Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.07 vteřin. 
Možnosti stanovení NVH parametrů odemykacího mechanizmu podélného posuvu sedadla v osobním automobilu
Ondriska, Viktor ; Řehák, Kamil (oponent) ; Prokop, Aleš (vedoucí práce)
Práca sa zaoberá hlukom vydávaným odomykacím mechanizmom pozdĺžneho posuvu sedadla v automobile. Cieľom práce je preskúmať možnosti analyzovania vyžarovaného hluku pomocou meraní a výpočtových metód. Úvod je venovaný konštrukcii trackov. V ďalšej kapitole je súhrn výpočtových metód, používaných na posudzovanie vibrácií a hluku. Ďalej sú popísané metódy meraní NVH parametrov. Ku koncu práce je rozbor konkrétneho systému na posuv sedadla a výsledky uskutočnených meraní.
Vlakové sedadlo budoucnosti
Torčík, Václav ; Klapka, Milan (oponent) ; Dvořáček, Jiří (vedoucí práce)
Předmětem této bakalářské práce je sedadlo pro studenty ve veřejném dopravním prostředku. Jejím cílem je vytvoření konstrukčního návrhu dle zadaných parametrů. K tomuto účelu bylo vypracováno dotazníkové šetření. Byla vypracována rešerše na základě historického vývoje vlakové dopravy, technických požadavků a ergonomie. Na základě výsledků byl navržen koncept sedadla, který byl vymodelován. K této práci jsou přiloženy výrobní výkresy vybraných částí sedadla.
Assesment of the Thermal Environment in Vehicular Cabins
Fojtlín, Miloš ; Khoury, Roch El (oponent) ; Havenith, George (oponent) ; Jícha, Miroslav (vedoucí práce)
People in developed countries spend substantial parts of their lives in indoor environments both during free time and while working. For this reason, there has been increasing interest in the quality of the indoor environment. The main emphasis of past research has been directed towards understanding the fields of human health, productivity, and comfort. One important contributor to all three fields is the thermal aspect of the environment, which is often represented by physical quantities such as air temperature, radiant temperature, air humidity, and air velocity. While weather-independent control of these parameters is possible via heating, ventilation, and air-conditioning systems (HVAC), a major limitation is that these systems are related to substantial energy consumption and carbon footprint. The complexity of thermal management is amplified in vehicular cabins because of their asymmetric and transient nature. Moreover, in electric vehicles, the available energy for microclimate management comes at the cost of driving range, and therefore, new solutions for more effective and human-centred ways of managing the indoor microclimate are sought. One of the promising ways to address these issues is via local conditioning with the vehicle seats or auxiliary radiant panels operating in synergy with an HVAC unit. At the same time, the optimization and research tasks are being shifted towards virtual investigation to mitigate the need for costly and often ethically concerning human studies. To do so, models of human thermo-physiology and thermal sensation/comfort have been developed. Yet, for their reliable applications, many factors regarding high heterogeneity, clothing, the thermal mass of the adjacent surfaces, and active seat conditioning have not been resolved. The aim of this thesis was to develop a methodology to assess human thermal sensation while in a sitting body position, including local conditioning factors such as heated and ventilated seats. A requirement of the method was applicability in both virtual and real indoor spaces. In the latter case, the focus was a thermal-sensation-driven feedback loop allowing for human-centred microclimate management. The validity of the proposed methodology was demonstrated under typical cabin conditions (5–41 °C) and the findings from this PhD project are transferable to a broad variety of engineering fields. In passenger transport and occupational environments with higher heat strain, environmental engineers can benefit from a tool to identify sources of thermal discomfort and potential hazards of fatigue. Furthermore, the methodology can be of great merit to the rapidly developing electric vehicle industry, facilitating emphasis on energy efficient microclimate management. The virtual optimization of the conditioning strategies reduce the need for human studies, allow rapid prototyping, and have great potential to bring energy savings as well as increased driving range. Finally, the know-how presented is also applicable in built environments, where similar conditions apply.
