Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Náboženská edukace mládeže v Církvi bratrské
Jarošová, Kristýna ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Liguš, Ján (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem Náboženské edukace mládeže v Církvi bratrské. Jejím cílem bylo vysvětlit a popsat proces náboženské edukace na základě teoretických zdrojů i praktických činností této církve. Výsledky byly dále komparovány se vzdělávacími systémy dalších církevních tradicí popsanými v teoretické části práce. Praktická část obsahuje vymezení pojmů souvisejících s náboženskou edukací: katecheze, pastorace, evangelizace, učednictví, náboženská pedagogika, katecheta atd. Také zahrnuje charakteristiku CB a mládeže v kontextu postmoderní doby. Následně se zabývá náboženskou edukací mládeže v církvi obecně, s ohledem na osobnost vedoucího, cíle edukace a formy vyučování. Praktická část obsahuje analýzu tří oblastí: Odboru mládeže Církve bratrské, dalších křesťanských organizací pracujících s mládeží a rozhovoru s předsedou Rady Církve bratrské, který se práci s mládeží dlouhodobě věnuje. Tyto výsledky byly komparovány s prostudovanou literaturou. Při zkoumání náboženské edukace mládeže v CB se ukazuje její zaměření na evangelizaci, praktickou činnost a život ve společenství. Písmo je pro ni měřítkem života. Morální hodnoty a činy jsou dány specifickými biblickými verši. Bližší výklad těchto veršů a jejich implikace do života mládeže CB není blíže popsán. Tato práce přináší další...
Prorocký model katecheze jako reakce na otázky naší doby
Krbec, Jan ; Zimmermannová, Marie (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Diplomová práce "Prorocký model katecheze jako reakce na otázky naší doby" zpracovává téma dějinně-prorockého modelu katecheze. Ve studijní části práce je model uchopen v kontextu biblického pojetí proroctví dovršeného v osobě Ježíše z Nazareta a jako jeden z projevů účasti pokřtěných na Kristově prorockém úřadu, realizovaném v celku evangelizačního poslání církve. Jeho vnímavost vůči sociálním podnětům, důraz kladený na malá křesťanská společenství a nárok na křesťanskou angažovanost jsou nahlédnuty v rozsahu sociální nauky církve a jejího vývoje po 2. vatikánském koncilu. Autorská část práce představuje původní katechezi na aktuální společenské téma, čtené prizmatem evangelia a křesťanské víry. Předložením tématu členům dvou malých společenství a vyhodnocením výsledků setkání má být dosaženo cíle práce, kterým je ukázat, jak může dějinně-prorocký model katecheze pomoci dospělým věřícím porozumět "znamením doby" a přispět k růstu společenství křesťanů.
Nábožensko-pedagogický systém Marie Montessori v ekumenické katechezi.
Bandhauer, Petra ; Beneš, Ladislav (vedoucí práce) ; Muchová, Ludmila (oponent) ; Macek, Ondřej (oponent)
Práce se zaměřuje na nábožensko-pedagogický systém Marie Montessori a jeho zakotvení v křesťanské katechezi. Prvním krokem v práci Petry Bandhauer je porovnání přístupu Marie Montessori s přístupem klasika pedagogiky u nás - J. A. Komenským. Dalšími kroky jsou prostudování principů metody Montessori se zaměřením se na náboženskou výchovu, popis její recepce v pedagogice v Německu a v Československu v době 20.-40. let 20. století a potom od let 50. Zvláštní pozornost je věnována realizaci náboženské výchovy Montessori v Katechezi Dobrého pastýře a v katechezi Godly Play, které jsou podrobně popsány. Některé z nejvíce problematických názorů Marie Montessori jsou zde předloženy a po hlubším seznámení se s pohledy teologických antropologů Wolfharta Pannenberga a Karla Rahnera jsou zhodnoceny pro naši současnou praxi. Práce se obrací k aktuální praxi, proto přináší porovnání stavu praxe Katecheze Dobrého pastýře a Godly Play v Německu a v České republice ve snaze popsat jejich potenciál pro formování religiozity dětí v křesťanské společnosti v ekuméně. V souvislosti s přikloněním se autorky práce ke katechezi Godly Play vznikl návrh katechetického materiálu, jehož textový výběr je v příloze práce. Příloha obsahuje také některé vybrané citáty z Montessori textů.
Katecheze dospělých po II. Vatikánském koncilu
ŠTRÁCHALOVÁ, Anna
Teoretická práce se zabývá katechezí dospělých po II. Vatikánském koncilu. Cílem je její popis a reakce na koncil s ohledem na dospělého příjemce. Práce nejprve charakterizuje katechezi v průběhu dějin s důrazem na její kristocentrismus. Popisuje II. Vatikánský koncil a jeho dopady na katechezi se zaměřením na dospělé příjemce. V práci jsou popsány situace, ve kterých se mohou dospělí příjemci katecheze nacházet. Také se zde hovoří o zásadách a metodách jejich vzdělávání. Dále je zde popsán pohled papežských encyklik na problematiku katecheze dospělých v dnešní době.
