Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Postoje vyučujících z mateřských škol a jejich zkušenost s lesbickými rodinami
Reichertová, Karolina ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Taušová, Jitka (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem zkušenosti vyučujících z mateřských škol s lesbickými rodinami a tématem postojů k homoparentálnímu rodičovství. Cílem této práce bylo zmapovat, jak vyučující vnímají, prožívají a realizují spolupráci s lesbickými rodinami. Výzkum se taktéž snažil zjistit, zdali a jakým způsobem je v mateřských školách tematizována rodinná diverzita. Teoretická část práce uvádí do problematiky postojů vůči lesbickému a gay rodičovství a reflektuje rovněž pozici homoparentálních rodin ve školním prostředí. Empirická část práce představuje kvantitativní výzkum, jehož hlavní metodou bylo dotazníkové šetření. Výzkumu se zúčastnilo 70 učitelek a 3 učitelé z mateřských škol. Zkušenost s lesbickými rodinami uvedla polovina výzkumného vzorku. Výsledky ukázaly, že většina vyučujících hodnotí svou zkušenost s lesbickými rodinami pozitivně a během spolupráce s nimi se nesetkávají se zásadními obtížemi. Přestože většina vyučujících zastává k lesbickému a gay rodičovství i spolupráci s těmito rodinami pozitivní postoje, v prostředí mateřských škol je problematika homoparentálních rodin spíše opomíjena. Tematizaci rodinné diverzity a konkrétní aktivity podporující přívětivé prostředí pro lesbické a gay rodiny lze spatřovat především v mateřských školách, které s těmito rodinami již mají...
Homoparentalita a sociální práce
KYSLÍKOVÁ, Patricie
Homoparentální rodiče stále nemají dle platné české legislativy stejná práva jako rodiny heteroparentální. Pouze jeden z rodičů je právně uznán, ten druhý figuruje jako rodič sociální nemající k dítěti právně uznaný vztah. Od roku 2006 funguje v České republice institut registrovaného partnerství. Nicméně ani ten, ať už svým názvem či obsahem není manželství podoben. Mimo právních překážek čelí homoparentální rodiny společenským stereotypům a genderové nerovnosti. Přesto se dle průzkumů postoj českých obyvatel zlepšuje. Je ale rozdíl mezi akceptací a tolerancí. Současně neexistuje mnoho organizací a služeb sociální práce, které by se na homoparentální rodiny, či LGBTQ+ skupinu zaměřovaly. Tato výzkumná práce skrze kvalitativní výzkumnou strategii za využití metody dotazování provedenou pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru zjišťovala, jakým těžkostem homoparentální rodiny čelí a jak by jim sociální práce mohla být nápomocná. Data, která byla získaná z rozhovorů s devíti komunikačními partnery, byla zanalyzovaná metodou zakotvené teorie. Potřeba sociální spravedlnosti představuje teorii, jež se v procesu kódování v datech zakotvila. Její malá míra zapříčiňuje současný legislativní stav, jenž z výzkumu vyplynul jako největší těžkost. Současně odkazuje k převládajícímu tolerantnímu postavení a genderové nerovnosti, kterým komunikační partneři čelí. Akceptující okolí je přitom skutečností výrazně přispívající k lepšímu životu komunikačních partnerů. Pro zvýšení sociální spravedlnosti je potřeba vývoje české sociální práce v kritickém a politickém směru.
The upbringing styles in lesbian families
Pátková, Laura ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Adámková, Jana (oponent)
Práca sa bude zameriavať na výchovu a postupy výchovy detí v lesbických rodinách. Výskum bude prebiehať kvalitatívne prostredníctvom rozhovorov so siedmimi rodinami. Cieľom práce je zmapovať podmienky výchovy v konkrétnych lesbických rodinách, či sa v rodinách dbá na prípravu detí na inakosť, ktorá ich môže postihnúť, alebo naopak. Následne sa výsledky porovnajú, a to aj s doterajšími zahraničnými a domácimi výskumami v danej oblasti. Výsledky práce priniesli zistenia o tom, že jednotlivé lesbické matky využívajú pri výchove tzv. demokratické štýly, vzťah k deťom bol popisovaný ako kladný a využívané je vo výchove stredné vedenie. Matky sú toho názoru, že je potrebné dbať na potreby ich detí, počúvať ich názor na vec a v určitých aspektoch ich nechávať aj spolurozhodovať, samozrejme s prihliadaním na vek. Matky aj od malička deťom predstavujú rôzne typy rodín (Heteroparentálne, homoparentálne, single) či už prostredníctvom knižiek, filmov alebo dokonca aj kontaktu s inými homoparentálnymi rodinami. Na možnú homofóbiu väčšina matiek deti zatiaľ nepripravujú. V troch rodinách prebiehajú aj kontakty detí a darcov spermií.
