Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Absence otce ve výchově jako faktor ovlivňující terapeutický proces u mužů v rámci specializované ústavní léčby závislostí
Žváčková, Eva ; Čablová, Lenka (vedoucí práce) ; Šťastná, Lenka (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE VÝCHODISKA: Rodinné prostředí je místem, které je důležité pro vývoj dítěte. Přítomnost každého z rodičů ve výchově zastává svůj úkol. Absence jednoho z rodičů tudíž s sebou přináší jistá rizika, co se adekvátního vývoje týče. Stále více se dnes připisuje význam otcovské roli ve výchově. Otec zastává pro syna důležitou roli, jak z hlediska vývojových úkolů, ať už při utváření vlastní identity, poskytnutí mužského vzoru, či naučení se ukázněnosti, tak také zprostředkováním zkušenosti s ovládáním impulzivity, agrese a dalších kompetencí, které mohou ovlivnit zvládání psychoterapeutického procesu v rámci léčby drogových závislostí na oddělení střednědobé ústavní péče. Diplomová práce tak pojednává o střednědobé ústavní léčbě závislostí u mužů, dále o výchovném prostředí a jeho vlivu na zvládání psychoterapeutického procesu, a popisu rozdílů tohoto ovlivnění u jedinců, kteří vyrůstali ve výchovném prostředí bez otce a naopak těmi, kteří vyrůstali v úplné rodině. Cíl je charakterizovat, jak může být psychoterapeutický proces u mužů, v rámci ústavní psychiatrické léčby, ovlivňován absencí otce ve výchově, a zda a jak tuto souvislost vnímají samotní klienti. METODY: Praktická část práce je realizována formou kvalitativního výzkumu. Informace o této problematice jsou získány prostřednictvím...
Evaluace práce s dětskou terapeutickou skupinou
Syrovátková, Nikola ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá evaluací práce s dětskými terapeutickými skupinami. Ukazuje hodnocení programu dětských terapeutických skupin z pohledu rodičů, dětí a terapeutů. Zároveň představuje také to, na čem se v hodnocení všechny zúčastněné strany shodují a v čem naopak rozchází. Teoretická část se zaměřuje na vymezení skupinové psychoterapie, dále na dítě mladšího školního věku. Důležitou částí je skupinová psychoterapie s dětmi a zapojení rodiče v procesu terapie. Rozebírá také zasazení dítěte mladšího školního věku do jeho vývojového období a na to navazující specifika. Poslední kapitola se věnuje roli terapeuta v procesu práce s dětmi i rodiči. V empirické části je představen kvalitativní výzkum. Data byla sesbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů se sedmi rodiči a čtyřmi terapeuty. Dětem byl administrován dotazník. Data byla analyzována vytvářením tematických trsů. Vyhodnocování bylo inspirováno metodou zakotvené teorie. Výsledky ukazují, že v hodnocení programu dětských terapeutických skupin se rodiče, děti i terapeuti převážně shodují. Významné pro skupiny se zdá navázání blízkých vztahů s ostatními členy. Jako důležitý faktor celého procesu se ukázal způsob komunikace o skupině mezi rodičem a dítětem. KLÍČOVÁ SLOVA: skupinová psychoterapie, dětská psychoterapie, rodičovský...
Adiktologický klient ve skupinové psychoterapii
BÍLÝ, Ondřej
Teoretická bakalářská práce se primárně zabývá adiktologickými klienty ve skupinové psychoterapii s důrazem na doléčování a následnou péči z pohledu sociálního pracovníka působícího v Doléčovacím centru v Brně. Práce je rozdělena do sedmi hlavních kapitol, jež se zabývá závislostí, skupinovou psychoterapií, adiktologií, následnou péčí a doléčováním, Doléčovacím centrem v Brně a reflexí. V poslední části práce dochází ke kritickému zhodnocení a porovnání výše zmiňovaných teoretických poznatků s konkrétní praxí poskytovaných služeb Doléčovacího centra v Brně a vlastních praktických zkušeností. Hlavním východiskem této práce je význam sociálního pracovníka v multidisciplinárním týmu a nároky na jeho specializaci.
