Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 166 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Poetika vybraných dramat Krejčovy éry Národního divadla
Fuksová, Johana ; Smrčka, Jiří (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá motivem všedního dne, který se dostal v druhé polovině padesátých let minulého století do popředí zájmu běžných lidí, ale také spisovatelů, básníků a dramatiků. Konkrétně zkoumá míru důležitosti motivu všedního dne v dramatech, jež byla napsána pro Národní divadlo v období, kdy zde působil Otomar Krejča a jeho "dramaturgická dílna". Pro typologickou analýzu bylo vybráno pět her, jejichž premiéra se uskutečnila na půdě Tylova divadla v letech 1958-1963, a to Srpnová neděle a Křišťálová noc Františka Hrubína, Jejich den Josefa Topola, Zápas s andělem Františka Pavlíčka a Majitelé klíčů Milana Kundery. Cílem práce je pomocí této analýzy určit, zda je motiv všedního dne právě tím, co vymezuje poetiku původních dramat, která byla napsána pro Národní divadlo. KLÍČOVÁ SLOVA motiv všedního dne, Otomar Krejča, František Hrubín, Milan Kundera, Josef Topol, František Pavlíček, drama, Národní divadlo
Česká alternativní kultura v období normalizace a její obraz v dobových médiích v letech 1983-1987
Čížková, Veronika ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Vedral, Jan (oponent)
Bakalářská práce "Česká alternativní kultura v období normalizace a její obraz v dobových médiích v letech 1983-1987" se zaměřuje mediální reprezentaci alternativní kultury, tedy té části kulturní scény minulého režimu, která byla buď přímo vytlačována, nebo se sama vědomě nezačleňovala do "hlavního proudu." V první části se vedle nastínění dobového kontextu zabývá popisem této oblasti kultury, a to nejen v rovině neoficiální (tzv. undergroundové), ale i v rovině oficiální či polooficiální alternativy vůči idealizovanému hlavnímu a protěžovanému proudu kultury. V druhé části se práce soustředí na reflektování alternativní kultury soudobými médii na příkladu vybraných periodik. Výzkumnou metodou je kvalitativní analýza a výzkumným materiálem pak periodika Rudé právo, Tribuna, Mladá fronta, Melodie a Tvorba za vymezené období let 1983-1987. Práce se zaměřuje z největší části na hudební alternativní scénu, přednostně pak na jev, který se dá nazvat pokusem o likvidaci nové vlny v rockové hudbě, který se ve výzkumu ukazuje být jediným otevřeným mediálním útokem na alternativní kulturu ve vymezeném období. Výzkum dále odkrývá určité rozdíly ve způsobu o informování o alternativní kultuře v jednotlivých zkoumaných periodikách, stejně tak určité jeho proměny v průběhu vymezeného zkoumaného období.
Vstup do dramatické výchovy prostřednictvím literární výchovy
Smejkalová, Olga ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
11 Abstrakt Téma diplomové práce "Vstup do dramatické výchovy prostřednictvím literární výchovy" se zabývá kreativním edukačním procesem literární výchovy, který využívá metod a principů dramatické výchovy na 1.stupni ZŠ. Teoretická část se zabývá možnostmi integrace oblastí lidského poznání, mezipředmětovými vztahy a přítomností kreativní složky v Rámcovém vzdělávacím programu. Teoretická část poukazuje i na efektivitu propojení literární výchovy s výchovnou dramatikou. V hlavní části (praktická část) je soubor literárně-dramatických dvojlekcí, kde se tvůrčím způsobem analyzují různé literární žánry. Promyšleně vystavěné lekce nabízí žákům cestu k hlubšímu pochopení literárního díla (textu) nejen v rovině racionálních významů, ale i v oblasti emotivní. Soubor lekcí je v souladu s novým pojetím základního vzdělávání ( vis RVP) jehož cílem je rozvoj dítěte v oblasti kognitivní (zejména získávání nástrojů pro poznávání a rozvoj myšlenkových operací), v oblasti kompetencí, postojů a hodnot. Soubor lekcí klade důraz na mezipředmětové vztahy a kreativitu. Část lekcí byla v průběhu školního roku 2012/13 vyzkoušena (reflektována) s dětmi na základní škole.
