|
Dílo Johanna Sebastiana Bacha v sémiotické perspektivě
JAROLÍMOVÁ, Jana
Tato disertační práce se zabývá sémiotickým potenciálem díla J. S. Bacha. Téma navazuje na diplomovou práci Hudba jako znak a autorčinu pedagogickou hudební praxi. První část práce je zaměřena na znakovost hudebního díla a jeho komunikativní funkci s odkazem na sémiotickou uměleckou teorii Josefa Zvěřiny. Pozornost je věnována vlastnostem uměleckého znaku, znakovým funkcím, a především subjektům vystupujícím v sémiotické hudební komunikaci: tvůrci, vnímateli a interpretovi. Cílem první části je charakterizovat stěžejní sémiotické hudební pojmy pro další části práce a také zhodnotit přínos Zvěřinovy koncepce pro hudební sémiotiku. Druhá část práce je zaměřena na nejpoužívanější znakovou triádu ikon - index - symbol v pojetí Ch. S. Peirce. V rámci ikoničnosti hudebního znaku je pozornost věnována hudební notaci a jejímu sémiotickému označení. U hudebního indexu je velký prostor věnován afektové teorii a sémiotickému uchopení hudební emoce. Hudební symbol je objasněn na Bachově teologické promluvě a rozboru symbolicky bohatých míst v jeho dílech. Cílem druhé části je provázání Peircovy znakové triády s konkrétními hudebními příklady a zjištění, jak se tyto typy znaků chovají v hudební oblasti. Třetí část práce je zaměřena na tvrzení, že Bachovu hudební tvorbu lze provázat s Leibnizovou monadologií. Cílem je objasnit, jaké analogie a odlišnosti z této provázanosti vyplývají. Závěrečná část práce obsahuje přesah do aktuální problematiky umělé inteligence, která ovlivňuje hudební sémiotiku, a také shrnutí přínosu této práce.
|
|
Oblíbená pohádka jako téma odkazující na zdroje a sílu jejího autora
FEJTKOVÁ, Tereza
Práce se zabývá hledáním síly a zdrojů člověka v jeho oblíbeném pohádkovém příběhu. Teoretická část pojednává obecně o pohádce, jejích charakteristikách a struktuře. Dále je zde shrnut význam psychologického působení pohádky na člověka. Je blíže popsáno uplatnění pohádkových témat při arteterapeutické práci, a zmíněna východiska projektivně - intervenční terapie. Praktická část je zaměřena na hledání síly a zdrojů v tématu Moje oblíbená pohádka. Je uvedeno sedm případových studií, které jsou zpracovány metodou kvalitativního výzkumu. V souladu se zaměřením studia arteterapie, jsou zde podrobně interpretovány artefakty respondentů. Poznatky z praktické části jsou spolu s teoretickými hledisky srovnány v diskusi a výsledky výzkumu shrnuje závěr práce.
|
|
Podpora ladicích informací v sestavujícím programu
Nikl, Vojtěch ; Křoustek, Jakub (oponent) ; Masařík, Karel (vedoucí práce)
Tato práce popisuje převod objektového formátu CCOFF do formátu ELF a zpět. Nejdříve je popsán obecný formát objektového souboru a využité ladicí informace DWARF, poté konkrétněji formát CCOFF a ELF. Veškerá funkcionalita spojená s manipulací s formátem CCOFF je zapouzdřena v kolekci tříd ObjectFile. V práci je popsán způsob vytvoření ELF objektového souboru a jeho naplnění korektními daty a následně zpětná konverze zpět do formátu CCOFF.
|
|
Znakové systémy na evropských kartografických dílech s topografickým obsahem
Šafránková, Tereza ; Bartoněk, Dalibor (oponent) ; Plánka, Ladislav (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá průzkumem a porovnáním znakových klíčů použitých na úředních mapách evropských zemí. Teoretická část se zaměřuje hlavně na legendy a kartografické znaky, jakožto klíčovými prvky celé práce. Poté je provedeno posouzení dostupných znakových systémů a porovnání jednotlivých mapových znaků se znaky využívanými ve znakových systémech pro úřední mapy České republiky. Na závěr je vyhotoven návrh znakového systému použitelného pro mapy všech evropských zemí.
