Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Práce radiologického asistenta na operačních sálech
KLEMENT, Jan
Bakalářská práce se zabývá prací radiologického asistenta na různých operačních sálech Nemocnice České Budějovice, a.s. V teoretické části je shrnuta historie a vznik RTG záření. Jsou zde popsány jednotlivé mobilní C ramena požívána na operačních sálech. Od konstrukce, pohybů až po skiaskopické režimy, ve kterých jsou schopny fungovat. Byly zde stručně popsány operační sály, na kterých radiologický asistent může asistovat. Je to oddělení Úrazové a plastické chirurgie (dále jako Traumatologie), Neurochirurgie, Ortopedie a Urologie. V poslední části je shrnuta radiační ochrana, která je velmi důležitá při ochraně personálu před ionizujícím záření. Práce měla za cíl popsat úlohu radiologického asistenta na vybraných operačních sálech Nemocnice České Budějovice, a.s. Tento cíl byl naplněn v praktické části, kde byly popsány postupy radiologického asistenta při vybraných operačních výkonech. Rovněž praktická část obsahuje jednotlivé analýzy počtů a typů nejvíce provedených výkonů pod skiaskopickou kontrolou za rok 2021 z vybraných oddělení. A statistické srovnání nárůstu počtu operačních výkonů provedených pod skiaskopickou kontrolou v období pěti let. V závislosti na zvyšování se počtu nových typů operačních výkonů. Práce jako taková by měla být z mého pohledu využita jako edukační text především pro studenty a budoucí radiologické asistenty, kteří budou vykonávat práci na operačním sále.
Klasické a kvantové aplikace rentgenových zobrazovacích metod
FIKSLOVÁ, Anežka
Téma bakalářské práce reagovalo na zjištění, že v současné době není k dispozici jednoduchý edukační text na téma rentgenových zobrazovacích metod, který by slučoval aplikace klasické a kvantové fyziky se strukturou teorie rentgenu. Záměrem bakalářské práce je na základě aplikace teorie kurikulárního procesu vytvořit teoretický základ shrnující poznatky klasických a kvantových aplikací rentgenových zobrazovacích metod, který bude přiměřený fyzikálním znalostem studentů radiologické asistence. V České Republice nejsou k dispozici materiály, které by spojovali podstatné základy klasické a kvantové fyziky se základy zobrazování v radiodiagnostice formou, která by byla vhodná pro radiologické asistenty. Na základě analýzy současného stavu dané problematiky byly vytyčeny následující cíle práce: C1 Popsat klasické a kvantové aplikace RTG zobrazovacích metod a posoudit zda se v medicíně upřednostňují spíše klasické aspekty těchto zobrazovacích metod. C2 Sestavit edukační text a test, týkající se zvláště oblasti klasických aplikací RTG zobrazovacích metod, a ze statisticky zpracovaných výsledků testu posoudit znalosti studentů. Na základě cílů práce byly formulovány tři hypotézy: H1 Komparací struktury klasické fyziky a struktury brzdného RTG záření lze popsat klasické aplikace RTG zobrazovacích metod. H2 Komparací struktury kvantové fyziky a struktury charakteristického RTG záření lze popsat kvantové aplikace RTG zobrazovacích metod. H3 Znalosti respondentů v oblasti klasických aplikací RTG zobrazovacích metod budou mít rozdělení blízké rozdělení normálnímu. Výchozí teorií byla zvolena teorie kurikulárního procesu, díky které byl zajištěn přenos poznatků z vědeckého systému do edukační oblasti. Popsáním rentgenových zobrazovacích metod z hlediska jejich klasické a kvantové podstaty byl naplněn prví cíl práce. Proběhla komparace klasické fyziky se strukturou brzdného rentgenového záření a zároveň komparace kvantové fyziky se strukturou charakteristického záření. Na základě komparační analýzy byly přijaty první dvě hypotézy. Aplikací teorie kurikulárního procesu byl vytvořen výukový text o vybraných poznatcích týkající se rentgenového záření. Následně byl sestaven edukační test, který ověřoval znalosti studentů radiologické asistence nabyté na základě prostudování edukačního textu. Výsledky statistického zpracování dat z dotazníkového šetření lze považovat za naplnění druhého cíle práce. Na bázi provedeného statistického šetření bylo zjištěno, že je možné znalosti respondentů vyjádřit Gaussovou křivkou, čímž byla potvrzena vhodnost a přiměřenost výukového textu a současně třetí hypotéza práce. Z výsledků této bakalářské práce vyplývá, že vytvořený výukový text je přiměřený možnostem studentů a lze jej využít jako edukační materiál během výuky radiologických asistentů.
