Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hudební skladatelé ve vrcholně barokní Praze
Vokřínek, Lukáš ; Kovář, Martin (vedoucí práce) ; Valkoun, Jaroslav (oponent)
Autor analyzuje působení českých i zahraničních skladatelů chrámové, komorní a operní hudby ve vrcholně barokní Praze, čímž navazuje na dosud základní práci Otakara Kampera, zabývající se pražskou hudební kulturou posledních fází baroka a následujícím klasicismem "Hudební Praha v XVIII. věku" z roku 1936. V úvodní části autor vymezuje dobu vrcholného baroka v Praze, pokouší se o její charakteristiku a nastiňuje pražskou hudební kulturu dané doby. Současně se věnuje bohatému pražskému kulturnímu životu. V hlavní části se zaměřuje na působení skladatelských osobností v Praze (včetně těch, kteří komponovali "pro Prahu") v daném období. Ve třetí části krátce srovnává pražské hudební prostředí sledovaného údobí s vídeňským. V závěru posuzuje význam daných skladatelů pro kulturní obraz vrcholně barokní Prahy a vyhodnocuje zmíněné porovnání. Celkově autor dochází k zjištění, že s Prahou daného období bylo spjato množství tvůrců, a oceňuje významný podíl církevních řádů na tomto vývoji. Daní tvůrci plně dotvářeli Gesamtkunstwerk, jakým vrcholně barokní Praha byla. Zároveň vznikl důležitý předpoklad pro další hudební vývoj, který vyvrcholil působením W. A. Mozarta ve městě. Stručné srovnání hudebních prostředí Prahy a Vídně ukázalo, že obě města měla své kvality, byť Vídeň byla skrze panovnický dvůr o něco...
Osobnost Miloslava Kabeláče a jeho sonatina pro hoboj a klavír
Trnčíková, Barbora ; SEQUARDTOVÁ, Liběna (vedoucí práce) ; MIHULE, Jiří (oponent)
Tato práce se zabývá životem a dílem českého hudebního skladatele 20. století Miloslava Kabeláče se zaměřením na jeho Sonatinu pro hoboj a klavír op. 24. Snahou je zde přiblížit nelehký životní osud významného českého symfonika, jehož hudba byla „umlčována“ jak za II. Světové války, tak za socialistického režimu. Rozbor Sonatiny pro hoboj a klavír má pomoci dílo dostat do širšího povědomí a pomoci dalším interpretům k jejímu zevrubnějšímu pochopení a nastudování.
Nejvýznamnější autoři klarinetových etud a instruktivní literatury
Pátek, Matěj ; HLAVÁČ, Jiří (vedoucí práce) ; VENYŠ, Irvin (oponent)
Ve své bakalářské práci se skrze představení a vzájemné porovnání šesti významných klarinetových instruktivních publikací a jejich autorů zaměřuji na obecnou problematiku nácviku a provedení klarinetových etud. První kapitola odpovídá na otázku, co je to etuda, a zamýšlí se také nad smyslem a podobou cvičení etud. Druhá kapitola ve stručnosti představuje jednotlivé autory (Cavallini, Jeanjean, Stark, Jettel, Zítek, Žebera) a pojednává o jejich vybraných dílech. Ve třetí kapitole pak dochází k vzájemnému porovnávání těchto děl na základě jednotlivých aspektů klarinetové hry a výukových cílů. Do značné míry subjektivní základ práce – výběr autorů a jejich děl – nachází objektivitu v analýze a následné komparativní metodě. Výstupy práce jsou zejména didaktické a informativní.
Mieczyslaw Karlowicz a jeho houslový koncert
Papež, Ondřej ; ŠTRAUS, Ivan (vedoucí práce) ; PAZDERA, Jindřich (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje tématu „Mieczysław Karłowicz a jeho houslový koncert“. Metodou výzkumu je sběr a analýza informací z historických pramenů a notových vydání. V první kapitole popisuje život a dílo Mieczysława Karłowicze, věnuje se jeho hudební řeči a také jeho hudebně inspiračním zdrojům. Ve druhé kapitole se věnuje okolnostem vzniku a provozování Karłowiczova houslového koncertu, přináší také přehled notových vydání a vzniklých nahrávek. Následující třetí kapitola se zabývá formální a harmonickou analýzou houslového koncertu a je doprovázena četnými notovými ukázkami. Poslední čtvrtá kapitola uzavírá téma technickou analýzou obtížných míst sólového partu, které demonstruje na ukázkách z notových vydání I. Dubiské, G. Barinové a A. Cofalika.