|
|
Simulátor zásobníkového automatu
Graizely, Martin ; Blatný, Petr (oponent) ; Bidlo, Radek (vedoucí práce)
Vizualizácia často napomáha pochopeniu problému a umožňuje jeho rýchle osvojenie. Táto práca je zameraná na implementáciu simulátora zásobníkového automatu. Účelom tejto aplikácie je uľahčiť pochopenie tohto abstraktného stroja a jeho možností, poskytnutím vizuálneho návrhu a umožnením interaktívnej animácie algoritmu.
|
| |
|
Ape Boards
Kvardová, Kateřina ; Kloss, Jan (oponent) ; Houf, Václav (vedoucí práce)
Ape Boards je moje vlastní nově vznikající značka, zabývající se výrobou snowboardů a kiteboardů. Pro tuto věc jsem navrhla výrazný logotyp, který má fungovat jako sjednocující prvek celé značky a jednotlivých designů desek. Webové stránky (www.apeboards.com). A první kolekci snowboardů a kiteboardů, ze kterých jsem 7 kusů nechala vyrobit pro diplomovou práci. Designy neodpovídají 'masovému' chtíči, protože cílem není velká produkce ani propagace, ale vycházejí z toho, co je mi milé. Od minimalismu přes barevné geometrie až po gorily, podle nichž se celá značka jmenuje.
|
|
Implementace vizualizačního standardu do prostředí Zenon
Krásenský, Jan ; Kaczmarczyk, Václav (oponent) ; Štohl, Radek (vedoucí práce)
Veřejná část této práce shrnuje teoretické poznatky z oblasti průmyslové vizualizace od definic základních pojmů, až po konkrétnější popis typů a možností současné vizualizace. Praktická část se zabývá návrhem a sestavením aplikace pro automatický import dat a vytvořením knihovny symbolů dopravníkové techniky pro prostředí Zenon. Tato část je z důvodu ochrany firemního know-how společnosti atx – technická kancelář pro komplexní automatizaci s.r.o. neveřejná.
|
|
Žiju tarot
Oplatková, Hana ; Vondřejcová, Silvie (oponent) ; Klímová, Barbora (vedoucí práce)
Osobní balíček karet vytvořený na základě půlročního průzkumu a dokumentací denních prožitků. Balíček obsahuje 49 karet a je inspirován sadou 78 tarotových karet. Textový obsah – rub karty byl vytvořen podle deníkových záznamů. Líc karty byl vybrán jako reprezentace dějů obvykle se odehrávající v dny, kdy daná denní karta vycházela.
|
|
The Symbolism of Colors as a Speculative-Fiction
Špundová, Veronika ; Bena, Julie (oponent) ; Šrámek, Jan (vedoucí práce)
Bakalářská práce je existenciální dystopickou výpovědí lidského aktéra. Je objektem, do kterého autorka – tvůrce – uživatel – aktér promítá svoje kritické vidění globalizovaného, a přece velmi lokálního světa zmítaného hned několika krizemi zároveň, v němž touží po vymanění se z antropocentrismu nebo po jeho redefinování tak, aby více respektoval širokou paletu ostatních aktérů, na kterých jsme do značné míry závislí. Pokouší se o uchopení reality z nějaké nové perspektivy, i kdyby taková perspektiva měla být pouhou imaginací, spekulativní fikcí, i kdyby se musela vychýlit z obvyklých směrů poznání a konání někam do neznáma, třeba do magického iracionálna. Formálně je předmětem bakalářské práce DIY stan ušitý z upcyklovaných textilních materiálů a vyšívaný ornamenty, symboly a organickými kresebnými výjevy, které mezi sebou utváří různorodé vztahy a narativy. Uvnitř této „outdoor svatyně“ se nachází objekt – totem stojící na stativu, na němž spočívá smartphone, který prostřednictvím aplikace přehrává tři videa zobrazující lidského aktéra v různých zvláštních surreálných situacích.
|