|
Slovakia's accession to the EU: A return to the west or a seized opportunity?
Salíni, Michal ; Földes, Kristián (vedoucí práce) ; Kubátová, Hana (oponent)
Tento rok uplynulo 18 rokov od vstupu Slovenskej republiky do Európskej únie. K dnešnému dňu je Slovensko dlhoročným členským štátom EÚ, avšak príslušnosť k tomuto zoskupeniu v histórii nebola samozrejmá. Na prelome tisícročí Slovenská republika podstupovala prístupový proces, ktorý so sebou prinášal úspechy, ale aj problémy. Táto bakalárska práca sa zaoberá prístupovým procesom Slovenskej republiky do EÚ v časovom období rokov 1994- 2004. Využívajúc teoretické princípy konštruktivizmu a post-štrukturalizmu, autor v práci skúma nominalizáciu a predikáciu Európskej únie v slovenskom verejnom diskurze na základe logických prístupov logic of expected consequences a logic of appropriateness. Zároveň analyzuje, ktorý z týchto logických princípov vo verejnom diskurze prevažoval. Autor pracuje s materiálmi z politickej, ale aj mediálnej sféry z určených časových období. Prvá časť práce sa venuje teoretickému a metodologickému základu potrebnému pre analýzu. V ďalšej časti autor približuje historický kontext. V empirickej časti autor analyzuje priamo zvolené relevantné materiály. Napokon, autor odpovedá na výskumné otázky v záverečnej časti práce.
|
|
Konstruktivizmus ve výuce názvosloví organické chemie
Musilová, Lucie ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Kotoučová, Hana (oponent)
Názvosloví organických sloučenin je jedním ze základních stavebních kamenů výuky chemie. Poslední změnou prošlo v roce 1993. Z analýzy dostupných středoškolských učebnic chemie vyplynulo, že se názvosloví věnují velice stručně. K výuce používají instruktivní, na dedukci založený přístup výuky, který je v kontrastu se soudobými přístupy k výuce. To je opodstatněním pro tvorbu alternativního postupu a ověření jeho použitelnosti ve výuce. V této práci jsou představeny dva pracovní listy, které se věnují úvodu do názvosloví organických sloučenin. Vytvořená metodika byla dána k posouzení učitelům na gymnáziích. Podle jejich reakcí byl tento materiál žáky pozitivně přijat. Kladně jej hodnotili i sami učitelé. Poznámky získané pilotáží byly do materiálu zapracovány a může tak být vyzkoušen na větším, reprezentativním vzorku.
|
|
Aktivizující strategie řízení učební činnosti žáků v chemii
Gabriel, Štěpán ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
NÁZEV: Aktivizující strategie ízení u ební innosti žák v chemii AUTOR: Št pán Gabriel KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Martin Rusek ABSTRAKT Práce je zam ena na rešeršní zhodnocení moderních postup uplat ovaných ve výuce chemie. Nejprve je stru n popsán vývoj vzd lávání v chemii od po átk eského školství až do sou asnosti. Na základ analýzy odborné literatury a dalších dostupných elektronických zdroj byly následn definovány v sou asnosti hojn diskutované metody využívané ve výuce p írodov dných p edm t pop . chemie. Tyto metody jsou vždy krátce charakterizovány, jsou zhodnoceny možnosti jejich využití v pedagogické praxi v podmínkách eských škol nejen s ohledem na eduka ní realitu škol, ale i s ohledem na platnou legislativu (rámcové vzd lávací programy). KLÍ OVÁ SLOVA: Výuka chemie, moderní vyu ovací metody, konstruktivizmus, projektové vyu ování, badatelsky orientované vyu ování, STEM, STEAM
|
|
Why the Czech Republic postponed adoption of the euro currency?
