Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mezi globálními ambicemi a ekonomickým pragmatismem: Českoslovenští experti v Angole a Mosambiku za studené války
Menclová, Barbora ; Kolenovská, Daniela (vedoucí práce) ; Koura, Jan (oponent) ; Pešta, Mikuláš (oponent)
V polovině 70. let 20. století zahájil Sovětský svaz a jeho spojenci, posíleni úspěchem Helsinské konference i mezinárodním oslabením Spojených států po porážce ve Vietnamu, novou globální ofenzivu. Jednou z jejich priorit se stala spolupráce s nově vzniklými státy v subsaharské Africe - Angolou a Mosambikem. Kromě pokračující vojenské podpory státy východního bloku investovaly i do jejich industrializace, zemědělství a klíčové infrastruktury, což mělo přispět k rozvoji obou států. V případě Československa se podobně jako u dalších evropských socialistických zemí stalo součástí jeho zahraniční politiky i vysílání expertů do angolských a mosambických továren a dalších institucí. Do konce studené války získalo pracovní zkušenost z Angoly, a o něco později i z Mosambiku několik stovek československých občanů. Cílem disertační práce analyzující tuto klíčovou československou zahraničněpolitickou strategii v širším studenoválečném kontextu je přispět k současné akademické diskusi o podobách socialistické globalizace a přístupu Východu ke globálnímu Jihu v pozdní fázi studené války. Na základě archivních dokumentů a rozhovorů s pamětníky je zjišťováno, jaké záměry ČSSR sledovala touto strategií a zda byla v obou případech srovnatelná. V neposlední řadě také přibližuje pohled dosud opomíjených aktérů...
Interpretace fyzikálních grafů experty a začátečníky sledovaná oční kamerou
Vondráčková, Terézia ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Tato práce se zabývá identifikováním klíčových oblastí grafů z mechaniky jak z pohledu žáků, tak z pohledu expertů. Také se zabývá pozorováním různého zaměření pozornosti na graf správně a nesprávně řešících žáků zadané úlohy, přičemž žáci byli sledováni oční kamerou. Tohoto výzkumu se zúčastnilo 23 žáků středních škol a 14 expertů vybraných ze studentů magisterských či doktorských oborů a vědeckých pracovníků Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Z výsledků plyne, že experti si dokázali během krátké doby zapamatovat mnohem více informací o grafu než žáci SŠ a na rozdíl od žáků považovali osy a jejich popis za klíčovou součást grafu. Z analýzy výsledků správně a nesprávně řešících žáků je zase patrný rozdíl v zaměření pozornosti na relevantní oblasti grafu. Žáci, kteří vyřešili zadané úlohy nesprávně, si prohlíželi více oblasti nedůležité pro vyřešení otázky. Správně řešící žáci zase strávili méně času fixováním pohledu na nerelevantní oblasti grafu. Představy nesprávně řešících žáků se většině případů týkaly obecně nesprávné představy grafu jako náčrtu reálné situace, nebo obrázku, který fyzickou situaci připomíná.
Mateřství jako ideologický nástroj
Kyselá, Andrea ; Štefek, Martin (vedoucí práce) ; Kňapová, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl vyzkoumat normativní pohled na mateřství v období státního socialismu v 60. a začátku 70. let v diskurzu expertní skupiny Státní (Vládní) Populační komise a jeho proměny v návaznosti na politické změny v Československé (socialistické) republice. Výzkum zakládám na interpretaci Zpráv Populační komise, které představují bohatý primární zdroj ke zmapování genderového uspořádání ve státním socialismu, potažmo hodnotového zabarvení mateřství. Období šedesátých a sedmdesátých let je bohaté na politické a socioekonomické změny. Předpokládala jsem, že tyto politické změny se projeví v genderových vztazích. Provedený výzkum ale ukázal, že proměny politického systému utvrzují tradiční rozdělení společnosti a stát využívá ženu (matku) jako svůj nástroj pro dosažení ekonomických a politických zájmů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.