Fyzika v příkladech pro radiologické asistenty
KOVÁŘ, Jan
Bakalářská práce zkoumala možnost aplikace teorie kurikulárního procesu v problematice obecné a radiologické fyziky a jejich příkladových vyjádřeních. Prvním cílem práce bylo vytvořit edukační text, který by objasnil potřebnou fyzikální teorii pro radiologického asistenta. Edukační text by měl obsahovat příkladová vyjádření potřebných fyzikálních oborů. Druhým cílem bylo implementovat kurikulární proces v podobě testu a aplikací testu ověřit dosažené znalosti respondentů. Plnění cílů bylo spojeno s ověřováním tří hypotéz. První hypotéza předpokládala, že je možné aplikací kurikulárního procesu vymezit soubor příkladů z fyziky, které budou přizpůsobené potřebám a možnostem radiologických asistentů. Druhá hypotéza byla rozdělena na dvě dílčí části: A) Komparací struktury fyziky a složek profilu radiologického asistenta lze zpracovat soubor příkladů obecné fyziky. B) Komparací struktury radiologické fyziky a složek profilu radiologického asistenta lze zpracovat soubor příkladů radiologické fyziky. Třetí stanovená hypotéza předpokládala, že znalosti respondentů v oblasti příkladů z obecné a radiologické fyziky budou mít rozdělení blízké normálnímu rozdělení. Komparací konceptuálního kurikula fyziky a radiologie byl vytvořen edukační text, který obsahoval příkladová vyjádření obecné a radiologické fyziky ve vazbě na složky profilu radiologického asistenta. Vytvořením textu a vymezením příkladových vyjádření byl splněn první cíl práce a přijaty první dvě hypotézy. Další aplikací kurikulárního procesu byl sestaven test, jehož otázky vycházely z obsahu edukačního textu. Užitím metod deskriptivní a matematické statistiky bylo provedeno statistické šetření výsledků předloženého testu. Výsledek šetření potvrdil třetí hypotézu. Aplikací testu byl splněn druhý cíl práce. Jako určitá standardizace byl navíc použit druhý, již dříve používaný test. Ten byl předložen respondentům současně s prvním edukačním testem. Pomocí parametrického testování byla potvrzena vazba mezi výsledky obou testů. Následná korelační analýza určila mezi výsledky silnou kladnou korelaci. Výsledky bakalářské práce ukazují, že vytvořený edukační text společně se souborem příkladových vyjádření lze efektivně použít pro přípravu studentů na povolání radiologického asistenta.
Postavení radiologického asistenta v legislativě ČR a EU se zaměřením na vzdělávání
MUSILOVÁ, Markéta
Tato bakalářská práce se věnuje studiu oboru Radiologický asistent. Poskytuje celkový přehled o vzniku organizací sdružujících radiologické asistenty, o různých úrovních spolupráce v tomto oboru a uplatnění v praxi jak v České republice, tak i v Evropské unii. Tato práce je teoreticko-praktická. Teoretická část bakalářské práce je zaměřena na zpracování veškerých dostupných informací o systému vzdělávání v oboru radiologický asistent jak v České republice, tak i v některých vybraných zahraničních státech EU. Popisuje historii oboru a organizací ČR od svého vzniku až po současnost. Poskytuje stručný přehled o legislativě vztahující se k tomuto povolání. Zabývá se pregraduálním a postgraduálním studiem a srovnává jejich úroveň se čtyřmi evropskými zeměmi, kterými jsou Rakousko, Německo, Itálie a Velká Británie. Popisuje nejznámější společnosti radiologických asistentů v ČR i v jednotlivých zmiňovaných státech EU; možnosti akreditovaných kurzů i odbornou přípravu. Poskytuje přehled o všech vysokých školách v ČR, dokumentech ECTS (European Credit Transfer System) a Dodatku k diplomu. A v neposlední řadě se zabývá možností studijního či pracovního propojení evropských zemí pomocí programu Erasmus+ a dalších. Zahrnuje i kompetence radiologických asistentů a možnosti uplatnění RA na trhu práce. V praktické části bakalářské práce jsou prezentovány výsledky výzkumu zaměřeného na počty studentů a absolventů vysokých škol v oboru radiologický asistent a počty zaměstnanců RA v ČR. Výsledky práce v praxi poslouží ke zhodnocení současného stavu vzdělávacího systému v oboru, případně k jeho zlepšení. A pomůže ulehčit budoucím RA jejich vstup do praxe.