Vošková, Martina ; Karlas, Jan (vedoucí práce) ; Knutelská, Viera (oponent)
Diplomová práce se věnuje odkládání termínu vstupu ČR do eurozóny a je konstruována jako případová studie. Pozorované období vymezuje léta 2004-2020, přičemž vysvětlení oficiálních stanovisek vlády hledá i v širším historickém kontextu. Hlavním cílem práce je odpovedět, proč česká vláda oddaluje přijetí eura a ozřejmit poměry, které jí to umožňují. Práce aplikuje materiální aspekt teorie liberálního intergovernmentalismu do českého kontextu, přičemž přibližuje ekonomické zájmy ČR na makro a mikro úrovni. Následně popisuje pozice významných zájmových skupin, primárně exportérů, a jejich vliv na vládní stanovisko. V rámci teorie konstruktivismu odmítá exkluzivní charakter české národní identity, kterou dává do kontextu s vývojem veřejného mínění v otázce přijetí eura. Na problematiku nahlíží pohledem ideologie a osvětluje chování politických aktérů v otázce měnové integrace. Perspektiva ideologie nejlépe vysvětluje českou zdrženlivost, především dominantní euroskepticismus ODS přesahující do ČNB a populismus dominující u nových politických aktérů. Nicméně ekonomické zájmy a národní identita poskytují parciální objasnění okolností, které umožnily zdrženlivost vlády a ozřejmují, proč euro optimistické strany (ČSSD) více nenaléhali na přijetí eura. Práce nabízí komplexní analýzu českého stanoviska k evropské...
|
|
Historical and geopolitical limits of mutual relations between Slovakia and Hungary
Budová, Ildikó ; Karásek, Tomáš (vedoucí práce) ; Knutelská, Viera (oponent)
Práca sa zaoberá bilaterálnymi vzťahmi Slovenska a Maďarska z pohľadu kolektívnych identít. Čiastkovým cieľom práce je priblížiť slovensko-maďarské vzťahy z perspektívy konštruktivistickej teórie a identitárneho pohľadu, v dôsledku čoho dochádza u oboch aktérov k odlišnému vnímaniu historického vývoja stredoeurópskeho priestoru a spoločných dejín. Hlavným cieľom diplomovej práce je vyskúmať charakter politiky vlády Slovenskej republiky voči maďarskej menšine žijúcej na Slovensku, ako aj to, ako daná politika ovplyvňuje bilaterálne slovensko-maďarské vzťahy. Pokiaľ ide o hypotézy, domnievame sa, že slovensko-maďarské vzťahy sú výrazne ovplyvnené konštrukciou slovenskej a maďarskej identity a vnímania druhej strany ako "the other" (iný, cudzí, nepriateľ), čo má za následok odlišné chápanie historického vývoja stredoeurópskeho priestoru a spoločných dejín a v súčasnosti sa prejavuje najmä v rozdielnych postojoch a názoroch na otázku územia, respektíve hraníc medzi Slovenskou republikou a Maďarskom, a na postavenie a práva maďarskej menšiny na Slovensku. Pokiaľ ide o hlavnú hypotézu, politika vlády Slovenskej republiky voči maďarskej menšine žijúcej na Slovensku je ovplyvnená identitou Slovákov. V rôznej miere to platí tak pre právne predpisy Slovenskej republiky, ako aj postoje vlády (politických...
|
|
Konstruktivizmus ve výuce názvosloví organické chemie
Musilová, Lucie ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Kotoučová, Hana (oponent)
Názvosloví organických sloučenin je jedním ze základních stavebních kamenů výuky chemie. Poslední změnou prošlo v roce 1993. Z analýzy dostupných středoškolských učebnic chemie vyplynulo, že se názvosloví věnují velice stručně. K výuce používají instruktivní, na dedukci založený přístup výuky, který je v kontrastu se soudobými přístupy k výuce. To je opodstatněním pro tvorbu alternativního postupu a ověření jeho použitelnosti ve výuce. V této práci jsou představeny dva pracovní listy, které se věnují úvodu do názvosloví organických sloučenin. Vytvořená metodika byla dána k posouzení učitelům na gymnáziích. Podle jejich reakcí byl tento materiál žáky pozitivně přijat. Kladně jej hodnotili i sami učitelé. Poznámky získané pilotáží byly do materiálu zapracovány a může tak být vyzkoušen na větším, reprezentativním vzorku.