Možnosti práce s dílem Williama Shakespeara v hodinách literatury na střední škole
Mrázová, Michaela ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
1 Diplomová práce se zabývá možnostmi práce s dílem Williama Shakespeara ve výuce literatury na střední škole. Její podstatou je ověření navržených aktivit v praxi a reflexe dosažených výsledků. Metody, které v této práci navrhuji, vychází z koncepce tvořivého vyučování a inspirují se tvořivými metodami. Výchozími díly pro navržené aktivity jsou komedie Kupec benátský a Othello, benátský mouřenín. Práce obsahuje shrnutí pojmu tvořivost, základních východisek koncepce tvořivého vyučování a jejích cílů. Zabývám se možnostmi a úskalími uplatnění této koncepce ve výuce literatury. Společným cílem aktivit je umožnit žákům přímý kontakt s literárním dílem a jeho interpretace přitažlivým a pochopitelným způsobem. Navržené aktivity zdůvodňuji dílčími cíli, které jimi chci naplnit, uvádím popis aktivit a návod k jejich provedení. V reflexích hodnotím jejich průběh, naplnění cílů, možnosti hodnocení a případné organizační problémy. Závěry práce jsou odvozeny z výsledků činností, pozorování a reflexí žáků. Přínos práce spatřuji v získání zkušeností a poznatků pro svou další praxi.
Contermporary Dutch drama
Zbuzková, Andrea ; Krol, Ellen Jacoba (vedoucí práce) ; Sedláčková, Lucie (oponent)
Ve své diplomové práci se snažím přiblížit specifika současného nizozemského dramatu. Na základě teoretických děl Hanse-Thiese Lehmanna, Huga Bremse a Anjy Krans popisuji v první části své práce vývoj dramatu v Nizozemsku od roku 1969 až do přelomu tisíciletí, věnuji se stěžejním událostem, tendencím a charakteristice následujících období. Zabývám se termínem "postdramatické divadlo" a snažím se ho charakterizovat. Ve vývoji nizozemského divadla sleduji pak především proměnu spolupráce mezi dramatiky a divadelními skupinami a tematiku soudobých dramat. V druhé, praktické části své práce se pak na několika dílech čtyř vybraných nizozemských dramatiků (Esther Gerritsen, Rob de Graaf, Maria Goos, Gerardjan Rijnders) snažím zjistit, zda jsou v jejich případě myšlenky výše uvedených divadelních vědců a teoretiků platné (a pokud, tak do jaké míry). Stručně načrtnu obsah děl a vypíchnu jejich nejzásadnější tematiku. Při svých závěrech využívám informace získané z četby teoretických děl, novinových článků, recenzí, rozhovorů s umělci a konečně i z jejich dramat. V závěru své práce pak shrnuji poznatky získané na základě četby a analýzy v praktické části. Popisuji pozici nizozemských dramatiků na přelomu tisíciletí a vysvětluji, v jakém ohledu lze, a v jakém nikoli, tyto autory nazývat postdramatickými.
Práce s literárním textem metodami dramatické výchovy
Tulisová, Kristina ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá dítětem předškolního věku a jeho zájmem o knihu pro děti. Zjišťuje, s jakými literárními žánry jsou děti v mateřské škole seznamovány. Ověřuje rozdíl mezi dvěma postupy při práci s knihou pro děti, a to předčítáním a prostřednictvím metod dramatické výchovy. V první části jsou rozpracovány dvě hlavní oblasti: literatura a dramatická výchova ve vztahu k dítěti předškolního věku. Druhá část zjišťuje prostřednictvím dotazníkového šetření míru a podobu využívaní literárních žánrů učiteli mateřských škol. Na dotazníkové šetření navazuje zpracování výsledků akčního výzkumu, který se zabýval mírou dětského zaujetí pro dané knihy. Hlavním kriteriem pro vyhodnocení výsledků akčního výzkumu je paměť.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 166 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.