Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  předchozí11 - 20  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Jazykové vzdělávání pro konkurenceschopnost absolventů ŠAVŠ - tvorba výukových modulů v německém jazyce s ohledem na soudobé trendy ve výuce odborného cizího jazyka
Žáčková, Martina ; Švermová, Dagmar (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
Primárním záměrem této rigorózní práce bylo na základě studia odborné literatury a vlastních praktických zkušeností vypracovat nejefektivnější model výuky odborného cizího jazyka a jeho funkční uplatnění ve výuce. Součástí práce je zavedení a ověření nového koncepčního pojetí výuky vzhledem k specifickým cílům studijní skupiny, které vyplynuly z šetření na výzkumném vzorku respondentů studujících na Škoda Auto Vysoké škole (dále jen ŠAVŠ). Úvodní část práce tvoří báze teoretických východisek, která je nutná pro tvorbu výukového konceptu v odborném cizojazyčném vyučování. Jsou zde rozpracovány hlavní zásady vedení vyučovacího procesu, dále se tato část zabývá teoretickou rovinou výuky odborného jazyka a východisky tvorby sylabů pro danou výuku. Teoretická část je ukončena pojednáním o lingvodidaktických problémech při osvojování německého odborného jazyka. V praktické části jsou uvedeny návrhy nových metodických opatření, které vyplynuly z ověření a závěry empirického výzkumu, které zanalyzovaly požadavky potřeb praxe na jazykové znalosti nastupujících absolventů a nároky studentů ŠAVŠ na výukové materiály z hlediska motivačního v procesu učení se cizímu jazyku. V obou případech bylo použito dotazníkové šetření. Po shrnutí všech vstupů k dané problematice je nastíněn nový koncept výuky německého...
Possibilities of Using the Internet in teaching German at secondary schools in the Czech Republic
Červenková, Martina ; Nečasová, Pavla (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Cílem diplomové práce je představit možnosti využití internetu k zefektivnění výuky cizích jazyků. Ve středu pozornosti přitom stojí výuka německého jazyka na gymnáziích v České republice. Nejprve jsou definovány cíle, obsahy a specifika výuky německého jazyka na gymnáziích v České republice, následuje diskuze vhodných didaktických postupů na základě vzdělávacích teorií. Dále jsou představeny nástroje a charakteristické vlastnosti internetu, které mohou přispět k zefektivnění výuky cizího jazyka. Pozornost je věnována také příslušné terminologii. V praktické části jsou nejprve analyzovány předpoklady efektivního využití internetu ve výuce němčiny jako cizího jazyka na gymnáziích. Poté jsou uvedeny konkrétní příklady využití internetu ve výuce německého jazyka a zároveň k systematické podpoře výuky s ohledem ke stanoveným výukovým cílům. Uvedené příklady vycházejí z vlastní výukové praxe a rozsáhlých rešerší na internetu a dále v odborné, zejména cizojazyčné literatuře. Nechybí příklady užitečných webových stránek. Práce ukazuje, že internet nabízí řadu možností, které mohou za splnění určitých podmí- nek výrazně přispět k zefektivnění výuky němčiny jako cizího jazyka.
Kulturologické aspekty ve výuce ruštině a němčině (na materiálu českých, ruských a německých pranostik)
Havelková, Lenka ; Žofková, Hana (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent) ; Vysloužilová, Eva (oponent)
HAVELKOVÁ, L. Kulturologické aspekty ve výuce ruštině a němčině (na materiálu českých, ruských a německých pranostik) : Disertační práce. Praha : Univerzita Karlova, 2011. 254 s. Školitelka: PhDr. Hana Žofková, CSc. Klíčová slova: cizojazyčná výuka, jazykový obraz světa, komunikativní kompetence, lidové pranostiky, porovnání pranostik, sociolingvistická kompetence, užití pranostik v cizojazyčné výuce Abstrakt: Disertační práce se zabývá kulturologickými hledisky cizojazyčné výuky, přičemž se podrobněji zaměřuje na lidové pranostiky, jejich kulturologický potenciál, jejich srovnávání a možnosti jejich využití ve výuce ruštině a němčině; práce je tedy věnována problematice, která dosud nebyla podrobněji ani teoreticky, ani prakticky rozpracována. Hlavním cílem práce je zjištění, zda lze lidové pranostiky využít v cizojazyčné výuce v rámci formování komunikativní kompetence, případně jakým způsobem. Práce vychází z obecných vztahů jazyka a kultury, z poznatků o národní kultuře a jejích složkách a z analýzy základních principů moderní lingvodidaktiky. Teoretická část práce objasňuje základní pojmy a vztahy k příbuzným disciplínám, které jsou pro řešení problematiky klíčové, jakož i pojetí komunikativní kompetence a jejích složek. Je definován obor reálie jako základna pro rozvoj sociolingvistické kompetence,...
