Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Osobní prostor a sociální interakce v hromadné dopravě: případ meziměstského autobusu
Lexová, Aneta ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Matoušek, Petr (oponent)
Bakalářská práce se věnuje hromadné dopravě jako prostoru, ve kterém se odehrávají každodenní sociální interakce. Tuto problematiku sleduje na konkrétním případu meziměstského autobusu. Na sociální interakce cestujících v autobuse je pohlíženo jako na dramaturgické jednání aktérů ve specifickém sociálním prostředí. Cílem práce je popis sociálních interakcí a vymezování osobního prostoru v meziměstském autobusu. Práce je teoreticky ukotvena především pomocí děl Ervinga Goffmana. Zjištění v empirické části práce vycházejí z kvalitativního výzkumu. Data byla sebrána metodou zúčastněného pozorování cestujících v konkrétním typu meziměstského autobusu. Mezi hlavní závěry práce patří zjištění, že interakce v meziměstském autobuse probíhají pouze ve výjimečných případech, nebo při nástupu do autobusu a to pouze ve formě zdvořilostní otázky na volné místo. Lidé si i v tak stísněném prostoru, jaký je dán uspořádáním sedadel v autobusu, snaží vymezit si co nejvíce svůj osobní prostor. Používají k tomu především své tělo (sednou si na sedadlo v uličce), nebo předměty typu oblečení a zavazadel, které si položí na sedadlo vedle sebe. Dále práce popisuje reakce cestujících na nedostatečný interakční prostor. Nejčastěji lidé reagovali občanskou nevšímavostí doprovázenou nějakým zapojením. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
K otázce dramaturgie Kittlovy opery Bianca und Giuseppe oder Die Franzosen vor Nizza
Šochman, Martin ; Ottlová, Marta (vedoucí práce) ; Gabrielová, Jarmila (oponent)
Česká operní produkce tzv. "předsmetanovského" období představuje doposud hudebními historiky nezaslouženě opomíjené téma. Cílem této práce je zčásti splatit onen dluh, a to ukázáním Kittlovy opery Bianca und Giuseppe oder Die Franzosen vor Nizza (na libreto Richarda Wagnera podle románové předlohy Heinricha Königa Die hohe Braut) jako příkladu dokumentujícího kvalitní úroveň pražské scény poloviny století. Jádro práce je tvořeno dramaturgickou analýzou výsledného tvaru opery, jež postupuje ve třech hlavních krocích. 1. Nejdříve je ve světle Königova života představena hlavní myšlenka a její estetické uchopení v jeho románu. 2. Další kapitola se věnuje Wagnerovu libretu. Kromě ukázání rozdílnosti románové a operní estetiky je zde kladen důraz především na dramaturgické prostředky, s nimiž Wagner pracuje: různé využití lokálního koloritu (couleur locale), ansámblová čísla typu pezzo concertato, práce se specifickými časovými strukturami v opeře či alegorické využití technik spectacle d'optique. 3. Následující kapitola se snaží kriticky zhodnotit, do jaké míry se Kittlovi podařilo vystihnout Wagnerovu intenci, nebo, jinými slovy: do jaké míry se Wagnerův "básnický záměr" (dichterische Absicht) uskutečnil v Kittlově zhudebnění. Kittlova změna závěru opery je zde interpretována jako řešení, jež do značné míry...
Osobní prostor a sociální interakce v hromadné dopravě: případ meziměstského autobusu
Lexová, Aneta ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Matoušek, Petr (oponent)
Bakalářská práce se věnuje hromadné dopravě jako prostoru, ve kterém se odehrávají každodenní sociální interakce. Tuto problematiku sleduje na konkrétním případu meziměstského autobusu. Na sociální interakce cestujících v autobuse je pohlíženo jako na dramaturgické jednání aktérů ve specifickém sociálním prostředí. Cílem práce je popis sociálních interakcí a vymezování osobního prostoru v meziměstském autobusu. Práce je teoreticky ukotvena především pomocí děl Ervinga Goffmana. Zjištění v empirické části práce vycházejí z kvalitativního výzkumu. Data byla sebrána metodou zúčastněného pozorování cestujících v konkrétním typu meziměstského autobusu. Mezi hlavní závěry práce patří zjištění, že interakce v meziměstském autobuse probíhají pouze ve výjimečných případech, nebo při nástupu do autobusu a to pouze ve formě zdvořilostní otázky na volné místo. Lidé si i v tak stísněném prostoru, jaký je dán uspořádáním sedadel v autobusu, snaží vymezit si co nejvíce svůj osobní prostor. Používají k tomu především své tělo (sednou si na sedadlo v uličce), nebo předměty typu oblečení a zavazadel, které si položí na sedadlo vedle sebe. Dále práce popisuje reakce cestujících na nedostatečný interakční prostor. Nejčastěji lidé reagovali občanskou nevšímavostí doprovázenou nějakým zapojením. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Góly padají proto, aby se slavily: dramaturgická analýza ritualizovaného jevu
Hotový, Ondřej ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Svobodová, Ludmila (oponent)
UNIVERZITA KARLOVA V PRAZE FAKULTA SOCIÁLNÍCH VĚD Institut sociálních studií Katedra sociologie Ondřej Hotový Góly padají proto, aby se slavily Dramaturgická analýza ritualizovaného jevu Bakalářská práce Praha 2013 Abstrakt Práce vychází z kvalitativního výzkumu, který je tematicky zaměřen na různé projevy hráčů při oslavování vstřelené branky při fotbalových utkáních. Na ceremonie tohoto typu je v ní pohlíženo jako na ritualizované jevy, při nichž dochází k určité koexistenci sportovních emocí a posilování rituálních prvků. Zabývá se otázkou, jakou funkci plní rituál v procesu jednání aktérů v konkrétních společenských interakcích. Práce odůvodňuje proces ritualismu, přičemž navrhuje typologii gólových oslav. Při kategorizování je přihlíženo k tomu, do jaké míry se při ztvárňování jednotlivých oslav projevují tři složky - ritualismus, emotivní složka jedinců a dramaturgické představování. Práce je pojata jako dramaturgická analýza sociálního jevu, tudíž je její podstatná část věnována rozboru chování a jednání jednotlivých aktérů (resp. týmů), kteří hrají při oslavování specifické role tak, aby určitým způsobem sami sebe prezentovali, a vytvořili tak dojem na ostatní aktéry. Práce je inspirována interpretací dramaturgické analýzy podle Ervinga Goffmana, jehož knihu "Všichni hrajeme divadlo" lze považovat...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.