Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Geografická gramotnost při práci s grafikami u patnáctiletých žáků na ZŠ a víceletých gymnázií
Štochl, Vojtěch ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Měkota, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou části geografické gramotnosti, konkrétně dovednostmi, spojenými s prací s grafikami typu tabulka, graf, mapa, či obrázek, ale v menší míře i nezbytnými znalostmi. Práce je rozdělena na teoretickou část, kde je diskutována literatura na dané téma a praktickou část, kde popisuji postup vytváření testu, jeho aplikaci a vyhodnocení. Výsledky jsou následně podrobeny analýze a diskusi. Ve výzkumu jsem použil metodu testování žáků různých škol - od základních škol po gymnázia a od škol z Prahy po školy ze Středočeského kraje. Testování probíhalo elektronickou formou. Výzkumný vzorek testování se skládal z žáků devátého ročníku ZŠ a jim ekvivalentní skupiny z gymnázií - kvarty. Jedná se tedy o skupinu cca 15letých dětí, u kterých je předpoklad (hlavně pro základní školy), že už do kontaktu s výukou zeměpisu nepřijdou, a tudíž by se mělo jednat o elementárně geograficky gramotnou mládež. Výsledky práce ukazují, že geografické znalosti jsou důležitým předpokladem pro rozvoj geografických dovedností. Dále, že známky, které žáci dostávají ve škole, korespondují s jejich úspěšností v testování. V práci si vedou lépe žáci gymnázií, než žáci základních škol a zároveň lepších výsledků dosahují žáci z Prahy, než žáci z mimopražských škol. Ţáci prokázali největší dovednosti v...
Geografická gramotnost laické veřejnosti
Wackershauserová, Marie ; Řezníčková, Dana (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá geografickou gramotností laické veřejnosti. Sleduje dva hlavní cíle. Zaprvé identifikovat názory geografické obce na to, které znalosti a dovednosti v dnešní době považovat za základy geografické gramotnosti, které by měli mít osvojené všichni bez rozdílu věku a dosaženého vzdělání. Zadruhé ověřit vybrané základy geografické gramotnosti u laické veřejnosti. Těmto cílům odpovídá i struktura práce. Obecná část se zaměřuje na vysvětlení klíčových pojmů a vymezení geografické gramotnosti podle současné literatury. Druhá část práce podává výsledky dvou vlastních výzkumů. První z nich byl realizován formou elektronického dotazníku a adresován členům geografické obce, kteří zaprvé posuzovali pomocí čtyřstupňové škály důležitost znalostí a dovedností, které byly ověřovány ve výzkumu geografické gramotnosti dospělých v USA. Zadruhé formou odpovědi na otevřenou otázku se mohli vyjádřit k podstatě sledovaného hodnotícího referenčního rámce. Prokázalo se, že hodnotící soudy na většinu navržených dovedností jsou velmi variabilní. Na základě vyhodnocení tohoto šetření jsme proto navrhli požadavky na výkony jedinců, které se vztahují k úžeji vymezené problematice, a to kde způsobilosti jedinců aplikovat dosažené znalosti a dovednosti na reálné situace v Česku. Tyto požadavky jsme...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.