Možnosti multikulturních přístupů v práci mateřské školy
Koukalová, Petra ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Havlová, Jana (oponent)
Možnosti multikulturních přístupů v práci mateřské školy. Diplomová práce je zaměřena na multikulturní výchovu a možnosti jejího využití v mateřských školách v Chebu, kde se učitelky velice často setkávají s dětmi jiné národnosti a především s dětmi vietnamských rodičů přicházejících do Karlovarského kraje za možností podnikatelských aktivit v této příhraniční oblasti. Teoretická část poukazuje na nárůst počtu imigrantů v České republice. Diplomová práce vysvětluje pojmy spojené s multikulturní výchovou a dále zdůrazňuje její propojení s Rámcovým vzdělávacím programem a třídními vzdělávacími programy. Klade důraz na připravenost učitelů v oblasti multikulturní výchovy, ale také v oblasti rozvoje řeči dítěte a možnosti pomoci dítěti jiné národnosti s osvojováním českého jazyka. Část praktická ukazuje zaměření na rozvoj slovní zásoby a komunikativních dovedností jako jednu z možností multikulturního přístupu učitelek a mateřských škol. Dále představuje výsledky pedagogického šetření v souvislosti s vietnamskými rodiči, jak se staví k potřebě osvojování si českého jazyka u svých dětí.
Komunikativní kompetence u dětí z rodin imigrantů
HRONKOVÁ, Zuzana
ABSTRAKT: Hlavním cílem výzkumného šetření je analýza komunikativních kompetencí dětí imigrantů navštěvující mateřskou školu v České republice a Rakousku. Teoretická část se zabývá komunikativními kompetencemi, problematikou imigrace a dále charakteristikou vybraných národnostních kultur. Výzkumné šetření je kvalitativního charakteru, k analýze byla využita technika případové studie. Výzkumný soubor tvoří děti turecké a vietnamské národnosti. Dílčí cíle směřují ke zjištění, jakým způsobem se vyvíjely komunikativní kompetence těchto dětí a na jaké úrovni jsou nyní, jaké obtíže se vyskytují při navazování vztahů s vrstevníky a v kontaktu s učitelkami MŠ.
Srovnání metod rozvíjející komunikativní kompetence skrze "Aktivity s využitím koní"
VOTÍPKOVÁ, Martina
Tato diplomová práce porovnává čtyři metodiky hiporehabilitace s cílem zjistit, jaké komunikativní kompetence jsou rozvíjeny v rámci Aktivit s využitím koní. Práce obsahuje terminologickou část, ve které jsou vysvětleny pojmy doprovázející celou práci a objasňuje i problematiku hiporehabilitačních termínů. Teoretická část práce seznamuje čtenáře se sociální komunikací koní a mezilidskou komunikací. Další část práce představuje specifika mezidruhové komunikace a její využití v rozvoji komunikativní kompetence a navazuje na kapitolu o rozvoji komunikativních kompetencí prostřednictvím Aktivit s využitím koní. Hlavní část charakterizuje čtyři metodiky hiporehabilitace a analyticky porovnává obsah jednotlivých aktivit s koňmi zaměřených na rozvoj komunikativní kompetence. Na závěr práce shrnuje zjištěné výsledky a podněcuje k tvorbě metodiky rozvíjející komunikativní kompetence v rámci vzdělávacích programů s koňmi.
