Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jan Kotík 1916-2002 - monografie
Mladičová, Iva ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
1 Abstrakt Monografická studie "Jan Kotík 1916-2002" představuje v kontextu českého a evropského výtvarného umění šíři výtvarné a teoretické tvorby výtvarníka, teoretika, publicisty, pedagoga, který nesporně patří ke klíčovým osobnostem českého uměleckého dění 2. poloviny 20. století. Uměleckohistorické zhodnocení díla bylo založeno na soupisu výtvarného i teoretického díla a na zpracování rozsáhlé dokumentace uložené v Oddělení dokumentace Ústavu dějin umění Akademie věd ČR a v řadě soukromých archivů v Čechách a Berlíně. Při uměleckohistorickém hodnocení tvorby byla použita metoda organického propojení poznatků biografického a uměleckohistorického rázu s citacemi z autorových teoretických projevů, v kontextu obecnějších kulturních a historických okolností doby. Studie je členěna do kapitol reflektujících chronologii uměleckého vývoje Jana Kotíka: "Ateliér otce Pravoslava a období studia", "Se Skupinou 42", "Možnosti umění užitého", "Obraz-věc", "Berlínský pobyt" a "Návraty".
Walking and writing the world. An approach to modernity in Bohemia and France from the beginnig of the 19 th century to the 1948's
Matysová, Kristýna ; Hrbata, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kyloušek, Petr (oponent) ; Hrbata, Zdeněk (oponent)
Jít a psát. Způsob poznávání moderního světa v Čechách a ve Francii od začátku 19. století do roku 1948 V křesťanských alegorických textech je poutník symbolickou postavou na cestě do Ráje. Od druhé poloviny devatenáctého století básníci, chodci a flânéři, se pokoušejí odhalit skrytou tvář reality na ulicích velkoměst. Tato disertační práce analyzuje podoby moderního poutnictví. Chronologicky řazené rozbory děl, týkajících se tématu chůze, sledují vývoj tvůrčích postojů k modernímu světu ve francouzské a české literatuře a výtvarném umění od začátku devatenáctého století do konce čtyřicátých let století dvacátého. Studiem dílčích motivů moderních poutnických textů, zasazených do historického a sociálního kontextu doby jejich vzniku, tato práce přispívá k prohloubení poznatků o kulturních paralelách mezi Francií a Čechami. Navíc tato disertace zkoumá rozličné literární žánry, pro něž byla prvotním impulsem potřeba autora jít a psát.
Nádraží - průnik tématu městské krajiny utvářené průmyslovou revolucí do české malby 30. a 40. let 20. století
PALUŠOVÁ, Mária
Diplomová práce s názvem Nádraží - průnik tématu městské krajiny utvářené průmyslovou revolucí do české malby 30. a 40. let 20. století se dělí na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je zachycena česká malba první poloviny dvacátého století, která je spojena s rozvojem měst po průmyslové revoluci a člověkem nacházejícím se ve městě. Umělci se pokoušeli reflektovat novou situaci originálním způsobem, který je aktuální i dnes. Pozornost je věnována především Skupině 42 a jejím protagonistům. Práce obsahuje přehled umělců a reprezentativní výběr děl, které ukazují problém vztahu člověka k výzvám, které přináší moderní doba. V teoretické a převážně v praktické části je kladen důraz na fenomén nádraží, který je spojen s rozvojem měst, a slouží k přepravě osob a zboží. V práci je nastíněn problém pochopení výtvarně zachycené všední skutečnosti člověka žijícího ve městě, odlišení abstraktního a konkrétního a jejich vzájemné propojení. Součástí praktické části jsou fotografie, skici, úvahy a samotný obraz, který se pokouší o vyjádření tohoto problému.
Nádraží česká poválečná malba se zaměřením na městskou krajinu
PALUŠOVÁ, Mária
Diplomová práce s názvem Nádraží česká poválečná malba se zaměřením na městskou krajinu se dělí na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je zachycena česká poválečná malba, která je spojena s rozvojem měst po průmyslové revoluci a člověkem. Umělci se pokouší reflektovat novou situaci originálním způsobem, který je aktuální i dnes. Pozornost je věnována především Skupině 42 a jejím protagonistům. Práce obsahuje přehled umělců a reprezentativní výběr děl, které ukazují problém vztahu člověka k výzvám, které přináší moderní doba. V teoretické i praktické části je kladen důraz na fenomén nádraží, který je spojen s rozvojem měst, a slouží k přepravě osob a zboží. V práci je nastíněn problém pochopení skutečnosti, odlišení abstraktního a konkrétního a jejich vzájemné propojení. Součástí praktické části jsou fotografie, skice, úvahy a samotný obraz, který se pokouší o vyjádření tohoto problému.