|
|
Theoretical Reflection of the Institutional Design of the Common Foreign and Security Policy of the EU after the Adoption of the Lisbon Treaty
Bezáková, Katarína ; Karlas, Jan (vedoucí práce) ; Karásek, Tomáš (oponent)
Témou tejto diplomovej práce je teoretická reflexia inštitucionálneho dizajnu Spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politiky EU (SZBP) po prijatí Lisabonskej zmluvy. Hlavným cieľom práce je zistiť čo je dôvodom/dôvodmi vysvetľujúcim/i posun k centralizácii tvorby politiky SZBP, ktorú prináša Lisabonská zmluva. Centralizácia je totožná s delegáciou výkonu suverenity z členských štátov na nadnárodnú úroveň - Vysokú predstaviteľku pre SZBP a EU Službu pre vonkajšiu činnosť. Za týmto účelom práca testuje tri možné vysvetlenia vystavané na troch hlavných teóriách medzinárodných vzťahov: centralizácia ako dôsledok 1. znižujúcej sa relatívnej (vojenskej) moci EU (neorealizmus), 2. zhoršujúcich sa kolaboratívnych problémov (neoliberalizmus) a 3. zvyšujúcej sa miery europeizácie štátno-národných identít a záujmov členských štátov v sledovanom období 2001-2007. (konštruktivizmus). Práca využíva kvalitatívnu metódu- je prípadovou štúdiou. Záverom práce je tvrdenie, že zmenu inštitucionálneho dizajnu SZBP, konkrétne posun k centralizácii procesu tvorby SZBP, ktorú prináša Lisabonská zmluva vysvetľujú dva dôvody. Sú nimi znižujúca sa relatívna vojenská moc EU (neorealizmus) a zvyšujúca sa europeizácia štátno-národných identít a záujmov (konštruktivizmus) v sledovanom období 2001-2007. Zhoršujúce sa...
|
|
Aktivizující strategie řízení učební činnosti žáků v chemii
Gabriel, Štěpán ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
NÁZEV: Aktivizující strategie ízení u ební innosti žák v chemii AUTOR: Št pán Gabriel KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Martin Rusek ABSTRAKT Práce je zam ena na rešeršní zhodnocení moderních postup uplat ovaných ve výuce chemie. Nejprve je stru n popsán vývoj vzd lávání v chemii od po átk eského školství až do sou asnosti. Na základ analýzy odborné literatury a dalších dostupných elektronických zdroj byly následn definovány v sou asnosti hojn diskutované metody využívané ve výuce p írodov dných p edm t pop . chemie. Tyto metody jsou vždy krátce charakterizovány, jsou zhodnoceny možnosti jejich využití v pedagogické praxi v podmínkách eských škol nejen s ohledem na eduka ní realitu škol, ale i s ohledem na platnou legislativu (rámcové vzd lávací programy). KLÍ OVÁ SLOVA: Výuka chemie, moderní vyu ovací metody, konstruktivizmus, projektové vyu ování, badatelsky orientované vyu ování, STEM, STEAM
|
|
Interaktivní výuka tématu kvadratické rovnice, nerovnice a kvadratické funkce na SOŠ
BABKOVÁ, Monika
Ve své diplomové práci se zabývám kvadratickou rovnicí, nerovnicí a kvadratickou funkcí a jejich výukou s využitím počítače a interaktivní tabule. Vlastní práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabývám motivací k učení, konstruktivizmem, hodnocením výukových materiálů a interaktivitou ve školním prostředí. Uvádím závěry z vyučovacích hodin, v nichž jsem vyzkoušela připravené pracovní listy se studenty SOŠ. Praktická část obsahuje připravené pracovní listy pro výuku s interaktivní tabulí v hodinách matematiky, které jsem vyzkoušela v praxi na SOŠ ve Strakonicích. Annotation
|
|
Výuka vybraných témat pro výuku matematiky na ZŠ s interaktivní tabulí - planimetrie
BABKA, Jan
Ve své diplomové práci se zabývám body, úsečkami, přímkami a polopřímkami, úhly, kruhy a kružnicemi, trojúhelníky a jejich výukou s využitím počítače a interaktivní tabule. Vlastní práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V první části se zabývám motivací k učení, konstruktivizmem, hodnocením výukových materiálů a interaktivitou ve školním prostředí. Praktická část obsahuje mnou vytvořené pracovní listy pro výuku s interaktivní tabulí a jejich využití při výuce v 6. ročníku ZŠ. Na závěr jsou uvedeny poznatky, které jsem v průběhu vlastní výuky získal
|