Dětské skupiny v poradenství v kontextu aktivní spolupráce rodiče
Nováková, Marie ; Pavlas Martanová, Veronika (vedoucí práce) ; Heider, David (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá dětskými skupinami v poradenství v kontextu aktivní spolupráce rodiče. Mapuje prožívání rodiče na skupinách z pohledu matek a terapeutů. Teoretická část se zaměřuje na vymezení skupinové psychoterapie, specifik dětské psychoterapie a podpůrných skupin. Dále je zde věnována pozornost prožívání rodiče problémového dítěte a jeho aktivní roli v procesu dětské psychoterapie. Věnuje se také roli terapeuta. V empirické části je představen kvalitativní výzkum. Byly provedeny polostrukturované rozhovory s 5 matkami a se 4 terapeuty. Tyto rozhovory byly analyzovány dle metody vytváření tematických trsů. Vyhodnocování dat bylo inspirováno také metodou zakotvené teorie. Výsledky dokazují, že pohledy rodičů a terapeutů se ve většině oblastech shodují. Obě skupiny vnímají velký význam rodiče na skupině. Skupina působí terapeuticky jak na dítě, tak i na rodiče. Toto působení ovlivňuje průběh celého procesu. KLÍČOVÁ SLOVA: dětská psychoterapie, skupinová psychoterapie, podpůrné skupiny, rodič problémového dítěte, spolupráce s rodičem
Absence otce ve výchově jako faktor ovlivňující terapeutický proces u mužů v rámci specializované ústavní léčby závislostí
Žváčková, Eva ; Čablová, Lenka (vedoucí práce) ; Šťastná, Lenka (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE VÝCHODISKA: Rodinné prostředí je místem, které je důležité pro vývoj dítěte. Přítomnost každého z rodičů ve výchově zastává svůj úkol. Absence jednoho z rodičů tudíž s sebou přináší jistá rizika, co se adekvátního vývoje týče. Stále více se dnes připisuje význam otcovské roli ve výchově. Otec zastává pro syna důležitou roli, jak z hlediska vývojových úkolů, ať už při utváření vlastní identity, poskytnutí mužského vzoru, či naučení se ukázněnosti, tak také zprostředkováním zkušenosti s ovládáním impulzivity, agrese a dalších kompetencí, které mohou ovlivnit zvládání psychoterapeutického procesu v rámci léčby drogových závislostí na oddělení střednědobé ústavní péče. Diplomová práce tak pojednává o střednědobé ústavní léčbě závislostí u mužů, dále o výchovném prostředí a jeho vlivu na zvládání psychoterapeutického procesu, a popisu rozdílů tohoto ovlivnění u jedinců, kteří vyrůstali ve výchovném prostředí bez otce a naopak těmi, kteří vyrůstali v úplné rodině. Cíl je charakterizovat, jak může být psychoterapeutický proces u mužů, v rámci ústavní psychiatrické léčby, ovlivňován absencí otce ve výchově, a zda a jak tuto souvislost vnímají samotní klienti. METODY: Praktická část práce je realizována formou kvalitativního výzkumu. Informace o této problematice jsou získány prostřednictvím...
Význam svépomocných skupin v léčbě závislosti na návykových látkách.
SOUKALOVÁ, Veronika
Bakalářská práce se zabývá svépomocnými skupinami, a to v souvislosti s léčbou závislosti na návykových látkách. Pro praktickou část jsem zvolila kvalitativní výzkum, použila jsem metodu dotazování a techniku sběru dat polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory jsem provedla se členy svépomocných skupin Anonymních alkoholiků ve skupinách Lepší život v Českých Budějovicích, Fénix v Brně a Radost v Ostravě a se členy svépomocné skupiny Anonymních narkomanů ve skupině NA Zázrak. Pro komplexní pohled na svépomocnou skupinu jsem ještě uskutečnila rozhovory s terapeuty. Z výzkumu také vyplývá, že léčba závislosti prostřednictvím svépomocných skupin je v České republice málo rozšířená, i když má obrovský efekt v následné péči o závislého. Ve většinovém zastoupení členové neznali vůbec žádné jiné svépomocné skupiny mimo společenství 12 kroků. Doporučila bych větší zaměření odborníků na následnou péči, která je nejdůležitější v léčbě závislosti a o rozšiřování povědomí, jak v laické, tak i v odborné veřejnosti. Právě pro tyto účely by mohla sloužit tato bakalářská práce.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.