Znalosti rizik při poskytování zdravotní péče u studentů ZSF
BOČAN, David
Diplomová práce se zabývá zjišťováním znalostí rizik, která hrozí studentům v oborech Radiologický asistent, Všeobecná sestra a Zdravotnický záchranář. Cílem práce je zmapovat znalosti rizik při poskytování zdravotní péče u studentů vybraných oborů ZSF JU poskytujících zdravotní péči. V rámci práce byly stanoveny 4 hypotézy. Hypotéza č. 1, že existují statisticky významné rozdíly ve znalostech rizik mezi studenty prvního a posledního ročníku jednotlivých oborů poskytujících zdravotní péči. Hypotéza č. 2, že existují statisticky významné rozdíly ve vnímání stresu jako faktoru zvyšujícím riziko mezi zdravotnickými záchranáři a všeobecnými sestrami. Hypotéza č. 3, že existuje statisticky významný rozdíl ve znalosti rizika ionizujícího záření mezi radiologickými asistenty a všeobecnými sestrami a hypotéza č. 4, že zdravotničtí záchranáři budou své budoucí povolání označovat za rizikovější než všeobecné sestry. K dosažení cílů a ověření hypotéz byl sestaven dotazník, proveden dotazníkový průzkum a vše vyhodnoceno pomocí grafických a statistických metod. Dotazník obsahoval 23 otázek a výzkumný soubor tvořilo 105 respondentů ze zkoumaných oborů. Z výsledků vyplývá, že hypotéza č. 1 bylo potvrzena u oborů Radiologický asistent a Zdravotnický záchranář a zamítnuta u oboru Všeobecná sestra. Hypotéza č. 2 byla též potvrzena. Hypotéza č. 3 byla zamítnuta a hypotéza č. 4 byla také zamítnuta. Přínosem práce je komplexní obraz o znalostech rizik při poskytování zdravotní péče u zkoumaných oborů. Výsledky mohou posloužit fakultě k dalšímu zefektivnění výuky.
Klasická a kvantová dimenze RTG diagnostiky pro radiologické asistenty
BEJTIC, Martin
V současné době není volně k dispozici jednoduchý edukační text na danou problematiku, který by byl přiměřený studentům pro studenty oboru Radiologický asistent a pro obory příbuzné. Tato práce si vytyčila následující cíle: 1. Výběr teorie přenosu poznatků na úroveň uvedených studijních oborů. 2. Vytvoření edukačního textu cestou, která respektuje vybranou teorii. 3. Experimentální ověření edukačního textu z hlediska možností adresátů. 4. Aplikace vybraných statistických metod. Na základě analýzy současného stavu řešeného problému a vytyčení dílčích cílů byly formulovány následující hypotézy: 1. Edukační text pro radiologické asistenty lze vytvořit aplikací kurikulárního procesu. 2. Znalosti studentů získané prostřednictvím vypracovaného edukačního textu budou mít rozdělení blízké normálnímu rozdělení. K dosažení výše zmíněných cílů bylo použito všech složek kurikulárního procesu. Na základě tohoto procesu bylo nejprve nutné analyzovat současný vědecký systém klasické a kvantové fyziky. Upravené fyzikální poznatky byly sepsány do uceleného, přiměřeného edukačního textu pro radiologické asistenty. Vytvořením edukačního textu byla potvrzena hypotéza: "Edukační text pro radiologické asistenty lze vytvořit aplikací kurikulárního procesu." Tento text byl poskytnut v elektronické podobě studentům Jihočeské univerzity a radiologickým asistentům. K ověření poznatků osvojených studenty byl vytvořen edukační test s 15 otázkami. Edukační test byl poskytnut také v elektronické podobě. Poté byly výsledky statisticky zpracovány. Byly použity metody deskriptivní statistiky, ale i neparametrické testování hypotéz. Na základě provedeného neparametrického testování bylo zjištěno, že znalosti studentů lze vyjádřit Gaussovým rozdělením, tím byla potvrzena přiměřenost edukačního textu, ale i druhá hypotéza práce: "Znalosti studentů získané prostřednictvím vypracovaného edukačního textu budou mít rozdělení blízké normálnímu rozdělení.".
