Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Effi Briest, Mathilde Möhring. The Development of Theodor Fontane's Female Characters on the Background of Women Emancipation.
Holoubková, Simona ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
Theodor Fontane je známý především jako autor četných ženských románů, které psal ve svém pokročilém věku. Tato práce zpracovává na základě analýzy textu téma ženské emancipace v jeho dvou pozdějších románech - Manželství Effi Briestové a Mathilda Möhringová. V první části charakterizuje téma dobové ženské emancipace a zasazuje autorovu biografii do kontextu. V druhé části utváří obraz pozice hlavních románových hrdinek. V poslední části je shrnut osobní vývoj ženských postav, na jejímž základě má být zodpovězena otázka, nakolik se ženská emancipace odráží v autorově díle a jaký je jeho postoj k ní. Práce se zároveň zabývá intepretací autorova záměru, který vytvořil postavu pokročilé Mathildy Möhringové, čímž dosáhl kontrapunktu k tomu, co doposud psal. Klíčová slova: Theodor Fontane, ženská emancipace, Effi Briest, Mathilde Möhring, vývoj ženských postav, interpretace, ženské romány, záměr autora, kontrapunkt
Řeč hudby: Claudio Monteverdi jako průkopník moderní práce s textem
Kroupová, Sylvie ; Valášek, Marek (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
NÁZEV: ŘEČ HUDBY: Claudio Monteverdi jako průkopník moderní práce s textem ABSTRAKT: Tématem této práce je význam tvorby Claudia Monteverdiho pro vývoj způsobu zacházení s textem v hudbě na přelomu renesance a baroka. Monteverdi je skladatelem, v jehož kompozici můžeme sledovat vývoj od kontrapunktických technik tradiční vokální polyfonie 16. století až po čistě monodický přístup ke skladbě, jak se poté uplatňuje v barokní hudbě. Text je pak tvůrčím prvkem, který autorovu práci ovlivňuje a vede ho od prvních experimentů s hudebním znázorněním jednotlivých slov v madrigalech až k dramatickému vyjádření textu ve stylu malé operní scény a opery. Monteverdi ve svém díle používá zvukomalbu v míře do té doby naprosto nevídané. Pro slova, která obsahují nějaký výrazný emoční náboj, vynalézá nová hudební vyjádření. Prudké disonance pro slova bolestná, či lehké rytmické figury pro slova radostná. Je prvním skladatelem, který dokáže mistrně zkombinovat dokonalé technické zpracování s dramatickou linkou díla. Jeho tvorba je pomyslným mostem mezi hudbou dvou epoch, z nichž v první je text pouze "služebníkem" hudby, kdežto v té následující již hudbě vládne. Práce mapuje stav teorie a praxe v oblasti práce s textem v průběhu 16. a na začátku 17. století v mezích kompozičních stylů tohoto období a zasazuje do tohoto rámce...
Intermedialita v moderní literatuře
Michlová, Lucie ; Pokorný, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Petr (oponent)
Práce nastiňuje jeden z typů intermediálních projevů v literatuře, a to hudební kompozici transformovanou do struktury moderního románu. Téma vychází z filosoficko-estetických myšlenek o výsostném postavení hudby v rámci ostatních umění, na jehož základě jsou popsány konkrétní projevy vztahu literatury a hudby. Ve sféře těchto různorodých spojitostí je pozornost věnována souvislostem hudební a románové kompozice (projev hudební kompozice v románu je nazván jako hudebnost literatury). V ústřední části práce jsou prostřednictvím rozboru tří děl (Penězokazů Andrého Gida, Kontrapunktu Aldouse Huxleyho a Tonio Krögera Thomase Manna) ukázány možnosti románového využití hudebních kompozičních prostředků, konkrétně souběžného provádění více melodických linií, hudebních cyklických forem a leitmotivu.
Rejchovo pojetí nauky o kontrapunktu v k ontextu této hudebně teoretické disciplíny
Havlíček, Vít ; HAVLÍK, Jaromír (vedoucí práce) ; Freemanová, Michaela (oponent)
Předmětem této disertační práce je kontrapunkt v pojetí Antonína Rejchy. Kontrapunktem se Rejcha zabýval celý život a teoreticky jej zpracoval zejména ve dvou svých spisech - O novém fugovém systému a v několika částech rozsáhlého Pojednání o vyšší hudební skladbě. V této disertaci se především věnuji druhému jmenovanému. Kromě podrobného popisu Rejchových myšlenek uvádím jeho pojetí v kontextu jeho předchůdců, současníků i pokračovatelů, čímž poukazuji na význam Rejchova myšlení v oblasti kontrapunktu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.