Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Dítě z ohrožené rodiny v mateřské škole
REMTOVÁ, Sabina
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké mají pedagogové mateřských škol povědomí o problematice ohrožených rodin, zdali již měli či mají zkušenost s dítětem z ohrožené rodiny, jak dítě z ohrožené rodiny poznají, jakým způsobem postupují nebo by postupovali v případě ohroženého dítěte a jaká je informovanost pedagogů v souvislosti s touto problematikou. Teoretická část bakalářské práce obsahuje kapitoly týkající se rodiny, ohrožené rodiny, možnosti pomoci ohroženým rodinám, sociálně-právní ochrany dětí, mateřských škol a předškolního vzdělávání. Praktická část bakalářské práce obsahuje výsledky smíšeného výzkumného šetření. Pro kvantitativní část je použita metoda dotazníkového šetření, výzkumný soubor je tvořen pedagogy mateřských škol. Pro kvalitativní část je použita metoda rozhovoru. Rozhovory jsou vedeny s učitelkami mateřských škol, které již mají zkušenost s dítětem z ohrožené rodiny. Dílčím doplněním jsou výsledky z realizovaného rozhovoru s vyšetřovatelkami z oddělení obecné kriminalistiky.
Ohrožené dítě a jeho rodina
LAKSAROVÁ, Eliška
Bakalářská práce je koncipovaná jako teoretická. Skládá se z několika částí popisujících sociální práci s rodinou a ohroženým dítětem. Zaměřuje se na tuto problematiku zejména z pohledu sociálně-právní ochrany dětí, pro kterou je klíčovým tématem. Zabývá se pojetím rodiny, její definicí, strukturou, funkcemi a v neposlední řadě jejími typy. Předkládaná práce definuje ohrožené dítě včetně všech možností ohrožení. Pojednává o jejich možných příčinách a představuje zákonná ustanovení. Dále charakterizuje sociálně-právní ochranu dětí, různé instituce a osoby, které ji vykonávají, vymezuje jejich práva a povinnosti a poskytuje pohled na několik modelů, jak může vypadat hodnocení ohroženého dítěte. Obsahuje také zmínku o multidisciplinární spolupráci a jejím využití. Poslední část je věnována možnostem řešení situace ohroženého dítěte a jeho rodiny. Některé z nich jsou doplněné o příklady získané z mé dosavadní praxe na orgánu sociálně-právní ochrany dětí a v sociálně-aktivizačních službách pro rodiny s dětmi.
Případová konference jako nástroj sociálního pracovníka na odboru sociálně právní ochrany dětí
ARNOŠTOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zabývá případovou konferencí, která představuje jeden z nástrojů sociální práce s rodinou. Cílem práce je zjistit, jak sociální pracovníci v obci s rozšířenou působností Jindřichův Hradec tuto metodu využívají a zda ji vnímají jako efektivní nástroj své práce. Teoretická část práce se opírá o studium odborné literatury související s tématem a je zaměřena na vymezení pojmů jako sociální práce s rodinou, sociálně právní ochrana dětí, role sociálního pracovníka a případová konference. Dále jsou zde vysvětleny témata jako rodina, funkce rodiny, dysfunkční rodina nebo sociální práce. Praktická část bakalářské práce se věnuje vyhodnocení výzkumných otázek prostřednictvím kvalitativní výzkumné strategie. Potřebná data byla získána pomocí rozhovorů se sociálními pracovníky, kteří mají s realizací případové konference osobní zkušenosti. Získaný materiál jsem metodou otevřeného kódování kategorizovala a následně analyzovala. Na základě těchto kroků bylo možné zhodnotit cíl bakalářské práce a stanovit závěr. Z výsledků výzkumu lze vyvodit, že případové konference jsou sociálními pracovníky hojně využívány, neboť je to metoda, kterou považují za velmi přínosnou a efektivní. Díky této metodě se práce s rodinou stala rychlejší a koordinovanější, o čemž vypovídají i úspěchy, které sociální pracovníci po její realizaci zaznamenávají. Získané výsledky by mohly v praxi posloužit jako podklad k hlubšímu zamyšlení nad tématem nebo se mohou stát inspirací sociálním pracovníkům, kteří s touto metodou pracují.
Multidisciplinární tým Dětského centra Jihočeského kraje, o. p. s.
VÁVROVÁ, Eliška
Bakalářská práce se zabývá problematikou multidisciplinárního týmu v sociální práci se zaměřením na multidsciplinární tým Dětského centra Jihočeského kraje, o. p. s. Ve třech hlavních kapitolách popisuje cílovou skupinu zařízení, kterou je ohrožené dítě a mnohoproblémová rodina, dále konkrétní složení, činnost a práci multidisciplinárního týmu. Neopomíjí ani další odborníky, kteří s cílovou skupinou přichází do kontaktu nejčastěji. Teoretické základy jsou podpořeny kazuistikami dvou klientů, kteří prošli péčí zařízení a nabízí tak bližší pohled na působení všech členů týmu.