Komparace dávkových ekvivalentů intervenční radiologie a kardiologie
GOMOLOVÁ, Iveta
Hlavním tématem této práce jsou osobní dávky ionizujícího záření a jejich porovnání u pracovníků na intervenční radiologii a intervenční kardiologii. Státní úřad radiační ochrany upozorňuje na fakt, že dávky intervenčních kardiologů jsou vyšší než dávky intervenčních radiologů. V rámci bakalářské práce bylo zkoumáno, zda tato hypotéza platí i pro asistující střední personál, v jakém rozmezí se tyto dávky pohybují a co udělat pro jejich snížení. Pro tyto účely byly porovnávány dávky za dobu sedmi let u lékařů, radiologického asistenta a zdravotních sester asistujících při výkonech na intervenční kardiologii a zdravotních sester asistujících u výkonů na intervenční radiologii. Tyto údaje jsou zpracovány prostřednictvím metod deskriptivní statistiky a zaneseny do grafické podoby. V teoretické části této práce se zmiňují vlastnosti ionizujícího záření. Vysvětluje se zde interakce ionizujícího záření s hmotou a buňkami a jeho dopad na lidské zdraví. V neposlední řadě je zde nastíněna problematika hygieny záření z hlediska profesního ozáření a legislativa, která upravuje evidenci dávkových parametrů v celé Evropské unii. Praktická část zpracovává osobní dávkové ekvivalenty jednotlivých pracovníků intervenční kardiologie a intervenční radiologie získané od ústavu Celostátní služby osobní dozimetrie Praha, která tyto dávky vyhodnocuje. Vzhledem k výsledkům, lze považovat obě hypotézy za potvrzené. Toto potvrzení je způsobeno jednak nižším počtem pracovišť IK, na které se soustředí větší počet pacientů a jednak nižším počtem pracovníků. Z toho vyplývá, že snížení profesního ozáření docílíme dostatečným počtem kvalifikovaného personálu umožňující častější střídání, aktivním přístupem k dodržování radiační hygieny a velmi dobrou spoluprací celého týmu. Přínosy práce lze spatřovat především v kvantifikaci rozdílů ODE v rámci IK a IR a ve vymezení možnosti snížení radiační zátěže.
Využití zobrazovacích metod při vyšetřování páteřního kanálu
LEHOVCOVÁ, Daniela
Cílem bakalářské práce je popsat jednotlivé zobrazovací metody páteřního kanálu. Předložit indikace k jednotlivým zobrazovacím metodám. Uvést jaká je úloha radiologického asistenta při jejich provedení. Podkladem pro dosažení cílů bakalářské práce bylo studium odborné literatury, sledování jednotlivých výkonů na radiodiagnostických pracovištích a odděleních nukleární medicíny, praktické provádění některých vyšetření pod odborným dohledem a konzultace dané problematiky s lékaři a radiologickými asistenty příslušných pracovišť. V teoretické části bakalářské práce je popisována anatomie páteře a páteřního kanálu. Některé pasáže jsou doloženy obrazovou dokumentací. Ve stručnosti jsou zde zmíněny patologické stavy postihující páteř a páteřní kanál. V praktické části jsou popisovány jednotlivé zobrazovací metody páteřního kanálu z hlediska jejich základních principů a praktického provedení. Jednotlivá vyšetření jsou doložena obrazovou dokumentací. Dále je zde v krocích popisována úloha radiologického asistenta při provádění jednotlivých vyšetření a jsou předloženy indikace k jednotlivým zobrazovacím metodám. Odpověď na výzkumnou otázku "Jaká je úloha radiologického asistenta při vyšetřování páteřního kanálu pomocí jednotlivých zobrazovacích metod?", zní: nezastupitelná. Radiologický asistent provádí před vyšetřením, v jeho průběhu a po skončení výkonu řadu činností nezbytných pro jeho realizaci. Důležitou součástí jeho práce je i komunikace s pacienty a celým zdravotnickým týmem. Bakalářská práce může sloužit jako úvodní seznámení se zobrazovacími metodami, které jsou v současné době využívány při vyšetřování páteřního kanálu, indikacemi k jednotlivým metodám a poskytnout pomoc radiologickým asistentům při provádění jednotlivých vyšetření.
