Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Nástěnné malby v kapli sv. Kříže na hradě Karlštejn
Uchytilová, Barbora ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Jarošová, Markéta (oponent)
Bakalářská práce se zabývá nástěnnými malbami nacházejícími se ve třech okenních výklencích v kapli sv. Kříže na Karlštejně. V první části práce je zhodnocena literatura zabývající se hradem Karlštejnem a zde se nacházejícími nástěnnými malbami. Tato část předkládá názory předchozích i současných badatelů, které se v rámci vymezeného tématu pokusí kriticky zhodnotit. V dalším oddíle práce stručně uvádí a popisuje ostatní nástěnné malby, jež se na hradě Karlštejn nachází a mimo jiné se kapitola dotýká i složitého ikonografického programu hradu, který protkává veškeré sakrální prostory hradu a vrcholí kaplí sv. Kříže ve Velké věži. Práce dále podrobně rozebírá jednotlivé výjevy ze tří výklenků kaple sv. Kříže, jejich ikonografii, autorství a dále se vyrovnává s restaurátorskými zásahy, jež byly v posledním století v kapli učiněny. Cílem této práce je především uvedení do problematiky, představení dosavadních poznatků a restaurátorské činnosti, a následně jejich rámcového zhodnocení.
Nástěnné malby na hradě Karlštejn ve světle restaurátorských zásahů
Uchytilová, Barbora ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Nástěnné malby na hradě Karlštejn ve světle restaurátorských zásahů Diplomová práce se zabývá téměř veškerými nástěnnými malbami na hradě Karlštejn, jenž dohromady tvoří promyšlený ikonografický program. Práce se věnuje malbám v kaplích tzv. Císařského paláce, dále tzv. Sálu předků, kde se původně nacházela vyobrazena genealogie předků Karla IV., kostelu Panny Marie a kaple sv. Kateřiny v Mariánské věži, tzv. schodištním cyklům a Kapli sv. Kříže v prostorách Velké věže. Práce se zabývá nástěnnými malbami nejen ve světle restaurátorských zásahů, které mohly poznamenat a ovlivnit vzhled maleb oproti jejich původní podobě. Sledovaní vzniku přemaleb a následný ikonografický rozbor je v práci opřen o restaurátorské zprávy, stavebně-historické průzkumy a archiválie spojené s poslední velkou přestavbou hradu Karlštejna, jež byla vedena z Vídně architektem Friedrichem Schmidtem a Josefem Mockerem. Klíčová slova: Středověk, nástěnná malba, 14. století, hrad Karlštejn, kaple sv. Kříže, Mistr Theodorik, Karel IV.
Nástěnné malby v kapli sv. Kříže na hradě Karlštejn
Uchytilová, Barbora ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Jarošová, Markéta (oponent)
Bakalářská práce se zabývá nástěnnými malbami nacházejícími se ve třech okenních výklencích v kapli sv. Kříže na Karlštejně. V první části práce je zhodnocena literatura zabývající se hradem Karlštejnem a zde se nacházejícími nástěnnými malbami. Tato část předkládá názory předchozích i současných badatelů, které se v rámci vymezeného tématu pokusí kriticky zhodnotit. V dalším oddíle práce stručně uvádí a popisuje ostatní nástěnné malby, jež se na hradě Karlštejn nachází a mimo jiné se kapitola dotýká i složitého ikonografického programu hradu, který protkává veškeré sakrální prostory hradu a vrcholí kaplí sv. Kříže ve Velké věži. Práce dále podrobně rozebírá jednotlivé výjevy ze tří výklenků kaple sv. Kříže, jejich ikonografii, autorství a dále se vyrovnává s restaurátorskými zásahy, jež byly v posledním století v kapli učiněny. Cílem této práce je především uvedení do problematiky, představení dosavadních poznatků a restaurátorské činnosti, a následně jejich rámcového zhodnocení.
Posvátnost ve výtvarném umění
Podlahová, Klára ; Daniel, Ladislav (vedoucí práce) ; Uhl Skřivanová, Věra (oponent)
Diplomová práce se ve všech třech částech zabývá tématem posvátnosti ve výtvarném umění, a sice v rovině teoretické, didaktické a výtvarné (autorské). V prvém úseku teoretické části je zaměřen pohled na koncept posvátna a individualizaci prožitku posvátnosti s ohledem na projev dané kategorie v širším kontextu umění. Druhý úsek teoretického bádání navazuje na získané poznatky o konceptu posvátna a prostřednictvím dalšího studia odborné literatury je pojednán sváteční prostor Svatováclavské kaple ve svatovítském chrámu a kaple sv. Kříže na hradě Karlštejně se zřetelem na možnost silného psychického účinu z těchto prostor. Didaktická rovina je pak logickým vyústěním a volnou inspirací části teoretické, navazuje nejen na sakrální prostor obou kaplí, ale zohledňuje rovněž profánní úzus leckterého žáka. Stěžejním cílem všech úkolů je vést žáky k přemýšlení o kategorii posvátna prostřednictvím vlastního vizuálně obrazového vyjádření v mezioborových souvislostech, tedy s ohledem na sociální, kulturní a historický kontext. V autorské výtvarné části jsou zohledněny mnohé vlivy vyplynuvší z částí předchozích, výsledkem je série šesti maleb, z nichž dvě lze považovat za prvotní experimenty. Jedná se o osobní reflexi daného tématu, které je ztvárněno prostřednictvím expresivního barevného vyjádření. KLÍČOVÁ...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.