|
Možnosti využití prvků z programu DNS u dětí s kombinovaným postižením
Marečková, Markéta ; Křivánková, Markéta (vedoucí práce) ; Prokešová, Eva (oponent)
Název: Možnosti využití prvků z programu DNS u dětí s kombinovaným postižením Cíl: Zhodnocení efektivity aplikace cviků z konceptu Dynamické neuromuskulární stabilizace za využití cvičebního programu DNS FIT KID u dětí s kombinovaným postižením. Metody: Pro tuto práci bylo vybráno 5 chlapců ze zájmového kroužku psychomotorických her ve věku 9 až 11 let ze Základní školy pro žáky s poruchami zraku. Pro sběr dat byla použita následující měření: vybrané testy z baterie MOBAK 3-4 pro screening pohybových dovedností, test dle Mathiase, Thomayerova zkouška, hodnocení posturální stability (stoj na jedné noze a chůze po čáře) a testy DNS FIT KID. V hodinách psychomotorických her byl realizován a aplikován cvičební program DNS FIT KID. Výsledky: Při porovnání vstupních a výstupních výsledků došlo u chlapců ke zlepšení naměřených odchylek. Aplikovaný pohybový program DNS FIT KID byl tedy zvolen vhodnou formou pro žáky s kombinovaným postižením, což vypovídá o pozitivním efektu využití u zkoumané skupiny dětí. KLÍČOVÁ SLOVA děti s kombinovaným postižením; děti se zrakovým postižením; stabilizační systém páteře; posturální stabilita; DNS; DNS FIT KID; psychomotorické hry
|
|
Vývoj a výchova dítěte s duálním smyslovým postižením z pohledu matky
Zvelebil, Maxmilián ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá vývojem a výchovou v rodinách, kde se narodilo dítě s duálním smyslovým postižením, a to z pohledu matky. Práce si klade za cíl analyzovat životní příběhy vybraných matek dětí s tímto druhem postižení, prozkoumat, jak probíhal vývoj a výchova hluchoslepých dětí z různých úhlů pohledu (pedagogického, psychologického aj.). Autor práce se snaží zjistit, jaký měly matky způsob prožívání a chování jak během těhotenství, tak i po narození dítěte a v dalších životních etapách, jak probíhala akceptace handicapovaného dítěte v rodině (příp. i mimo ni). Práce dále zkoumá reakci matek (i jiných osob) na narození dítěte s postižením, mapuje následný průběh vývoje a výchovy v jednotlivých obdobích života. Předmětem zájmu jsou konkrétní způsoby, s jejichž pomocí matky své děti rozvíjely během různých aktivit (hry, rozvíjení kompenzačních smyslů, budování komunikačního systému, otázka samostatnosti hluchoslepých dětí atd.). Pozornost je rovněž věnována vývojovým odchylkám dětí s duálním senzorickým postižením, ať již v citové, sociální či kognitivní oblasti vývoje. Také jsou nastíněny možnosti vzdělávání hluchoslepých. Příběhy jsou pak komparovány mezi sebou i s vybranými zahraničními zdroji a závěrem jsou navržena praktická doporučení. V práci je použit kvalitativní výzkum. Za účelem...
|
|
Rozvoj grafomotoriky ve speciální MŠ s využitím námětů z díla Josefa Lady
VEBROVÁ, Marcela
Bakalářská práce se zaměřuje především na rozvoj grafomotoriky u dětí předškolního věku, a to jak intaktních, tak se zrakovým postižením. Je zde popsán jejich psychomotorický vývoj a vývoj v kresbě, dále objasňuje základní pojmy v oblasti grafomotorických schopností a krátce se zmiňuje o pohádkách, především o pohádce Mikeš od Josefa Lady. V praktické části jsou vyhotoveny grafomotorické listy s pomocí námětu děl Josefa Lady a následně zaznamenány pracovní návyky 6 dětí se zrakovým postižením.
|
| |
| |