Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozvoj hmatového vnímání u těžce slabozrakých a nevidomých dětí předškolního věku - Tactual Profile
Košíková, Adéla ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá rozvojem hmatového vnímání u dětí s těžkým zrakovým postižením a dětí nevidomých ve věku tři až šest let. Hmatové vnímáno je posuzováno prostřednictvím testu Tactual Profile. Úvod práce se stručně věnuje problematice zrakového vnímání, specifikům vývoje dítěte se zrakovým postižením v předškolním věku, hmatovému vnímání a dalším kompenzačním smyslům a v dále také významu hry v předškolním období. Druhá část práce je věnována samotnému testu Tactual Profile a jeho popsání. Následující část práce se věnuje samotnému výzkumnému šetření, jehož výzkumnou metodou byl již zmíněný zahraniční nestandardizovaný test Tactual Profile. Test nebo spíše pozorovací nástroj slouží k diagnostice stupně rozvoje hmatového vnímání u dětí s těžkým zrakovým postižením a dětí nevidomých. Jeho prostřednictvím lze zjistit stav hmatového vnímání u konkrétního dítěte a stanovit oblasti, které ve kterých mají děti obtíže nebo naopak ve kterých vynikají. Cílem výzkumného šetření je zjistit využitelnost testu u cílové skupiny a jeho další využití ve speciálně pedagogické praxi. Dále je práce věnována zjištěním, zda na základě výsledků lze stanovit plán pro podporu rozvoje hmatového vnímání. Závěrem jsou uvedeny výsledky výzkumného šetření formou zpráv z vyšetření testem Tactual Profil jejichž...
Vyšetření hmatového vnímání u žáků staršího školního věku se zrakovým postižením prostřednictvím testu Tactual Profile
Kunstová, Adéla ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku vyšetřování hmatového vnímání u žáků s těžkým zrakovým postižením staršího školního věku. Práce je rozdělena na tři hlavní oblasti. První část se zabývá hmatovým vnímáním, definuje jeho hlavní charakteristiky, vlastnosti a překážky, které s hmatovým vnímáním souvisí. Věnuje se také úloze hmatu v životě žáků se zrakovým postižením. Velká část této kapitoly je zaměřena na popis orientačních pomůcek pro studenty se zrakovým postižením. Na závěr jsou zde zmíněny diagnostické nástroje, kterými se hmatové vnímání posuzuje. Druhá část se zabývá pozorovacím nástrojem Tactual Profile. Je zde dopodrobna popsán jeho účel a způsob užití a jsou zde zmíněny i zahraniční studie týkající se tohoto původem nizozemského nástroje. Třetí část obsahuje výzkum úrovně hmatového vnímání u žáků staršího školního věku se zrakovým postižením prostřednictvím testu Tactual Profile. Cílem této diplomové práce je zjistit funkčnost a využitelnost tohoto testovacího materiálu v praxi u dané věkové skupiny žáků a studentů se zrakovým postižením. Klíčová slova Hmatové vnímání, hmat, zrakové postižení, Tactual Profile, žáci staršího školního věku, diagnostika, nevidomost.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.