|
Potravinové zásoby českých domácností
Medová, Daniela
Medová, D. Potravinové zásoby českých domácností. Diplomová práce. Brno: Men-delova univerzita v Brně, 2023. Diplomová práce se zabývá charakteristikou spotřebitelského chování souvi-sejícího s nákupy potravin do zásoby u českých domácností. V práci jsou identifi-kovány potraviny, které české domácnosti nakupují do zásoby, kde je spotřebitelé skladují, jejich motivace si dělat potravinové zásoby a faktory, které ovlivňují veli-kost potravinových zásob. Dále je zde uvedena velikost spotřeby a výdajů českých domácností za potraviny, velikost potravinového odpadu a nejčastější důvody vyhození potravin. Charakteristika vznikla za pomoci zpracování primárních a sekundárních dat. Primární data byla sbírána prostřednictvím dotazníkového šetření (n = 319) a strukturovaných rozhovorů (n = 20). Na základě výsledků z tohoto výzkumu, jsou navrhnuta doporučení pro obchodníky i spotřebitele, kte-rá povedou ke snížení potravinového odpadu.
|
|
Změny v chování spotřebitele v souvislosti s COVID-19 na trhu s potravinami
PANSKÁ, Jiřina
Tato diplomová práce se zabývá tématem, které se řeší téměř po celém světě už od začátku roku 2020. Jedná se o pandemii COVID-19 a s ní spojené dopady na spotřebitele a jeho chování na trhu s potravinami. První část je zaměřena na literární rešerši. Definuje základní pojmy jako spotřebitel, spotřebitelské chování, maloobchod, trh s potravinami, bezpečnost potravin, dostupnost potravin v krizi, pandemie Covid-19 a vládní nařízení vyhlášená v České republice. Druhá část práce je zaměřena na analýzu dopadu pandemie Covid-19 na chování spotřebitelů v oblasti nákupu potravin. Jedná se o analýzu formou dotazníkového šetření, které je zaměřeno na domácnosti v ČR. Dotazník je primárně zaměřený na to, jak lidé nakupovali potraviny před a během pandemie. Pozornost je věnována změnám preferencí jednotlivých prodejních formátů, kategorií potravin a změnám chování při fyzické realizaci nákupu. Sledovány jsou také nové trendy v oblasti prodeje potravin, konkrétně potravinové výdejní boxy a e-shopy s potravinami. Po vyhodnocení dat jsou zodpovězeny výzkumné otázky a porovnány s průzkumy na podobné téma. V závěru práce je navrženo doporučení pro provozovatele prodejen a e-shopů s potravinami.
|
|
The specifics of the food market of Slovak Republic
Göblová, Romana ; Olšanová, Květa (vedoucí práce) ; Horváthová, Jarmila (oponent)
Potravinářský průmysl Slovenské republiky se od 1. máje 2004 stal součástí celého evropského potravinářského průmyslu. Vstup do Evropské unie byl ze strany slovenských zemědělských a potravinářských výrobců považován za nevyhnutný krok. Tímhle krokem se stali součástí integračních procesů probíhajících napříč jednotným evropským trhem. V rámci úplné zemědělské soutěže ale existují rozdíly ve finanční podpoře EÚ pro jednotlivé členské státy. Proto mají v tomhle směru významní úlohu prostředky podpory na úrovni státu, aby bili výrobcové schopni obstát v tvrdém konkurenčním boji potravinářského trhu. Zároveň musí výrobcové dostát své odpovědnosti vůči spotřebitelovi dodržením kvalitativních a bezpečnostních potravinových norem.
|
|
Propagace značky vybrané firmy na trhu potravin
VORÁČEK, Tomáš
Cílem diplomové práce je analyzovat, v rámci spotřebního družstva Jednota České Budějovice, vnímání značky a účinnost reklamy na maloobchodním trhu potravin segmentovaném podle velikosti sídel. Navrhnout případnou změnu postupu při propagaci značky (značek).
|