|
Práce s autorskou pohádkou Karla Čapka na 1. stupni ZŠ k rozvoji mezipředmětových vztahů
Šreinová, Eliška ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozvojem mezipředmětových vztahů za použití autorské pohádky, konkrétně autorské pohádky Karla Čapka. Dále se věnuje vývoji pohádkového žánru a jeho znakům, a charakteristice autorských pohádek Karla Čapka. V rámci rešerše aktuálních čítanek bylo zjišťováno, jak četně je do současných čítanek zařazována autorská pohádka Karla Čapka (z knihy Devatero pohádek a ještě jedna jako přívažek od Josefa Čapka). Ukázalo se, že nejčastěji je využita pohádka O princezně solimánské. Ta byla v praktické části využita jako text pro využití mezipředmětových vztahů. Realizace byla provedena ve 4. třídě s 24 žáky v hodině literární výchovy, hudební výchovy, českého jazyka a vlastivědy. Jednotlivé hodiny byly podrobně naplánovány, potom realizovány, následně podrobeny kritické analýze a autoevaluaci. Ukázalo se, že připravené hodiny vedly k cílům, které podporují mezipředmětové vztahy. Nejvíce se osvědčilo propojení textu s tématem vlastních jmen v hodině češtiny a dále zpracování téhož textu v hudební výchově s použitím konkrétní ukázky z filmu vzniklého na motivy dané pohádky. V pedagogických reflexích jsou navrženy změny či vylepšení některých postupů ve vyučovacích hodinách. Návrhy hodin mohou posloužit jako inspirace dalším pedagogům. KLÍČOVÁ SLOVA autorská pohádka, mezipředmětové...
|
|
Autorská obrazová kniha v Českých zemích
Erbenová, Tereza ; Francová, Sylva (vedoucí práce) ; Fremlová, Vendula (oponent)
Téma: Autorská obrazová kniha v Českých zemích Podoby autorské obrazové knihy v Čechách. Principy knižní tvorby a různé přístupy k pojetí knihy od čistě obrazového, ilustrativního nebo grafického. Přehled rozmanitých možností práce s knihou, kniha jako prostor pro lineární i nelineární vyprávění, kniha jako objekt, kniha jako výtvarné dílo. Způsoby grafického zpracování obrazu a textu (textového doprovodu) do knižního tvaru. Představení českých autorů vytvářejících inovativní obrazové knihy v šíři jejich přístupů. Pedagogická část: možnosti využití vytváření knihy, leporela ve výtvarné výchově Výtvarná část: Vytvoření autorské obrazové knihy. Anotace Tato bakalářská práce se soustředí především na známé české autory autorské obrazové knihy. Problematice definice autorství, příklady autorů a jejich děl. Zpracování pedagogických úkolů v rámci hodin výtvarné výchovy a vlastní tvorbě autorské obrazové knihy. Klíčová slova autorská kniha, obrazová kniha, současná autorská obrazová kniha, autorské pohádky, ilustrace, čeští autoři
|