|
Pojem všeobecného vzdělání
Potoček, Petr ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Práce je založena na analýze pojmu všeobecné vzdělání, směřující k jeho konkrétnímu pojetí. Přináší přehled historických pojetí všeobecného vzdělání, rozlišuje hledisko vzdělávacích institucí, ve kterém jde především o minimální základ vzdělání, společný všem členům dané společnosti, a ideu pojmu, poukazující k celku poznání a orientující způsoby jeho uchopení. Nahlíží všeobecné vzdělání jako síť souvislostí a vztahů mezi poznatky a zkoumá jeho význam v protilehlosti vůči vzdělání odbornému, jeho vliv na celostní utváření člověka, význam pro osobnostní rozvoj a utváření konkrétního života člověka v jeho životních pohybech. Zabývá se všeobecným vzděláním z hlediska vzdělávacího obsahu, individuálních i společenských potřeb a poukazuje na význam všeobecného vzdělání v rámci současného pedagogického diskurzu a reformních proměn. Klíčová slova všeobecné vzdělání, celek poznání, struktura vědění, vzdělávací obsah, výběr učiva, uspořádání učiva, poznatky, osobnostní rozvoj, vzdělávací instituce, akademický pedagogický diskurz, reformní pedagogický diskurz, reforma vzdělávání
|