|
Současná undergroundová subkultura a Voknoviny
Šeliga, Vojtěch ; Hroch, Miloš (vedoucí práce) ; Soukup, Martin (oponent)
1 Abstrakt Předkládaná diplomová práce Současná undergroundová subkultura a Voknoviny si klade za cíl prozkoumat roli současné undergroundové subkultury. Studie se kriticky zabývá "mýtem underground," tedy představou, že undergroundové společenství mělo zásadní vliv na pád komunistického režimu v Československu. Posledním tématem je role Voknovin jako kmenového média současné subkultury. V teoretické části se práce zaměřuje na historický vývoj undergroundové subkultury a na zhodnocení současného stavu společenství. Stejně tak je v teoretické části věnován prostor teoriím populární kultury a subkultury. Nastíněn je rovněž pohled historiků na normalizaci a roli undergroundu v pádu komunistického režimu. Hlavní část práce se soustředí na analýzu rozhovorů s čtyřmi informátory z řad undergroundu. Výzkumný vzorek je navržen tak, aby pokryl hlavní významné "struktury a instituce" undergroundu. Analýzu rozhovorů doplňuje obsahová analýza posledního ročníku Voknovin. Z výsledků vyplývá, že přestože underground vychází z tradice předrevolučního undergroundu, zapadá dnes do rámců dominantní společnosti. Aktéři se shodli, že role undergroundu v pádu komunistického režimu byla především ve sjednocení opozice. Voknoviny mají sice dnes větší dosah, než mělo předrevoluční Vokno, ale částí subkultury jsou kritizované.
|
|
Samizdat v informační době: Jak ovlivnil Web 2.0 kulturu fanzinů
Hroch, Miloš ; Turek, Pavel (vedoucí práce) ; Švelch, Jaroslav (oponent)
Předkládaná diplomová práce Samizdat v informační době: Jak ovlivnil Web 2. 0 kulturu fanzinů si dává za cíl vyzkoumat, jakým způsobem se proměnila produkce hudebních fanzinů, tedy neoficiálních časopisů vydávaných svými tvůrci na vlastní pěst, s příchodem nových médií. Z teoretického hlediska se práce zabývá historií fanzinové tvorby a koncepty alternativních médií potřebnými pro zhodnocení současného stavu. Stejně tak je v teoretické části věnován prostor praktikám fanoušků, tedy nejvýraznějších představitelů aktivních publik, které jsou velice užitečné nejenom pro popis motivací stojících za produkcí fanzinů, ale i pro pochopení povahy mediální komunikace v kyberprostoru, kde se stírají hranice mezi producentem a konzumentem mediálních sdělení. Hlavní část práce se soustředí na analýzu rozhovorů s deseti informátory z řad tuzemských předinternetových tvůrců fanzinů i z řad těch současných, uvyklých síťové komunikaci. Z popsaných diskurzivních vzorců je pak možné vysledovat, že tradiční fanzinová tvorba a online prostředí jsou dva oddělené světy, které o sobě vzájemně vědí, ale autoři fanzinů se snaží střežit své hranice. Chtějí své výtvory uchránit před internetem, i když do virtuálního terénu často vstupují pro inspiraci nebo jej využívají jako distribuční nástroj. Vyvstává tak otázka, co je k...
|