|
Problémy začínajících učitelů na 1. stupni ZŠ
Hellerová, Monika ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vondřičková, Klára (oponent)
Hlavním cílem teoretické části je představit úskalí učitelské profese, s jakými problémy se v dnešní době absolvent či absolventka pedagogické fakulty setkává při nástupu do učitelské praxe. Na co není ze školy připraven/a. S pomocí literatury vymezím pojem začínající učitel/ka, představím nejčastější druhy problémů a zaměřím se na možné podpory začínajícím učitelům. V empirické části práce je mým cílem vyhodnocení výsledků z vyplněných dotazníků a rozhovorů s učitelkami vyučujícími na 1. stupni základní školy. V mnou připraveném strukturovaném rozhovoru a dotazníku se zaměřuji na problémy, se kterými se začínající učitelé potýkali či stále potýkají. Zdali cítí, že v některém ohledu je vysoká škola nedokázala dostatečně připravit. Dále věnuji pozornost podpoře, která jim byla poskytnuta, zda doopravdy měli možnost uvádějícího učitele/učitelky. V neposlední řadě se zajímám o to, jaká byla reakce rodičů, když zjistili, že třídní učitelky jejich dětí jsou čerstvými absolventkami a zda pro ně byl velký problém získat autoritu u dětí. KLÍČOVÁ SLOVA začínající učitel, 1. stupeň ZŠ, problémy začínajících učitelů, uvádějící učitel, mentor, podpora začínajícím učitelům, profese učitele, rodiče, vzájemná kolegiální podpora
|
|
Komunikace začínajícího učitele na prvním stupni ZŠ
Kubenová, Karolína ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Hlavním cílem teoretické části je vymezit pojem začínající učitel a popsat formy podpory, které může čerstvý absolvent po nástupu do praxe využít. Dále pak zmapovat komunikaci a spolupráci učitele a rodiče, a uvést argumenty k jejich realizaci. V závěru teoretické části je práce zaměřena na popsání třídních schůzek a konzultací učitel - rodič - žák v programu Začít spolu. Ve výzkumné části je mým cílem vyhodnotit rozhovory se začínajícími učitelkami z prvního stupně ZŠ Angel a několika rodiči. V připraveném strukturovaném rozhovoru s učitelkami se zaměřuji na to, do jaké míry se cítily být připraveny na třídní schůzky, jaká podpora se jim v této oblasti nejvíce osvědčila, co učitel řeší v souvislosti s první třídní schůzkou a konzultací učitel - rodič - žák jakožto komunikačními platformami. Také jsem zjišťovala, jakým výzvám začínající učitelé čelí během vedení konzultací učitel - rodič - žák a třídních schůzek, co se učitelům po realizování první třídní schůzky a konzultace učitel - rodič - žák osvědčilo a jaké výhody a nevýhody spatřují učitelky v konzultacích učitel - rodič - žák oproti třídním schůzkám. Skrze strukturovaný rozhovor s rodiči pak zjišťuji jejich úhel pohledu na to, jaký mají konzultace učitel - rodič - žák přínos pro všechny jejich aktéry. Klíčová slova spolupráce, komunikace,...
|