Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Reprezentace psychických poruch v Young Adult literatuře
SOJKOVÁ, Michaela
Bakalářská práce se zabývá reprezentací psychických poruch v Young Adult literatuře. Tento druh literárních textů cílí primárně na čtenáře ve věkové skupině 12-18 let, ale v současnosti získává oblibu u čtenářů všech věkových kategorií. Bakalářská práce zkoumá, jak jsou psychické poruchy v Young Adult literatuře tematizovány, a to jak z hlediska autentičnosti reprezentace vzhledem k psychiatrickým specifikám poruch, tak i z hlediska funkcí zobrazení v rámci literárních textů. Ústředním tématem však je kulturální pohled na to, jak jsou společensky tabuizovaná témata reprezentována v literatuře pro dospívající čtenáře a čtenářky, pro které mohou tyto reprezentace sehrát zásadní roli při uvědomění si vlastních potíží a identity.
Genetické faktory ovlivňující charakteristické faciální rysy u osob s psychickými poruchami
Frajbišová, Aneta ; Šolc, Roman (vedoucí práce) ; Kočandrlová, Karolina (oponent)
Faciální část hlavy embrya je tvořena společně s mozkem ze stejných prekurzorů. Obličej je tvořen z buněk neurální lišty, které vznikají z neuroepitelu. Jakmile tedy dojde k narušení časného vývoje mozku, projeví se to ve tváři. Neuroepitel indukuje expresi mnoha důležitých genetických faktorů pro vznik obličeje, např. gen PAX3, Dsl-1, HMGN1. Na vzezření obličeje má však vliv i prostředí, konkrétně životospráva či způsob dýchání. Osoby se syndromatickými psychickými poruchami mají dobře známou a prozkoumanou faciální morfologii, kdežto osoby s nesyndromatickými psychickými poruchami, např. se schizofrenií, ASD, OCD či bipolární poruchou, jsou stále objektem mnoha studií. Genetické faktory ovlivňující faciální dysmorfii jsou často geny, které mají hlavní úlohu v centrální nervové soustavě či nepřímo ovlivňují skrze signalizační dráhy jiné geny známé pro vývoj faciální části hlavy, např. Fgf geny. Tato práce si klade za cíl určit tyto genetické faktory.
Effects of memantine and riluzole on learning deficits in an animal model of obsessive-compulsive disorder induced by 8-OH-DPAT sensitization
Mainerová, Karolína ; Stuchlík, Aleš (vedoucí práce) ; Kelemen, Eduard (oponent)
Obsedantně-kompulzivní porucha je chronické psychiatrické onemocnění. Vážně omezuje a mění kvalitu života. Léčba OCD je v této době založena na kombinaci antidepresiv a psychoterapie, presto spoustu pacientů zůstává bez úspěšné léčby, či s přetrvávajícími symptomy. Zvířecí modely založené na genetické, behaviorální, farmakologické a optogenetické manipulaci jsou úspěšným zdrojem pro výzkum tohoto onemocnění i jeho léčby. Chronická senzitizace serotoninových 1A a 7 - receptorů jejich agonistou 8-OH-DPAT ((8- hydroxy-2-(di-npropylamino)-tetralin hydrobromid) indukuje repetitivní a kompulzivní chování, považované za zvířecí analog symptomů OCD. V této práci byl zjišťován jeho vliv na učení a paměť v kolotočovém bludišti během úkolu aktivního vyhýbání se místu. Dalším cílem této práce bylo zjistit, zda společné podávání memantinu nebo riluzolu s 8-OH-DPAT zmírňuje kognitivní účinky a deficity v učení tohoto modelu. Měřená kritéria byla; celková vzdálenost, počet vstupů do zakázaného sektoru, maximální počet šoků a průměrná rychlost po šoku. Během habituační fáze byla zvířata sensitizována 8-OH-DPAT (s kontrolní skupinou, která dostávala pouze fyziologický roztok). Při akvizici byly zvířatům podávány dvě injekce, jedna s memantinem nebo riluzolem nebo fyziologickým roztokem a druhá s 8-OH-DPAT nebo...