Sanace rodiny ohrožené transgeneračním přenosem alkoholové závisloti
Kaletová, Markéta ; Novák, Petr (vedoucí práce) ; Čedík, Miloslav (oponent)
Předkládaná diplomová práce se nazývá: Sanace rodiny ohrožené transgeneračním přenosem alkoholové závislosti. Alkoholová závislost v rodině je velmi aktuální téma, neboť může mít výrazný dopad na další generace potomků dětí, které vyrůstaly se závislým rodičem. Teoretická část se zabývá problematikou alkoholové závislosti a jejím dopadem na rodinné fungovaní, psychický a sociální vývoj dětí a jejich fungování v dospělosti. Dále zkoumá příčiny a projevy transgeneračního přenosu alkoholové závislosti v rodině, včetně možností, jak lze riziku alkoholové závislosti u dalších generací předcházet. Cílem empirické části je skrze rozhovory zodpovědět hlavní výzkumnou otázku: Jaká je osobní zkušenost současné generace potomků rodičů závislých na alkoholu při vytváření vlastní rodiny a jak lze v rodině předcházet riziku transgeneračního přenosu alkoholové závislosti na další generaci potomků? Z výzkumného šetření jsme zjistili, že děti, které vyrůstaly v alkoholovém prostředí, jsou v dospělém životě v různé míře poznamenány ve všech oblastech svého života, neboť v rodině nezažily zdravé výchovné vzorce. Dále bylo zjištěno, že významný preventivní vliv, který eliminuje riziko alkoholové závislosti u potomků dospělých dětí alkoholiků, mají protektivní faktory při výchově dětí. V oblasti sociální práce je vhodnou...
Kooperace vládního a nevládního sektoru v oblasti péče o zanedbávané děti
Vondrušková, Martina ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Poláčková, Věra (oponent)
Diplomová práce Kooperace vládního a nevládního sektoru v oblasti péče o zanedbávané děti má povahu teoreticko-výzkumnou a je rozdělena do teoretické a praktické části. První kapitola teoretické části je zaměřena na samotné zanedbávání dítěte v rodině. Kromě vymezení pojmu jsou zde uvedeny důsledky výchovného zanedbávání dítěte v rodině, rizikové faktory zanedbávání a poruchy rodiny ve vztahu k zanedbávání dítěte. Druhá kapitola se věnuje subjektům vládního a nevládního sektoru intervenujících v oblasti zanedbávání dětí. Pozornost je zaměřena na sociální práci v rámci oddělení sociálně-právní ochrany dětí, NNO pracující s ohroženými rodinami a dětmi a sociálně pedagogickou práci s dětmi ohroženými zanedbáváním ve školách a vybraných školských zařízeních. Třetí kapitola pojednává o kooperaci vládních a nevládních subjektů v dané oblasti, o faktorech, které jejich kooperaci ovlivňují a sanaci rodiny jako efektivní intervenci v rodině ohroženého dítěte. Praktická část si klade za cíl kvalitativní analýzu dat dokumentů o činnosti a součinnosti Oddělení sociálně-právní ochrany dětí v Prachaticích, místních NNO, kterým bylo uděleno pověření k výkonu sociálně-právní ochrany dětí, a základních škol. S vedoucími pracovníky těchto subjektů byly dále uskutečněny polostrukturované rozhovory. Zvolené výzkumné techniky...
Ústavní výchova
PAPÁČKOVÁ, Lucie
Tato bakalářská práce má za úkol seznámit čtenáře s ústavní výchovou v České republice, která je vykonávána v zařízeních patřících do rezortu Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva školství, tělovýchovy a sportu. Ústavní výchova je jedním z nejzávažnějších opatřeních, kterým může stát zasahovat do rodinných vztahů. Nezletilé děti mají právní nárok na zabezpečení řádné výchovy a všestranného rozvoje. Pokud rodiče či bližší rodina není schopna tento právní nárok plnit, pak nastupuje na řadu stát, který má povinnosti zajistit takovému dítěti náhradní výchovné prostředí, a to buď svěřením dítěte do péče fyzické osoby, svěřením dítě do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc a v případě nezbytnosti, pak také nejzávažnějším opatřením nařízením ústavní výchovy. Přednost má vždy individuální péče před ústavní, ať už u jiné fyzické osoby, poručníka nebo pěstouna. Zákon také přesně definuje, kdy je možné přistoupit ke krajnímu řešení a nařídit ústavní výchovu. Vzhledem k závažnosti tohoto opatření, přísluší toto rozhodnutí pouze soudům. Žádná jiná státní či nestátní instituce takovou pravomoc nemá. Tato práce má za úkol představit ústavní výchovu a ochranu dětí v České republice, zejména pak poukázat na roztříštěnost systému ústavní výchovy. Stěžejní část této práce popisuje proces nařizování ústavní výchovy a především její realizaci v jednotlivých ústavních zařízeních, která jsou diferencována podle věku dětí, podle jejich fyzických a psychických schopností a podle důvodů, proč bylo o ústavní výchově rozhodnuto. Prioritou by vždy měl být zájem a blaho dítěte. Tato práce rovněž poukazuje na nedostatky ústavní výchovy, především na nedostatečnou spolupráci orgánu sociálně-právní ochrany dětí a ústavních zařízení, omezenou spolupráci mezi jednotlivými vládními resorty, nedostatečnou sanaci rodiny, či nízký počet terénních sociálních pracovníků a soudců. V neposlední řadě zmiňuji i úspěchy, které s sebou přinesla transformace ústavní výchovy, zejména přeměna na malá zařízení rodinného typu, která jsou obklopená sítí služeb pro rodiny umístěných dětí, pro děti samotné, ale i pro další rodiny, které se ocitnou v tíživé situaci. Ne všechny děti je možné umístit do náhradní rodinné péče, ne všechny rodiny se podaří sanovat. Zejména pro některé starší děti a děti, které za sebou mají specifickou životní zkušenost (týrání, opakované vracení z náhradní rodiny), je ústavní zařízení prostředím, kde se cítí bezpečněji a kde mohou naplnit svou potřebu patřit do skupiny vrstevníků. Ve své práci jsem rovněž chtěla upozornit na současný systém péče o děti a mládež, který neřeší období po odchodu mladého člověka z ústavní výchovy, ačkoli toto období osamostatňování se je nejdůležitější etapou pro jejich budoucí život.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.