Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Fenomenologie těla a tělesnosti
Míková, Martina ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
MÍKOVÁ, Martina. Fenomenologie těla a tělesnosti. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2012, s. 84 Diplomová práce. Téma diplomové práce se zabývá fenomenologií těla a tělesnosti. Jde především o analýzu argumentů pro rozlišení těla a duše na základě Descartových textů Meditace o první filosofii a Vášně duše. Po vystavění karteziánského dualismu, jenž je úvodem do problematiky fenomenologie těla a tělesnosti, následuje rozbor stěžejních pasáží díla Phenomenology of Perception francouzského fenomenologa M. Merleau-Pontyho, který zdůraznil význam lidské tělesnosti, která je podstatnou a určující podmínkou lidského bytí. Třetí kapitola práce se zabývá filosofií pohybu, jelikož svět a člověk jsou ve vzájemném pohybu, a to na základě Patočkových textů Tělo, společenství, jazyk, svět. Diplomovou práci uzavírá kapitola věnující se problematice hře jako symbolu světa v podání Eugena Finka. Klíčová slova: Descartes, vnímání, Pexis, tělo, tělesnost, tělesné schéma, pohyb, svět, hra.
Tělo a jeho manifestace
Havlanová, Michaela ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
Resumé (Čj) Klíčová slova: Tělo, sóma, sarx, péxis, horizont, aisthésis, tělesné schéma, body art, tělesné modifikace. Tato práce se zabývá tělem a jeho estetickou manifestací. Tělo je zde uchopeno několika způsoby. V první řadě je vymezeno filosoficky za pomoci pojmů sóma, sarx, péxis, horizont, tělesné schéma, pohyb a aisthésis. Následně je uchopeno jako antropologický objekt, se kterým se dá pracovat, je možné ho zdobit a nějakým způsobem manifestovat. Tato část je pro práci stěžejní. Jsou v ní popsány metody a techniky zdobení těla, fenomén suspension a jejich historie. K této části se váže také výzkum, který má za cíl objasnit motivaci pro extrémní modifikování sebe sama, nastínit pozadí suspension a podniknout sondáž do pojetí těla extrémně modifikovaných jedinců. V poslední části je na tělo nahlíženo z hlediska psychologie. Popsán je vývoj vztahu jedince k tělu a problémy, které pramení z patologického vývoje.
Fenomenologie těla a tělesnosti
Míková, Martina ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
MÍKOVÁ, Martina. Fenomenologie těla a tělesnosti. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2012, s. 84 Diplomová práce. Téma diplomové práce se zabývá fenomenologií těla a tělesnosti. Jde především o analýzu argumentů pro rozlišení těla a duše na základě Descartových textů Meditace o první filosofii a Vášně duše. Po vystavění karteziánského dualismu, jenž je úvodem do problematiky fenomenologie těla a tělesnosti, následuje rozbor stěžejních pasáží díla Phenomenology of Perception francouzského fenomenologa M. Merleau-Pontyho, který zdůraznil význam lidské tělesnosti, která je podstatnou a určující podmínkou lidského bytí. Třetí kapitola práce se zabývá filosofií pohybu, jelikož svět a člověk jsou ve vzájemném pohybu, a to na základě Patočkových textů Tělo, společenství, jazyk, svět. Diplomovou práci uzavírá kapitola věnující se problematice hře jako symbolu světa v podání Eugena Finka. Klíčová slova: Descartes, vnímání, Pexis, tělo, tělesnost, tělesné schéma, pohyb, svět, hra.
Tělo a jeho manifestace
Havlanová, Michaela ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
Resumé (Čj) Klíčová slova: Tělo, sóma, sarx, péxis, horizont, aisthésis, tělesné schéma, body art, tělesné modifikace. Tato práce se zabývá tělem a jeho estetickou manifestací. Tělo je zde uchopeno několika způsoby. V první řadě je vymezeno filosoficky za pomoci pojmů sóma, sarx, péxis, horizont, tělesné schéma, pohyb a aisthésis. Následně je uchopeno jako antropologický objekt, se kterým se dá pracovat, je možné ho zdobit a nějakým způsobem manifestovat. Tato část je pro práci stěžejní. Jsou v ní popsány metody a techniky zdobení těla, fenomén suspension a jejich historie. K této části se váže také výzkum, který má za cíl objasnit motivaci pro extrémní modifikování sebe sama, nastínit pozadí suspension a podniknout sondáž do pojetí těla extrémně modifikovaných jedinců. V poslední části je na tělo nahlíženo z hlediska psychologie. Popsán je vývoj vztahu jedince k tělu a problémy, které pramení z patologického vývoje.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.