Jan Kotík 1916-2002 - monografie
Mladičová, Iva ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
1 Abstrakt Monografická studie "Jan Kotík 1916-2002" představuje v kontextu českého a evropského výtvarného umění šíři výtvarné a teoretické tvorby výtvarníka, teoretika, publicisty, pedagoga, který nesporně patří ke klíčovým osobnostem českého uměleckého dění 2. poloviny 20. století. Uměleckohistorické zhodnocení díla bylo založeno na soupisu výtvarného i teoretického díla a na zpracování rozsáhlé dokumentace uložené v Oddělení dokumentace Ústavu dějin umění Akademie věd ČR a v řadě soukromých archivů v Čechách a Berlíně. Při uměleckohistorickém hodnocení tvorby byla použita metoda organického propojení poznatků biografického a uměleckohistorického rázu s citacemi z autorových teoretických projevů, v kontextu obecnějších kulturních a historických okolností doby. Studie je členěna do kapitol reflektujících chronologii uměleckého vývoje Jana Kotíka: "Ateliér otce Pravoslava a období studia", "Se Skupinou 42", "Možnosti umění užitého", "Obraz-věc", "Berlínský pobyt" a "Návraty".
Reprezentace všednosti v poezii Skupiny 42
LENCOVÁ, Pavla
Disertační práce je zaměřena na způsoby reprezentace všednosti v básnických textech autorů Skupiny 42. Pozornost je věnována především kategorii času, proměna jejího chápání je jedním z podstatných aspektů moderní literatury první poloviny 20. století. Kategorie času v poetikách básníků Skupiny 42 je reflektována skrze tři principy, jimiž autoři Skupiny 42 uchopují časoprostorové kontinuum a pozici člověka v něm. Základním principem v poezii Skupiny 42, na který je zaměřena pozornost, je princip fragmentarizace. Prostřednictvím fragmentu básníci uchopují přítomný, mnohovrstevnatý okamžik a reprezentují časovou diskontinuitu. Dalším způsobem zobrazení všední skutečnosti, na který je soustředěna pozornost, je princip variací, jenž reprezentuje směřování k scelujícímu uchopení diskontinuitní všednosti. Zápis formou deníkových záznamů pak oproti předchozím principům představuje možnost, jak ztvárnit dynamiku sukcesivního časového plynutí všední skutečnosti. Otázka, na níž je také zaměřována pozornost, je možnost ztvárnění modu časového na ploše lyrického díla. V neposlední řadě je pak modus časový reflektován také ve vztahu k "mýtu moderního člověka", o jehož vyslovení Skupiny 42 ve své tvorbě usilovala.
Surrealismus v tvorbě umělců sdružených později ve Skupině 42
Pavlis, Martin ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
MARTIN PAVLIS. Surrealismus v tvorbě umělců sdružených později ve Skupině 42 Universita Karlova v Praze, Filosofická fakulta, Ústav pro dějiny umění 2011. 102.s Bakalářská práce. Práce se zabývá surrealistickou tvorbou budoucích členů Skupiny 42 Františka Grosse, Františka Hudečka a Ladislava Zívra. Sleduje genezi tohoto stylu od jeho prvních projevů až k jeho útlumu na konci 30. let. Nabízí možné interpretace a snaží se přiblížit vztah těchto děl k domácímu i ke světovému umění. Klíčová slova: Surrealismus, František Gross, František Hudeček, Ladislav Zívr, třicátá léta, mladší surrealisté, Skupina 42
Skutečnost Života 1942-1948; Skupina 42 a revue Život
Plísková, Kamila ; Špirit, Michael (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Roku 1942 započalo pod vedením Jindřicha Chalupeckého tzv. třetí období časopisu Život, které trvalo do jeho zrušení roku 1948. Tato bakalářská práce pojednává o čtyřech ročnících revue Život, jež vycházely v letech 1942-1948. Hlavní zaměření práce spočívá v popisu jednotlivých ročníků podle struktury časopisu a stěžejních témat se zřetelem k literatuře a ke Skupině 42, která byla na stránkách Života představena. V práci je zachycen charakter Skupiny 42, její vznik a hlavní teze. Podrobněji je rozebrána tvorba jednotlivých členů Skupiny otištěná v Životě. Součástí bakalářské práce je anotovaná bibliografie s autorským rejstříkem a obrazová příloha.
Jindřich Chalupecký a avantgarda. Mytologizující rysy Chalupeckého koncepce moderního umění ve vztahu k hnutím avantgardy
Červinka, Jonáš ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Práce čtenáři přibližuje koncepci moderního umění významného českého teoretika umění Jindřicha Chalupeckého ve vztahu k hnutím historické avantgardy, i pozdějším projevům neoavantgardního umění. V práci je kladen důraz na širší dobový kontext a využíváno komparativní metody tak, aby plastičtěji vyvstal Chalupeckého komplexní způsob myšlení i dílčí dobová tematika, kterou bylo teoretické promýšlení tvorby nové mytologie. Členění práce do tří oddílů volně odpovídá časovému vývoji Chalupeckého myšlení a s ním související proměny jeho koncepce. Cílem práce je pomocí kritické metody ukázat osobitost Chalupeckého způsobu vztahování se k problémům moderního umění, stejně jako přinést zamyšlení nad jeho rozmanitými projevy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.