Mystagogické katecheze o působení Ducha Svatého ve vybraných svátostech
Jandová, Eva ; Dřímal, Ludvík (vedoucí práce) ; Zimmermannová, Marie (oponent)
Na základě teologie o Duchu Svatém a jeho roli zejména v procesu křesťanské iniciace představuje bakalářská práce návrh mystagogických katechezí o působení Ducha Svatého ve vybraných svátostech. Práce se nejprve zabývá působením Ducha Svatého v dějinách spásy s důrazem na pojem ducha v Písmu svatém. Následuje pojednání o působení Ducha Svatého v průběhu křesťanské iniciace. Poslední část obsahuje návrh mystagogických katechezí o působení Ducha Svatého ve svátosti křtu, biřmování, eucharistie a svátosti smíření, které mají pomoci neofytům k prohloubení jejich života ze svátostí. Klíčová slova Duch Svatý, svátosti, mystagogie, katecheze
Srovnání vybraných katechetických pomůcek v souvislosti se svátostí biřmování
Šimůnek, Pavel ; Zimmermannová, Marie (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Diplomová práce "Srovnání vybraných katechetických pomůcek v souvislosti se svátostí biřmování" se zabývá srovnáním vybraných katechetických publikací ve vztahu ke kritériím odvozených od teologických, antropologických a katechetických východisek. Teologická východiska v sobě zahrnují způsob a kvalitu informování o Duchu svatém a jeho projevech zaznamenaných ve Starém a Novém zákoně. Dále zahrnují liturgické projevy církve ve vztahu k Duchu svatému a rozměr symbolů. V neposlední řadě pak vztah Trojice ke svátostem, úzký vztah iniciačních svátostí a jejich účinek ve vztahu k příjemci. Zabývají se pozicí katecheze ve vztahu k evangelizaci a tomu, jak její struktura reflektuje víru katechumena (1. kapitola). Antropologická východiska se zaměřují na přirozenost člověka, jeho vztah k rituálům, proces vyzrávání a důležitost společenství v životě člověka z pohledu víry a náboženské zkušenosti (2. kapitola). Posledním východiskem ke srovnání jednotlivých katechetických pomůcek s vybranými kritérii je obsah a úkoly katecheze (3. kapitola). V závěru se práce pokouší na základě rozboru a popisu jednotlivých pomůcek zhodnotit vývoj přístupu vzhledem k obsahu a příjemci iniciační katecheze, a to v období jejich vydání.
Publikace Klemense Tilmanna o výchově víry vydané v českém jazyce a jejich aktuálnost
Lejsalová, Ivana ; Zimmermannová, Marie (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Diplomová práce v první části stručně představí život a katechetické dílo německého katechetika Klemense Tilmanna (1904-1984). Ve druhé části podrobněji představím česká vydání Tilmannových publikací. Zaměřím se zejména na témata, která prezentoval i na obsah jeho výkladů, zkušeností a doporučení. Ve třetí části práce budou Tilmannovy přístupy porovnány s platnými církevními dokumenty o katechezi a v závěru budou doporučena Tilmannova díla nebo jejich části, které jsou stále inspirativní a platné.
Adolf Němec, misoinář (1918 - 1983)
JAROŠOVÁ, Magdaléna
Bakalářská práce popisuje dobu, ve které Adolf Němec žil, ale také jeho samotný život. Popisuje dobu před jeho životem, aby pak jeho život mohl být zasazen do kontextu dějin. Doba kdy žil nebyla jednoduchá meziválečná doba, hospodářská krize a posléze druhá světová válka, nástup komunismu po válce. Jeho riskantní útěk přes hranice, který kdyby se nezdařil, by zaplatil nejspíš životem. Adolf Němec byl odvážný muž. Nebál se opustit svou rodinu, kterou už později nikdy neviděl. Nebál se odjet do úplně cizí země, kde se mluví jazykem, který téměř neuměl, prakticky kamsi do divočiny, kde číhalo i nebezpečí smrti.
Klíčové aspekty křesťanské edukace mládeže
Matys, Lukáš ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Kolář, Pavel (oponent)
Diplomová práce se zabývá křesťanskou edukací mládeže a představuje aspekty, které jsou klíčové pro její teoretickou reflexi, promýšlení i praktickou realizaci. Zaměřuje se zejména na možnost aplikace poznatků a postupů z psychologie a pedagogiky a poukazuje na nezbytnost dialogu mezi prakticko-teologickou reflexí a sekulárními přístupy. Tematizuje křesťanskou edukaci (mládeže) jako komplexní celek, který si zasluhuje speciální zaměření. Zkoumá mj. otázku edukačních cílů, a také témat relevantních pro mládež dnešní doby. To úzce souvisí s poznáním specifičnosti mladého člověka a prostředí, v němž žije a má na něj vliv a proto tato práce ukazuje i řadu těchto aspektů. Jako průnik obecných zjištění o křesťanské edukaci a situaci mládeže formuluje několik prostředků, které dnes hrají v procesu křesťanské edukace mládeže významnou roli.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.