| |
|
Návrh převodů HPV
Martinát, Antonín ; Kloss, Ondřej (oponent) ; Kaplan, Zdeněk (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá návrhem převodového ústrojí vozidla poháněného lidskou silou. Nejprve je zde krátká rešeršní část používaných převodových ústrojí, poté následuje vlastní konstrukční návrh a pevnostní výpočet vybraných dílů. K práci je přiložena výkresová dokumentace.
|
|
Kování ozubeného kola
Šíma, Vojtěch ; Peterková, Eva (oponent) ; Lidmila, Zdeněk (vedoucí práce)
Projekt vypracovaný v rámci bakalářského studia oboru B-STG řeší návrh technologie výroby výkovku – ozubeného kola pomocí zápustkového kování. Kolo je vyrobeno z materiálu 12 050.0 a je součástí zemědělského stroje. S přihlédnutím k výrobní sérii 45 000 ks za rok a k přesnosti výroby bylo pro výrobu zvoleno zápustkové kování na 3 operace. Kolo bude vyráběno na svislém kovacím lise LKZ 1600 P od firmy Šmeral Brno o jmenovité síle 16 MN. Zápustky jsou vyrobeny ze slitinové nástrojové oceli 19 552. Na závěr projektu bylo provedeno technicko – ekonomické zhodnocení výroby a porovnání technologie kování s technologií výroby součásti obráběním.
|
|
Výroba ozubeného kola
Tesař, Michal ; Řiháček, Jan (oponent) ; Císařová, Michaela (vedoucí práce)
Práce se zabývá návrhem technologie výroby ozubeného kola a požadovaná výrobní série je 80 000 kusů za rok. Po zhodnocení různých variant výroby ozubeného kola, byla vybrána metoda přesného stříhání s tlačnou hranou, na kterou je zaměřena i literární rešerše. Součást bude vyráběna z materiálu E 295 o tloušťce 2 mm a polotovarem je svitek plechu. Součástí práce je i návrh nástroje, který je podložen technologickými i kontrolními výpočty. Jako stroj byl zvolený trojčinný lis od firmy Šmeral Brno FMB 440. V závěru práce bylo provedeno ekonomické zhodnocení.
|
|
Porovnání možností výroby ozubených kol kovových a plastových
Květoun, Jan ; Žák, Ladislav (oponent) ; Kandus, Bohumil (vedoucí práce)
Tato práce se zaměřuje na porovnání technologií výroby ozubených kol plastových a kovových. Je zde uveden princip jednotlivých technologií, jejich popis a vhodnost použití, či jejich výhody a nevýhody. U kovových ozubených kol je hlavní zaměření na obráběcí technologie, jako je frézování, obrážení nebo broušení. Popisovanou technologií pro plastová ozubená kola je především vstřikování. V praktické části se práce zabývá teoretickou výměnou plastového kola za kovové kolo za použití výpočtů a informací z uvedené literatury. Ozubené kolo je z motocyklu ČZ 175/453.
|
| |
|
Koncepční návrh testeru ozubení pro vesmírné aplikace
Florián, Vojtěch ; Černohlávek, Mikuláš (oponent) ; Košťál, David (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá koncepčním návrhem testeru ozubení pro vesmírné aplikace. Tester musí simulovat podmínky ve vesmíru a otestovat, zda ozubené kolo v těchto podmínkách zvládne fungovat. Zásadnější je otestovat materiál kola než jeho geometrii. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je vytvořena rešerše aktuálního poznání problematiky. Ve druhé části je popsáno několik koncepčních návrhů testerů a jejich modely. Následně je vybrán a detailně popsán koncept, který dokáže nejvěrněji simulovat reálné podmínky na nízké orbitě. Finální návrh tohoto konceptu usnadní testování ozubených kol a minimalizuje jejich poruchovost při provozu.
|
|
Software pro zpracování dat a řízení CNC obráběcího stroje
Kraicinger, Lukáš ; Rozman, Jaroslav (oponent) ; Šátek, Václav (vedoucí práce)
Práce se převážně zabývá návrhem a tvorbou řídicího systému pro CNC obráběcí stroj na výrobu ozubených kol s integrovaným specifickým CAM systémem. Součástí práce je praktické ověření funkčnosti systému, které zahrnuje návrh a tvorbu elektronického zapojení stroje. Prototyp šestiosého stroje je současně s tvorbou této práce vyvíjen na fakultě strojního inženýrství VUT v Brně jako diplomová práce. Jedná se o kompaktní automat (vše v jednom), který pro výrobu ozubeného kola potřebuje pouze vhodný polotovar a zadání parametrů ozubení pomocí dotykového displeje přímo na stroji.
|
|
Návrh testovacího stavu pro vývoj ozubení pro automobilové aplikace
Běloušek, Ondřej ; Řehák, Kamil (oponent) ; Czakó, Alexander (vedoucí práce)
Tato práce se věnuje návrhu měřicího stavu sloužícího k posouzení vibro-akustických projevů ozubených kol automobilové převodovky. V teoretické části jsou shrnuty poznatky týkající se principu vzniku vibrací při záběru ozubení se zaměřením na chybu převodu jako důležitého ukazatele. Následuje popis experimentálního přístupu pro zjištění tohoto parametru a zhodnocení využívaných koncepcí pro jeho měření. Na základě rešerše byl vypracován vlastní koncepční návrh uzavřené smyčky toku krouticího momentu, který umožňuje měřit statickou chybu převodu ozubeného páru kol o různých velikostech a při nerovnoběžnosti hřídelí pro definovaný provozní rozsah otáček a zátěžného momentu. Představeny jsou vývojové fáze měřicího stolu, který je stěžejní komponentou nesoucí jednotlivé prvky měřicí smyčky, a které byly podrobeny modálním analýzám v programu ANSYS Workbench. Součástí návrhu je popis zásadních komponent umožňujících měření a deformačně-napěťová analýza předpínacího mechanismu. Zahrnuto je rovněž posouzení bezpečnosti kritických míst vybrané hřídele, u které je porovnán analytický přístup s numerickým MKP výpočtem.
|
| |