Původní skladby pro hoboj a kytaru se zaměřením na dílo Napoleona Costeho
Klárová, Magdaléna ; SEQUARDTOVÁ, Liběna (vedoucí práce) ; BROŽKOVÁ, Jana (oponent)
Abstrakt Bakalářská práce představuje výběr skladeb originálně napsaných pro hoboj a kytaru v období od poloviny 19. století do druhé dekády 21. století. Formou rešerše seznamuje s životem a dílem osmi skladatelů. Jsou to Napoleon Coste, Ferdinand Rebay, Karl Pilss, Barna Kováts, Bruno Bartolozzi, Tom Eastwood, Toru Takemitsu a Peter Dayton. Dále se práce zaměřuje se na motivaci, která autory vedla k napsání díla pro hoboj a kytaru. Zkoumá souvislosti vzniku a hledá konkrétního hobojistu/konkrétní hobojistku či kytaristu/kytaristku, kterým mohla být skladba věnována.
Anglická violová tvorba na přelomu 19. a 20.století - York Bowen
Forest, Jan ; UNTERMŰLLER, Karel (vedoucí práce) ; Nouzovská, Kristina (oponent)
Práce pojednává o violové tvorbě na přelomu 19. a 20. století, zejména o dílech Yorka Bowena.
Píseň jako poselství - duchovní odkaz Antonína Dvořáka
Nováková, Tereza ; JANÁL, Roman (vedoucí práce) ; BÁRTA, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na poselství písňové tvorby Antonína Dvořáka. Cílem práce je dokázat, že v každém jeho cyklu najdeme duchovní odkaz. Uvedením interpretací vybraných písní z výrazných Dvořákových cyklů dokazujeme, že jejich úspěch nespočívá pouze v nádherné kompozici a lidské stránce jeho osobnosti, ale také v jeho rozvážnosti a citlivosti při výběru textů. Teoretickým základem práce jsou kapitoly, které zasazují Dvořákovu píseň do kontextu, charakterizují osobnost autora a zvolené cykly. V příloze předkládáme notový materiál vybraných písní. Bakalářská práce obsahuje rozhovor s pěvcem Romanem Janálem.
Porovnání opery La Bohéme R. Leoncavalla a G. Pucciniho
Škandera, Adam ; DOLEŽAL, Vladimír (vedoucí práce) ; MELNIK, Natalija (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na důležité postavy velkého operního světa přelomu 19. a 20. století, Giacoma Pucciniho a Ruggera Leoncavalla. Soustředí se na život obou skladatelů a souhrn jejich operních děl. Velký důraz je pak kladen především na operu La Bohéme, kterou dopsali oba skladatelé téměř současně. V práci je popsán děj obou Bohém, které ačkoliv jsou napsány na stejný námět románu od Henryho Murgera Scènes de la Vie de Boheme, jsou odlišné a každá vyzdvihuje jiné složky příběhu.
Klavírní koncerty Bély Bartóka
Vrána, Tomáš ; KLÁNSKÝ, Ivan (vedoucí práce) ; KAHÁNEK, Ivo (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá třemi klavírními koncerty Bély Bartóka. Je zaměřená nejen na skladatelovo dílo pro klavír a orchestr, ale i na životní osudy tohoto umělce a jeho osobnost. Každému ze tří koncertů je věnována jedna celá kapitola. Na začátku ještě připojuji několik střípků ze skladatelova života pro lepší orientaci čtenáře v tématu i v dějinném vývoji.
Varhanní dílo Oliviera Messiaena a inspirace pro varhanní improvizaci
Kordas, Martin ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; ČERNÝ, Pavel (oponent)
Práce si klade za cíl rozebrat vybrané varhanní skladby Oliviera Messiaena s ohledem na kompoziční prvky využitelné při vlastní varhanní improvizaci. Zaměřuje se na díla skladatelova raného období. V úvodu je načrtnut skladatelův životopis a výjimečnost jeho vztahu k varhanám a jsou popsány základní prvky jeho hudební řeči. Vlastní rozbor skladeb si pak všímá harmonické, rytmické i melodické složky skladeb, stejně jako jejich formy. Na rozbor navazuje zhodnocení vhodnosti dané stylizace pro improvizaci, návrh postupu nácviku improvizace a nastínění možností modifikace této stylizace. Kromě teoretické analýzy se tedy práce zaměřuje i na popis praktických způsobů uplatnění analýzou zjištěných poznatků.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 25 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.