Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of give, lend, send, offer and show
Brůhová, Gabriela ; Dušková, Libuše (vedoucí práce) ; Hajičová, Eva (oponent) ; Šaldová, Pavlína (oponent)
Tato studie se zabývá analýzou pěti ditranzitivních sloves give, lend, send, offer a show. Studie zkoumá pozici předmětů a faktory, které jejich řazení ovlivňují. Práce je snahou podat systematický přehled pozice předmětů s ohledem na jejich realizaci. Jsou zde proto rozlišeny čtyři různé druhy realizace předmětů: i. oba předměty Oi /Oprep i Od jsou realizovány substantivy; ii. oba předměty Oi /Oprep i Od jsou realizovány zájmeny; iii. Oi /Oprep je realizován substantivem a Od zájmenem; iv. Oi /Oprep je realizován zájmenem a Od substantivem. Pozice předmětů bývá ovlivněna dvěma principy. Dle prvního principu jsou předměty řazeny podle základního rozložení výpovědní dynamičnosti. Druhý princip lze charakterizovat jako princip postpozice rozvitějších větných členů; rozvitější předmět bývá v koncové pozici. Ze tří (popř. čtyř, včetně intonace) faktorů určujících aktuálněčlenskou funkci větného členu, v případě ditranzitivní komplementace hraje největší roli okolní kontext. Zvláštní pozornost je proto věnována kontextové zapojenosti / nezapojenosti obou předmětů. Tato práce si klade za cíl zjistit, zda jsou předměty řazeny v souladu s těmito principy, nebo zda v řazení předmětů hrají roli i jiné faktory.
Passivization of ditransitive verbs give and buy
Jiřelová, Karolina ; Brůhová, Gabriela (vedoucí práce) ; Dušková, Libuše (oponent)
Předmětem této práce je analýza dvou ditranzitivních sloves, slovesa give a buy z hlediska možnosti jejich pasivizace. Ditranzitivní slovesa, tedy slovesa, která jsou doplněna dvěma předměty, tvoří dva druhy pasivních konstrukcí, rozlišených na základě toho, který z předmětů se stává podmětem pasíva. Nepřímý předmět slovesa give alternuje s předložkovým předmětem s předložkou to a nepřímý předmět slovesa buy alternuje s předložkovým předmětem s předložkou for. Obecně se uvádí, že ditranzitivní slovesa, jejichž nepřímý předmět má roli skutečného recipienta (slovesa alternující s předložkovým předmětem s předložkou to) připouštějí pasivizaci snáze než slovesa, jejichž nepřímý předmět má roli zamýšleného recipienta (slovesa alternující s předložkovým předmětem s předložkou for). Přístupy jednotlivých gramatik k pasivizaci těchto sloves se liší. Analytická část práce představuje analýzu 100 příkladů získaných z Britského národního korpusu (BNC) a Korpusu současné americké angličtiny (COCA), přičemž zahrnuje pouze příklady ve kterých je vyjádřen jak pasivní podmět, tak pasivní předmět. Příklady jsou roztříděny podle typu pasíva a je zkoumána frekvence výskytu jednotlivých typů z hlediska různých faktorů, které ovlivňují jejich volbu. Těmito faktory se míní zejména princip říkající, že rozvitější a...
The position of direct and indirect objects of selected English ditransitive verbs
Halamásková, Jana ; Brůhová, Gabriela (vedoucí práce) ; Šaldová, Pavlína (oponent)
Předmětem této práce jsou anglická ditranzitivní slovesa - tedy slovesa, která vyžadují doplnění dvěma předměty. Práce se především zaměřuje na pozici předmětů v závislosti na jejich realizaci a zkoumá faktory, které ovlivňují řazení předmětů. Rozlišujeme čtyři různé druhy realizace: 1. Od a Oi/Oprep oba realizovány substantivem; 2. Od realizován substantivem a Oi/Oprep realizován zájmenem; 3. Od realizován zájmenem a Oi/Oprep realizován substantivem; 4. Od a Oi/Oprep oba realizovány zájmenem. Předpokladem je, že pozice předmětů je ovlivněna principem, který říká, že větné členy nesoucí menší množství výpovědní dynamičnosti (již známá informace) předcházejí členům, které nesou větší množství výpovědní dynamičnosti (nová informace) a principem, který určuje tendenci dávat delší a rozvitější členy na konec věty. Jelikož nová informace je často vyjádřena obsáhleji, oba principy se často doplňují. Analytická část práce je založena na 120 příkladech pro dvě ditranzitivní slovesa, buy a sell, s 60 příklady pro každé ze sloves. Příklady byly získány z Britského národního korpusu po vyřazení nevhodných příkladů (např. trpný rod). Získaná data byla rozdělena do tabulek v závislosti na realizaci předmětů a větných vzorcích, ve kterých se vyskytují. Pokusili jsme se zjistit, zda je pořadí předmětů vždy v...
Syntactic, semantic and FSP aspects of ditransitive complementation: a study of give, lend, send, offer and show
Brůhová, Gabriela ; Dušková, Libuše (vedoucí práce) ; Hajičová, Eva (oponent) ; Šaldová, Pavlína (oponent)
Tato studie se zabývá analýzou pěti ditranzitivních sloves give, lend, send, offer a show. Studie zkoumá pozici předmětů a faktory, které jejich řazení ovlivňují. Práce je snahou podat systematický přehled pozice předmětů s ohledem na jejich realizaci. Jsou zde proto rozlišeny čtyři různé druhy realizace předmětů: i. oba předměty Oi /Oprep i Od jsou realizovány substantivy; ii. oba předměty Oi /Oprep i Od jsou realizovány zájmeny; iii. Oi /Oprep je realizován substantivem a Od zájmenem; iv. Oi /Oprep je realizován zájmenem a Od substantivem. Pozice předmětů bývá ovlivněna dvěma principy. Dle prvního principu jsou předměty řazeny podle základního rozložení výpovědní dynamičnosti. Druhý princip lze charakterizovat jako princip postpozice rozvitějších větných členů; rozvitější předmět bývá v koncové pozici. Ze tří (popř. čtyř, včetně intonace) faktorů určujících aktuálněčlenskou funkci větného členu, v případě ditranzitivní komplementace hraje největší roli okolní kontext. Zvláštní pozornost je proto věnována kontextové zapojenosti / nezapojenosti obou předmětů. Tato práce si klade za cíl zjistit, zda jsou předměty řazeny v souladu s těmito principy, nebo zda v řazení předmětů hrají roli i jiné faktory.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.