Rozvoj komunikativní kompetence u dětí předškolního věku
MUSILOVÁ, Marcela
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na charakteristiku současných školských přeměn v prostředí mateřské školy, jak jsou uvedeny zejména v Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání. Zaměřila jsem se na oblast, která se věnuje komunikativním kompetencím u dětí předškolního věku. Teoretická část práce se věnuje obecnému úvodu do problematiky rozvoje komunikační kompetence, vysvětluje související pojmy a uvádí některé poznatky z literatury k zadané problematice. V praktické části jsem se soustředila na pedagogické sledování rozvoje komunikativních kompetencí dětí v heterogenní mateřské škole rozdělených dvou rozdílných věkových skupin. Pro ověření praktické části jsem vytvořila experimentální program. K hodnocení účinnosti tohoto speciálně vytvořeného programu v praxi jsem zvolila metodu pedagogického pozorování.
Podmínky pro utváření klíčových kompetencí žáků na 1. stupni ZŠ
MUDROVÁ, Lenka
Diplomová práce se zabývá utvářením klíčových kompetencí u žáků na 1. stupni ZŠ. Zaměřuje se na kompetenci komunikativní, a to jak v prostředí školním, tak i mimoškolním - při volnočasových aktivitách. Teoretická část práce vysvětluje základní myšlenku klíčových kompetencí, nastiňuje historii a význam klíčových kompetencí z globálního hlediska. Klíčové kompetence jsou zde vymezeny a je zde také blíže rozpracována kompetence komunikativní. Teoretická část dále naznačuje metody a strategie vedoucí k utváření klíčových kompetencí ve škole a ve volnočasových aktivitách. V praktické části jsou zhodnoceny výpovědi pedagogických pracovníků získaných z řad učitelů různých 1. st. ZŠ i z řad vedoucích zájmových útvarů. Cílem práce je zjistit, nakolik při pedagogickém působení (ve škole i mimo ni) dochází k systematickému utváření a rozvoji klíčových kompetencí, převážně pak kompetence ke komunikaci.
Ústní interakce v hodinách cizího jazyka (na pozadí španělštiny)
ZELINKOVÁ, Šárka
Cílem této diplomové práce je prohloubit povědomí o důležitosti ústní interakce v cizojazyčném vyučování (na pozadí španělštiny), jako páté jazykové komunikativní kompetence a zároveň poukázat na to, jaké jsou možnosti jejího systematického rozvíjení. Autorka vychází ze studií didaktických publikací, především pak z monografie Radomíra Choděry a Lumíra Riese Výuka cizích jazyků na prahu nového století a Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Ve své práci se opírá zejména o Choděrovy a Riesovy zásady cizojazyčného vyučování, jež se v poslední době řadí mezi nejmodernější metody ve výuce cizích jazyků a které dále rozpracovává. Praktická část uvádí návrhy jazykových aktivit pro jazykové úrovně A1, A2, B1, které mají za cíl rozvoj komunikativních dovedností, především pak ústní interakce. Aktivity jsou doplněny různými pomocnými materiály umístěnými v přílohách.
Rozvoj komunikativních kompetencí v předškolním věku prostřednictvím loutek
VELÍŠKOVÁ, Andrea
Bakalářská práce ve své teoretické části seznamuje s obecnými charakteristikami komunikace. Přibližuje vývoj dětské řeči a konkrétně se zaměřuje na komunikativní kompetence. Pojmenovává možné problémy týkající se řeči i celé komunikace. Dále upozorňuje na specifika loutkového divadla a na možnosti jeho využití v mateřské škole. V praktické části se práce zabývá výzkumem obtížnosti zvládání komunikativních kompetencí u dětí v praxi mateřských škol. Přílohu práce tvoří manuál, který nabízí příklady konkrétní práce s loutkou a tím poskytuje několik praktických nápadů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   předchozí11 - 20  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.