Technické prostředky pro záchranu posádek letadel v nouzi
Zemánek, Adam ; Grim, Robert (oponent) ; Bartoněk, Jaroslav (vedoucí práce)
Cílem této práce je vytvořit přehled technických prostředků pro záchranu posádek letadel v nouzi, porovnat je ve svých kategoriích a zároveň vytvořit koncepční návrh mechanismu aktivace těchto prostředků. V přehledu prostředků je obsažena historie a současný stav záchrany posádek letadel za pomocí vystřelovacích sedadel a záchranných padákových systémů. Porovnání prostředků je provedeno v závislosti na oblasti použití a na jejich vlastnostech. Koncepční návrh mechanismu je navržen jako kladkový v souladu se stavebními předpisy CS-23 vydanými agenturou EASA. Výsledky této práce rozšíří čtenáři povědomí o moderních možnostech záchrany posádky letadel, zejména pak v civilní letecké dopravě. Vytvořený koncepční návrh splňuje požadavky dle stavebních předpisů CS-23, je schopen snášet předpokládané zatížení, což potvrzuje provedená pevností kontrola. Rozšíření do podvědomí veřejnosti o možnosti záchranných systému může ve výsledku znamenat i celkové zvýšení bezpečnosti v letecké dopravě.
Možnosti stanovení NVH parametrů odemykacího mechanizmu podélného posuvu sedadla v osobním automobilu
Ondriska, Viktor ; Řehák, Kamil (oponent) ; Prokop, Aleš (vedoucí práce)
Práca sa zaoberá hlukom vydávaným odomykacím mechanizmom pozdĺžneho posuvu sedadla v automobile. Cieľom práce je preskúmať možnosti analyzovania vyžarovaného hluku pomocou meraní a výpočtových metód. Úvod je venovaný konštrukcii trackov. V ďalšej kapitole je súhrn výpočtových metód, používaných na posudzovanie vibrácií a hluku. Ďalej sú popísané metódy meraní NVH parametrov. Ku koncu práce je rozbor konkrétneho systému na posuv sedadla a výsledky uskutočnených meraní.
Assesment of the Thermal Environment in Vehicular Cabins
Fojtlín, Miloš ; Khoury, Roch El (oponent) ; Havenith, George (oponent) ; Jícha, Miroslav (vedoucí práce)
People in developed countries spend substantial parts of their lives in indoor environments both during free time and while working. For this reason, there has been increasing interest in the quality of the indoor environment. The main emphasis of past research has been directed towards understanding the fields of human health, productivity, and comfort. One important contributor to all three fields is the thermal aspect of the environment, which is often represented by physical quantities such as air temperature, radiant temperature, air humidity, and air velocity. While weather-independent control of these parameters is possible via heating, ventilation, and air-conditioning systems (HVAC), a major limitation is that these systems are related to substantial energy consumption and carbon footprint. The complexity of thermal management is amplified in vehicular cabins because of their asymmetric and transient nature. Moreover, in electric vehicles, the available energy for microclimate management comes at the cost of driving range, and therefore, new solutions for more effective and human-centred ways of managing the indoor microclimate are sought. One of the promising ways to address these issues is via local conditioning with the vehicle seats or auxiliary radiant panels operating in synergy with an HVAC unit. At the same time, the optimization and research tasks are being shifted towards virtual investigation to mitigate the need for costly and often ethically concerning human studies. To do so, models of human thermo-physiology and thermal sensation/comfort have been developed. Yet, for their reliable applications, many factors regarding high heterogeneity, clothing, the thermal mass of the adjacent surfaces, and active seat conditioning have not been resolved. The aim of this thesis was to develop a methodology to assess human thermal sensation while in a sitting body position, including local conditioning factors such as heated and ventilated seats. A requirement of the method was applicability in both virtual and real indoor spaces. In the latter case, the focus was a thermal-sensation-driven feedback loop allowing for human-centred microclimate management. The validity of the proposed methodology was demonstrated under typical cabin conditions (5–41 °C) and the findings from this PhD project are transferable to a broad variety of engineering fields. In passenger transport and occupational environments with higher heat strain, environmental engineers can benefit from a tool to identify sources of thermal discomfort and potential hazards of fatigue. Furthermore, the methodology can be of great merit to the rapidly developing electric vehicle industry, facilitating emphasis on energy efficient microclimate management. The virtual optimization of the conditioning strategies reduce the need for human studies, allow rapid prototyping, and have great potential to bring energy savings as well as increased driving range. Finally, the know-how presented is also applicable in built environments, where similar conditions apply.
Vlakové sedadlo budoucnosti
Torčík, Václav ; Klapka, Milan (oponent) ; Dvořáček, Jiří (vedoucí práce)
Předmětem této bakalářské práce je sedadlo pro studenty ve veřejném dopravním prostředku. Jejím cílem je vytvoření konstrukčního návrhu dle zadaných parametrů. K tomuto účelu bylo vypracováno dotazníkové šetření. Byla vypracována rešerše na základě historického vývoje vlakové dopravy, technických požadavků a ergonomie. Na základě výsledků byl navržen koncept sedadla, který byl vymodelován. K této práci jsou přiloženy výrobní výkresy vybraných částí sedadla.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.