|
Je dnes dráž než před rokem 1989? Pokud ne, proč si to řada lidí myslí?
Boček, Josef ; Schwarz, Jiří (vedoucí práce) ; Havránková, Zuzana (oponent)
Ve své bakalářské práci jsem se zaměřil na porovnání spotřebitelských cen před rokem 1989 a v roce 2009. Protože se v české společnosti objevují názory o nižších cenách před rokem 1989, rozhodl jsem se na základě dat z Českého statistického úřadu testovat hypotézu nižších cen před rokem 1989 v porovnání s rokem 2009. Metodologie práce zahrnovala sofistikované statistické testy (Studentův test), přepočet cen na upravenou průměrnou mzdu a sestrojení spotřebních košů. Na základě mnou provedených testů a přepočtů se ukázalo, že ceny před rokem 1989 byly v průměru 2x vyšší než v roce 2009.
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
VNÍMÁNÍ CENOVÉ HLADINY VS. MĚŘENÁ CENOVÁ HLADINA, JEJÍ OVLIVŇOVÁNÍ A ZPĚTNÉ PŮSOBENÍ NA EKONOMIKU
Marková, Lenka ; Šíma, Josef (vedoucí práce) ; Rybáček, Václav (oponent)
Měření cenové hladiny ukazatelem CPI dává prostor pro určitou mezeru mezi naměřenou cenovou hladinou a hladinou subjektivně vnímané inflace. Diplomová práce se zabývá kvantifikováním této mezery u jednotlivých skupin obyvatel, na konkrétních datech upozorňuje, jak tento gap ovlivňuje jednotlivce, zda růst životních nákladů podle indexu CPI kopíruje vnímání o cenách. Objasňuje vliv nesprávné konstrukce indexu jako důležitého orientačního bodu v ekonomice způsobujícího redistribuci zdrojů v souvislosti s jeho využitím pro indexaci důchodů a navrhuje správnější přístupy ke konstrukci indexu. Zkoumá, jaké faktory ovlivňují vnímání cen a vstupují do vyhodnocování zisků a ztrát v myslích spotřebitelů. Vnímání cen je ovlivněno jak socio-ekonomickým tak politickým prostředím, závěr práce přesahuje do oblasti politických voleb a zjišťuje, zda existuje kauzální vztah mezi vnímáním cen a volbou té které části politického spektra.
|
| |
|
Veřejné zakázky v autobusové dopravě v rámci dopravní obslužnosti
Vlachynská, Hana ; Ochrana, František (vedoucí práce) ; Spálenka, Daniel (oponent)
Ve své diplomové práci jsem se věnovala problematice veřejných zakázek v autobusové dopravě. První část obsahuje právní hlediska, která upravují danou problematiku. Ve druhé části jsou popsány náklady životního cyklu jako metoda hodnocení veřejných zakázek, která je doporučována sdružením německých dopravních podniků při vyhodnocování výběrových řízení. V analytické části jsem rozebrala výběrové řízení na nákup 50 autobusů vypsané Dopravním podnikem hl. města Prahy a aplikovala na toto řízení teorii nákladů životního cyklu. Nakonec jsem navrhla fiktivní výběrové řízení, vyhodnotila jej pomocí metody nákladů životního cyklu a pokusila se dokázat přednosti této metody, jejíž použití by mohlo z velké části přispět k transparentnosti výběrových řízení v autobusové dopravě a jednak by pomohlo získat zadavateli nejvýhodnější vozidlo na celou dobu užívání.
|