Vliv klomipraminu a risperidonu na učení a flexibilitu u animálního modelu obsedantně kompulzivní poruchy
Radostová, Dominika ; Stuchlík, Aleš (vedoucí práce) ; Kopřivová, Jana (oponent)
Chronická sensitizace dopaminových D2/D3 receptorů jejich agonistou quinpirolem (QNP) indukuje u potkanů kompulzivní kontrolování, které je považováno za model obsedantně-kompulsivní poruchy (OCD). Předchozí studie odhalila deficit v kognitivní flexibilitě u QNP sensitizovaných potkanů. Tato práce se zaměřila na určení, zda je tento deficit kognitivní flexibility zmírněn společným podáváním klomipraminu (CMI), risperidonu (RIS) nebo kombinací obou (CMI+RIS) a QNP léčby. Byla použita averzivně motivovaná úloha aktivního vyhýbání se místu na kolotočovém bludišti s tzv. přeučením. K měření výkonu byl hodnocen počet vstupů do šokového sektoru, kterému je zapotřebí se vyhýbat. Bylo využito šesti skupin léčených různými látkami: kontrolní skupina, QNP skupina, CMI skupina, skupina s kombinací QNP/CMI, skupiny s kombinacemi QNP/RIS a QNP/CMI/RIS. Překvapivě byla u QNP skupiny ve srovnání s kontrolní pozorováno horší akviziční učení pokud byly tyto dvě skupiny porovnávány samostatně. Nicméně, i tak předvedla podobně jako v předchozí studii QNP skupina ve srovnání s kontrolní horší výkon v první den přeučení. Při porovnání všech skupin bylo zhoršené počáteční učení pouze u skupiny dostávající kombinaci QNP/CMI ve srovnání s kontrolní skupinou. První den přeučení měla pouze QNP skupina výrazně vyšší počet vstupů než...
Effects of memantine and riluzole on learning deficits in an animal model of obsessive-compulsive disorder induced by 8-OH-DPAT sensitization
Mainerová, Karolína ; Stuchlík, Aleš (vedoucí práce) ; Kelemen, Eduard (oponent)
Obsedantně-kompulzivní porucha je chronické psychiatrické onemocnění. Vážně omezuje a mění kvalitu života. Léčba OCD je v této době založena na kombinaci antidepresiv a psychoterapie, presto spoustu pacientů zůstává bez úspěšné léčby, či s přetrvávajícími symptomy. Zvířecí modely založené na genetické, behaviorální, farmakologické a optogenetické manipulaci jsou úspěšným zdrojem pro výzkum tohoto onemocnění i jeho léčby. Chronická senzitizace serotoninových 1A a 7 - receptorů jejich agonistou 8-OH-DPAT ((8- hydroxy-2-(di-npropylamino)-tetralin hydrobromid) indukuje repetitivní a kompulzivní chování, považované za zvířecí analog symptomů OCD. V této práci byl zjišťován jeho vliv na učení a paměť v kolotočovém bludišti během úkolu aktivního vyhýbání se místu. Dalším cílem této práce bylo zjistit, zda společné podávání memantinu nebo riluzolu s 8-OH-DPAT zmírňuje kognitivní účinky a deficity v učení tohoto modelu. Měřená kritéria byla; celková vzdálenost, počet vstupů do zakázaného sektoru, maximální počet šoků a průměrná rychlost po šoku. Během habituační fáze byla zvířata sensitizována 8-OH-DPAT (s kontrolní skupinou, která dostávala pouze fyziologický roztok). Při akvizici byly zvířatům podávány dvě injekce, jedna s memantinem nebo riluzolem nebo fyziologickým roztokem a druhá s 8-OH-DPAT nebo...
Vliv klomipraminu a risperidonu na učení a flexibilitu u animálního modelu obsedantně kompulzivní poruchy
Radostová, Dominika ; Stuchlík, Aleš (vedoucí práce) ; Kopřivová, Jana (oponent)
Chronická sensitizace dopaminových D2/D3 receptorů jejich agonistou quinpirolem (QNP) indukuje u potkanů kompulzivní kontrolování, které je považováno za model obsedantně-kompulsivní poruchy (OCD). Předchozí studie odhalila deficit v kognitivní flexibilitě u QNP sensitizovaných potkanů. Tato práce se zaměřila na určení, zda je tento deficit kognitivní flexibility zmírněn společným podáváním klomipraminu (CMI), risperidonu (RIS) nebo kombinací obou (CMI+RIS) a QNP léčby. Byla použita averzivně motivovaná úloha aktivního vyhýbání se místu na kolotočovém bludišti s tzv. přeučením. K měření výkonu byl hodnocen počet vstupů do šokového sektoru, kterému je zapotřebí se vyhýbat. Bylo využito šesti skupin léčených různými látkami: kontrolní skupina, QNP skupina, CMI skupina, skupina s kombinací QNP/CMI, skupiny s kombinacemi QNP/RIS a QNP/CMI/RIS. Překvapivě byla u QNP skupiny ve srovnání s kontrolní pozorováno horší akviziční učení pokud byly tyto dvě skupiny porovnávány samostatně. Nicméně, i tak předvedla podobně jako v předchozí studii QNP skupina ve srovnání s kontrolní horší výkon v první den přeučení. Při porovnání všech skupin bylo zhoršené počáteční učení pouze u skupiny dostávající kombinaci QNP/CMI ve srovnání s kontrolní skupinou. První den přeučení měla pouze QNP skupina výrazně vyšší počet vstupů než...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.