Zkušenost lesbických rodin s mateřskými školami
Reichertová, Karolina ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Pánková, Barbora (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem zkušenosti lesbických rodin s mateřskými školami. Cílem této práce bylo zmapovat a popsat vztahy mezi rodinou a mateřskou školou z pohledu lesbických matek vychovávajících děti předškolního věku a taktéž zjistit, jakou zkušenost zažívají v mateřských školách tyto děti z perspektivy jejich matek. Teoretická část práce uvádí do problematiky homoparentálních rodin a vztahu mezi rodinou a školou s důrazem na současné poznatky z oblasti zkušeností lesbických a gay rodin se školním prostředím. Empirická část práce představuje kvalitativní výzkum, jehož hlavní metodou byl polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory byly uskutečněny s jednou nebo oběma matkami. Výzkumný soubor tvořilo šest rodin. Získaná data byla podrobena tematické analýze, která odhalila několik významných oblastí týkajících se vztahu těchto rodin s prostředím mateřské školy. Výsledky ukázaly, že všechny rodiny jsou ohledně svého rodinného uspořádání otevřené a již od prvního kontaktu s mateřskou školou se prezentují jako homoparentální. V souvislosti s jejich rodinným modelem nebyly v rámci vztahů s učitelkami, ostatními rodiči ani dětmi popisovány téměř žádné negativní zkušenosti. Znevýhodnění pociťovaly rodiny pouze v kontextu administrativních úkonů, kdy se projevuje absence rodičovských práv sociálních...
Vybrané psychologické aspekty vývoje dětí z homoparentálních rodin
Medová, Julie ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Franke, Helena (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na vybrané aspekty ovlivňující psychický vývoj dětí v homoparentálních rodinách. Motivací ke zkoumání těchto aspektů je rostoucí počet dětí vychovávaných v homoparentálních rodinách, což vyvolává diskuzi ve společnosti o možných dopadech na psychický a sociální vývoj těchto dětí. Cílem této diplomové práce je prozkoumat úroveň socio-emočních kompetencí dětí v homoparentálních rodinách a odhalit případné odlišnosti v jejich vývoji. Tohoto cíle bylo dosaženo testováním socio- emočních kompetencí vzorku čtyř dětí mladšího školního věku pomocí normovaného testu IDS a dotazníkem zaměřeným na náročné školní a životní situace. K prohloubení znalostí o rodinách a pochopení pozadí výchovy dětí, byl rodinám zaslán před osobními setkáními biografický a anamnestický dotazník základních údajů a dále byl veden s každým dítětem a jeho matkou či matkami polostrukturovaný rozhovor. Z výsledků testů a dotazníků vyplývá, že děti z homoparentálních rodin nevykazují odchylky od průměru heteronormativní společnosti v rozpoznávání a regulaci emocí, porozumění sociálním situacím a sociálně-kompetentním jednání. Děti v rozhovorech zmínily, že se cítí být v životě šťastné a odlišnou strukturu své rodiny nevnímají negativně. KLÍČOVÁ SLOVA homoparentální rodina, emoční vývoj, sociální vývoj,...
Svěření dětí do péče homosexuálního páru (právní a etické aspekty)
VLÁŠKOVÁ, Denisa
Bakalářská práce se zabývá problematikou svěřování dětí do péče homosexuálních párů v České republice a je členěna do čtyř základních kapitol. V první kapitole se věnuje homosexualitě z pohledu moderní vědy a evoluce. Zmíněna je i historie homosexuálního chování a statistika týkající se homosexuálů v ČR. V druhé kapitole popisu formy náhradní rodinné péče v ČR. Ve třetí kapitole je vymezena homoparentální rodina včetně argumentů pro a proti vychovávání dětí homosexuálními páry. Nechybí ani právní rámec pro osvojení (adopci) dětí homosexuály. Ve čtvrté, závěrečné kapitole podrobuji homosexuální chování a možnou adopci dětí homosexuály z etického hlediska.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.