|
Supervize zaměřená na kazatele CB
Caklová, Kateřina ; Havrdová, Zuzana (vedoucí práce) ; Brnula, Peter (oponent)
Cílem diplomové práce je nalézt takovou formu, zaměření a způsob provádění supervize, ve které by kazatelé Církve bratrské (CB) mohli získat to, co potřebují pro své povolání a pro svůj osobní růst. K naplnění tohoto cíle je důležité porozumět kazateli CB v jeho prostředí a s jeho potřebami tak, aby mu mohla být supervize "šitá na míru". Teoretická část této práce si dává za cíl prozkoumat a popsat výchozí terén, kterým je organizace CB a povolání kazatele se všemi jeho aspekty majícími vliv na jeho službu. Dále popisuje konceptuální a organizační rámec kazuistiky a objasňuje východiska, z nichž supervizorka vychází. Zabývá se tématy pojetí supervize, reflexivity a bezpečného prostředí v supervizi. Praktická část formou rozšířené kazuistiky tří skupin kazatelů popisuje proces zavádění supervize pro kazatele CB. Podrobněji je zaznamenán proces první skupiny kazatelů, kde si supervizorka všímá potřeb kazatelů v kontextu supervize, které vyhodnocuje a v případě potřeby nastavuje změny, které zpětně hodnotí a reflektuje. Zařazení změn do procesu supervize a případné nastavování organizačních procesů pak sleduje u dalších dvou skupin. Výstupy z pozorování supervizorky, její zápisy ze supervize (field notes), reflexivní práce a zpětné vazby kazatelů jsou zdroje, které supervizorka interpretuje a...
|
|
Pedagogický potenciál Školního klubu při ZŠ Dobřichovice
Dvořáková, Lenka ; Pařízek, Michal (vedoucí práce) ; Kaplánek, Michal (oponent)
Bakalářská práce poukazuje na problematiku volného času u žáků prvního stupně základního vzdělávání ve školním klubu. Cílem práce je sestavení ročního plánu pro Školní klub při Základní škole v Dobřichovicích, pro žáky 4. a 5. ročníků. Toto místo představuje pro děti přechodný bezpečný prostor pro trávení volného času. Žáci by se měli naučit před přechodem na druhý stupeň nakládat se svým volným časem v odpoledních hodinách. Roční program jim nabízí smysluplné aktivity na tuto dobu. Práce se skládá ze dvou hlavních částí, z teoretické a praktické. Teoretická část se věnuje teoretickým východiskům času z pohledu filosofie, dále pak pojetí volného času v životě žáků mladšího školního věku. Zabývá se zájmovou činností a stanovením pedagogických cílů ve volném čase žáků. Praktická část práce obsahuje shrnutí jednotlivých aktivit ročního plánu a dalších aktivit ve školním klubu. Přílohy obsahují jak Roční plán, tak i jednotlivé projekty a aktivity rozdělené do měsíčních celků. Klíčová slova Školní klub, Roční plán, volnočasová pedagogika, relaxace, bezpečný prostor.
|
|
Bezpečný prostor ve výtvarné dramatice
Nedomová, Veronika ; Svatošová, Zuzana (vedoucí práce) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (oponent)
Ústředním tématem bakalářské práce je bezpečný prostor. Jedná se o fenomén, který prostupuje prakticky celým pedagogickým procesem a je jeho nezbytnou součástí, neboť utváří vhodné podmínky k naplnění edukačních cílů. Je také předpokladem pro rozvoj osobnosti, jež vede nejen k osobnímu štěstí a naplněnému životu, ale implicitně také k lepšímu fungování celé společnosti. Cílem práce je podrobně zmapovat principy a možnosti bezpečného prostoru skrze výtvarnou tvorbu (Výtvarnou výchovu) společně s dramatizací (Dramatickou výchovu). Díky tomuto spojení lze využít potenciálu výtvarné a dramatické exprese jako specifického způsobu sebevyjádření, zkoumání svého vnitřního já a svého vztahu k okolnímu světu. Dramatická hra je také vhodný prostředek k navození autentického prožitku, během kterého přirozeně dochází k rozvoji osobnosti. Pro označení interdisciplinárního průniku těchto oborů je využit pojem výtvarná dramatika. V didaktické části je na základě nabytých poznatků sestavena výtvarně dramatická tematická řada s vybraným námětem - Enviroment. Didaktická transformace využívá tří výukových jednotek výtvarné výchovy a kontextualizuje současné tendence ve společnosti a výtvarného umění.
|
|
Mateřská škola jako bezpečný prostor
LISTOPADOVÁ, Lucie
Předmětem této bakalářské práce bylo prozkoumat mateřskou školu z pohledu dětí. Zjistit co má vliv na to, aby se v ní děti cítily v bezpečí, a to především z hlediska psychologického. Především bylo také zkoumáno, co je garantem klidu, pohody a jistoty dětí v mateřské škole. Teoretická část je tvořena historickou retrospektivou vývoje předškolní výchovy a pohledu na dítě. Dále pohledem vývojových psychologů a stručným přehledem potřeb dětí očima psychologa a optikou Rámcového vzdělávacího programu. Praktickou část pak tvoří průzkum požadavků dětí na školku. V práci bylo ověřováno, zda pro děti je ve školce skutečně důležité to, co my dospělí za důležité považujeme.
|