|
ŽIVOTNÍ POCIT BAROKA
Ciprová, Barbora ; Havlík, Vladimír (oponent) ; Smetana, Matěj (vedoucí práce)
Diplomovou práci vnímám jako vyústění dlouhodobějších úvah nad vztahem architektury a hudby, i nad tím, co zahrnují pojmy genius loci, paměť místa či místně specifické umění. Díky bližšímu setkání s broumovskou krajinou a v ní rozmístěných sakrálních stavbách navržených architekty Kryštofem a Kiliánem Ignácem Dientzenhoferovými, se tyto úvahy propojily v termínu baroko. Práce je experimentem zkoumajícím různorodost současných hudebních přístupů reagujících na jednotné zadání, které vychází z principů barokní architektury.
|
| |
|
Experimentování v prostředí dynamické geometrie
Sláma, Michal ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Zamboj, Michal (oponent)
NÁZEV: Experimentování v prostředí dynamické geometrie AUTOR: Michal Sláma KATEDRA (ÚSTAV) Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph. D. ABSTRAKT Cílem této diplomové práce je zjistit, zda žáci druhého stupně základní školy, konkrétně žáci 6. ročníku, jsou schopni samostatně experimentovat v prostředí dynamické geometrie u vhodně připravené úlohy. Mezi teoretická východiska práce patří studie platného zamýšleného kurikula geometrie na druhém stupni základní školy, vztah tzv. badatelsky orientovaného vyučování k možnosti žákovského experimentování ve výuce geometrie, studie pedagogických teorií v souvislosti s žákovským bádáním a rovněž ve vztahu k matematizaci, která je ve výuce matematiky a geometrie nutně žádána. Žákovský experiment je zde koncipován jako samostatná didaktická metoda. Z hlediska proveditelnosti experimentu i návazného výzkumu bylo zvoleno prostředí dynamické geometrie - systém GeoGebra. Teoretická část práce je zakončena popisem parametrů důležitých pro uskutečnitelnost experimentování v prostředí dynamické geometrie ve výuce geometrie. Výzkumná část se zabývá realizovaným výzkumem, jehož cílem bylo zjistit, do jaké míry budou žáci při experimentování samostatní, pokud se jim připraví vhodné materiály a poskytne vhodně nastavené edukativní...
|
|
Pokročilé partie planimetrie
Hajmová, Kateřina ; Štěpánová, Martina (vedoucí práce) ; Moravcová, Vlasta (oponent)
Cílem diplomové práce je představit řadu poznatků z pokročilé planimetrie, které lze dokázat užitím znalostí středoškolské geometrie. Vybraná tvrzení se věnují vlastnostem čtverců mající společný vrchol (Finslerova-Hadwigerova věta, Věta o čtyřech čtvercích, Bottemaova věta), význačným bodům rovinných útvarů (Věta o Gergonnově bodě, Věty o Švrčkově bodě, Věty o Simsonově přímce či Miquelovy věty), Feuerbachově kružnici a její souvislosti s Eulerovou přímkou. Dále je zde uvedena Reimova věta, Napoleonova věta a Thébaultova věta. Práce obsahuje mnoho ilustrací vytvořených v matematickém softwaru Geogebra, které jsou dostupné online v interaktivní podobě.
|
|
Vybrané problémy z planimetrie
MÍKOVÁ, Lucie
Tato práce je zaměřena na Vybrané problémy z planimetrie. Cílem práce je seznámit čtenáře nejen s planimetrickými problémy, jejich verifikací (ověřením) vytvořenou v dynamickém matematickém programu GeoGebra a jejich klasickým důkazem, ale také seznámení s životem autora, kterému je daný problém přisuzován, respektive je po něm pojmenován. Práce je doplněna o obrázky, které slouží k lepšímu pochopení a porozumění problému a verifikaci. Tuto práci lze použít jako doplnění učiva na středních školách, kde využitím programu GeoGebra a následné verifikace může dojít k lepšímu pochopení daného tématu.
|
|
ŽIVOTNÍ POCIT BAROKA
Ciprová, Barbora ; Havlík, Vladimír (oponent) ; Smetana, Matěj (vedoucí práce)
Diplomovou práci vnímám jako vyústění dlouhodobějších úvah nad vztahem architektury a hudby, i nad tím, co zahrnují pojmy genius loci, paměť místa či místně specifické umění. Díky bližšímu setkání s broumovskou krajinou a v ní rozmístěných sakrálních stavbách navržených architekty Kryštofem a Kiliánem Ignácem Dientzenhoferovými, se tyto úvahy propojily v termínu baroko. Práce je experimentem zkoumajícím různorodost současných hudebních přístupů reagujících na jednotné zadání, které vychází z principů barokní architektury.
|
| |
|
Množiny bodů dané vlastnosti na ZŠ
HARAZIMOVÁ, Tereza
Hlavním cílem této práce je vytvořit ucelený přehled matematických úloh zabývajících se množinami bodů daných vlastností. Uvedené příklady jsou řešené a rozdělené do sedmi podkapitol podle jejich zaměření. Práce by měla sloužit především jako inspirace pro učitele základních škol. Měla by být návodem, jak pomocí počítačových programů udělat výuku matematiky hravou a pro děti jistě zajímavější.
|
| |
|
Zlatý řez
ŠTIKOVÁ, Kateřina
Práce obsahuje postupy konstrukcí zlatého řezu, výpočet zlatého čísla a jeho vlastnosti. Ukazuje souvislost zlatého řezu s Fibonacciho posloupností, fraktály a příklady výskytu zlatého řezu jak v planimetrii, tak v umění a přírodě.
|