Vyšetřovací metody gastrointestinálního traktu
ZATLOUKALOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá vyšetřovacími metodami gastrointestinálního traktu a jejich četností v daném období, prováděných v nemocnici Milosrdných bratří Brno, nemocnici Znojmo a Uherskohradišťské nemocnici a.s. Graficky je zpracováno množství výkonů prováděných během let 2009-2014. Data byla získaná z databáze radiodiagnostických oddělení. Zároveň hodnotí práci radiologického asistenta při těchto vyšetřeních. Snažila jsem se poukázat na to, že základem dobrých výsledků jednotlivých vyšetření je nejen profesionalita, teoretické i praktické znalosti radiologického asistenta, ale také citlivý přístup, vstřícnost a ohleduplná psychická podpora pacientovi, která může zcela ovlivnit výsledky vyšetření.
Magnetická rezonance a její elektromagnetická podstata
MOLÁKOVÁ, Markéta
Cíle, vytyčené na základě současného stavu, které by měla práce splňovat, spočívaly ve využití teorie kurikulárního procesu a již zpracované kvantové dimenze magnetické rezonance k vymezení elektromagnetické podstaty magnetické rezonance v podobě, která bude přiměřená studentům programu "Radiologický asistent" a příbuzných programů. Pro bakalářskou práci byly na základě vytyčených cílů a použitého aplikovaného kvantitativního výzkumu formulovány následující hypotézy: 1) Aplikací teorie kurikulárního procesu lze vytvořit edukační text pro studenty oboru "Radiologický asistent" a dalších příbuzných oborů. 2) Rozdělení znalostí respondentů bude mít teoretické rozdělení blízké rozdělení normálnímu. Nejprve bylo nutné analyzovat současný stav zkoumané problematiky "Elektromagnetická podstata magnetické rezonance pro radiologické asistenty" na základě teorie kurikulárního procesu. V předložené práci je zkoumána teorie elektromagnetického pole, především popis a odvození Maxwellových rovnic pro 4 stavy elektromagnetického pole. Jsou definovány matematické operátory potřebné pro popis Maxwellových rovnic, popsány zdroje změn elektrického a magnetického pole (zřídla a víry), ale je zde také matematicky dokázáno, že se elektromagnetické pole šíří ve vzduchu jako vlna. V druhém kroku bylo zapotřebí přizpůsobit tyto fyzikální poznatky pro studenty oboru "Radiologický asistent" a dalších příbuzných programů. To vyústilo k vytvoření jednoduchého edukačního textu (viz Příloha 1), jehož přiměřenost adresátům edukace byla statistickým šetřením ověřena. Tím byla potvrzena první hypotéza: "Aplikací teorie kurikulárního procesu lze vytvořit edukační text pro studenty oboru "Radiologický asistent" a dalších příbuzných oborů". Experimentální výukou byla ověřena funkčnost edukačního textu. Tato výuka probíhala u studentů oboru Radiologický asistent na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a byla provázena PowerPointovou prezentací. Studentům, kteří se výuky nezúčastnili, byl edukační text (i test) zaslán elektronickou formou. Pro ověření nabytých znalostí studentů z experimentální výuky a edukačního textu byla zpracovaná elektromagnetická podstata (edukační text) promítnuta do testu o třinácti otázkách se čtyřmi alternativními možnostmi, přičemž byla vždy jen jedna správná odpověď. Test byl položen respondentům a výsledky testu byly statisticky vyhodnoceny. Výzkum prováděný v rámci bakalářské práce má charakter aplikovaného kvantitativního výzkumu. Ověření hypotéz vycházelo z užití vhodných metod deskriptivní a matematické statistiky, ale také z užití neparametrického testování tzv. Pearsonovým 2 - testem dobré shody. Zpracováno bylo celkem 35 testů. Empirickému rozdělení četností získaných bodovým ohodnocením testů bylo přiřazeno tzv. Gaussovo rozdělení. Díky provedenému neparametrickému testování bylo možno potvrdit druhou hypotézu: "Rozdělení znalostí respondentů bude mít teoretické rozdělení blízké rozdělení normálnímu". Statistické šetření tedy potvrdilo, že edukační text je přiměřený potřebám a možnostem respondentů a jejich rozdělení znalostí se blíží rozdělení normálnímu. Z dosažených výsledků vyplývá, že znalosti oslovených studentů byly v souladu s očekávaným předpokladem normálního rozdělení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.