Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Fonematické uvědomování u dětí s Downovým syndromem
Santolíková, Anna ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent)
Foneticko-fonologická schopnost je jedna ze složek, která je při logopedické intervenci cíleně rozvíjena. Tato schopnost je velmi důležitá pro rozvoj čtení a psaní v raných stadiích osvojování gramotnosti. Zejména je pak kladen důraz na fonematické uvědomování, které souvisí s vnímáním fonémové struktury slov, hláskovou analýzou a syntézou atp. Pro cílený rozvoj fonematického uvědomování vznikla strukturovaná metodika Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina. Diplomová práce zkoumá možnost rozvoje fonematického uvědomování u dětí s Downovým syndromem v případě užití Tréninku jazykových schopností dle D. B. Elkonina. V prakticky koncipované části jsou uvedeny výsledky z kvalitativního výzkumného šetření. Metodou sběru dat bylo zúčastněné pozorování a pro zhodnocení úrovně fonematického uvědomování byl využit nestandardizovaný předem vytvořený test fonematického uvědomování vycházející z testu autorek metodiky Elkonin a Diagnostiky předškolních dovedností od Bednářové a Šmardové (2015). Výzkumné šetření bylo provedeno akčním výzkumem. Do akčního výzkumu bylo zahrnuto 6 probandů v předškolním a mladším školním věku s Downovým syndromem. Na základě analýzy dostupných dat byly předem definovány změny v jednotlivých lekcích a obecné návrhy k úpravě metodiky, tak aby více vyhovovala výzkumnému...
Vliv Elkoninovy metody na fonologické schopnosti dětí v předškolním věku
Konopásková, Šárka ; Korandová, Zuzana (vedoucí práce) ; Horynová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivem Elkoninovy metody na fonologické schopností dětí v předškolním věku. Obsahově je práce koncipována do dvou hlavních částí, teoretické a empirické. První hlavní část vytváří teoretický rámec zvoleného tématu a je dále dělena na čtyři kapitoly. Nejprve jsou vymezeny základní pojmy - řeč a jazyk a je podrobněji konceptualizována ontogeneze lidské řeči. V další kapitole jsou popsány fonologické schopnosti. Také je rozlišeno fonologické a fonematické uvědomování a uvedena možná diagnostika oblasti fonologického zpracování. Především je popsána Baterie testů fonologických schopností (od autorek Seidlové Málkové a Caravolas), která byla využita pro potřeby výzkumného šetření. Třetí kapitola charakterizuje metodiku D. B. Elkonina. V poslední kapitole je přiblížena školní zralost a její diagnostika. Empirická část má kvalitativní charakter a jejím hlavním cílem je analýza vlivu Elkoninovy metody na fonologické schopnosti dětí v předškolním věku. Z výzkumných metod byla využita analýza výsledků činnosti, analýza dokumentů, pozorování a zpracování případové studie. Pomocí Baterie testů fonologických schopností byly otestovány čtyři děti předškolního věku. Dvě z dětí prošly kurzem rozvoje jazykových schopností dle D. B. Elkonina, další dvě děti jsou nepoznamenané metodikou....

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.