|
Problém svobody jednotlivce v rogersovském přístupu ke vzdělávání
Kavalcová, Jana ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Mühlpachr, Pavel (oponent)
Bakalářská práce pojednává o problému svobody vzdělávajícího se jednotlivce, který ve svém díle rozpracoval uznávaný americký psycholog Carl Ransom Rogers (1902-1987). Jeho přístup zaměřený na člověka, nejdříve uvedený jako psychoterapeutický koncept, byl v šedesátých letech dvacátého století aplikován do oblasti vzdělávání a ovlivnil především učení se a vzdělávání dospělých. V České republice je ale Rogersovo dílo uváděno zpravidla v souvislosti s psychoterapií. Tato bakalářská práce se proto zaměří na ne příliš diskutovanou oblast aplikace Rogersova přístupu do oblasti andragogiky a vzdělávání dospělých. Tímto přístupem se práce zabývá z pohledu filozofie vzdělávání. Související témata vymezení rolí vzdělávaného a vzdělavatele, významu osobní zkušenosti, autentičnosti, svobody a možnosti sebeaktualizace ve vzdělávacím procesu jsou v práci interpretována jako stěžejní body Rogersovy představy o ideální podobě vzdělávání. S pomocí poznatků z psychologie osobnosti a pragmatického přístupu ke vzdělávání jsou diskutovány nejdůležitější přínosy i sporné body Rogersova myšlení.
|
|
Pojem estetické zkušenosti v americké filozofii po Johnu Deweym
Špryňarová, Denisa ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Kaplický, Martin (oponent)
John Dewey je filozofem, jenž chtěl obnovit kontinuitu mezi námi jako lidskými bytostmi a přírodou, do které jsme vsazeni. Vše, co v našem světě zažíváme, je založeno na interakci nás a prostředí a na naší zkušenosti, která z ní plyne. I k umění se vztahuje v termínech zkušenosti a bojuje za navrácení umění a tedy i estetické zkušenosti zpět do oblasti běžného života. Tato práce v první polovině věnuje pozornost Deweyho myšlení a to od jeho obecného nazírání na fungování světa k rozboru běžné zkušenosti a následně ke zkušenosti estetické. V druhé části komparuje Deweyho názory s estetickou teorií Jeroma Stolnitze, která je také spojena s pojmem estetická zkušenost, ale vychází z jiné teoretické tradice. Základní otázkou, která je zde položena, je, zda i přes tuto rozdílnost v teoriích a východiscích lze najít určitý bod, ve kterém se ve svém uvažování potkávají, určité shodné charakteristiky estetické zkušenosti, anebo zda je tento rozdíl natolik určující, že zde o shodě nelze hovořit. Klíčová slova Estetická zkušenost Americká estetika, první polovina 20. století John Dewey Jerome Stolnitz
|
|
Deweyho pojetí řešení problémů
SPERGEROVÁ, Petra
Tato bakalářská práce se snaží představit osobnost pragmatické pedagogiky Johna Deweyho. Detailně analyzuje jeho díla, ve kterých informuje o jeho způsobu řešení problémů a pro srovnání předkládá i jiné teorie týkající se metody řešení problémů. Na závěr rozebírá pedagogické koncepce, které vyústily z Deweyho celoživotního bádání tj. problémové a projektové vyučování a zejména jejich současné uplatnění ve školách a propojení s kurikulárními požadavky.
|
|
John Dewey: pedagogické dílo
ŠMAJCLOVÁ, Tereza
Práce se zaměřuje na vývoj a vliv pedagogického myšlení Johna Deweyho. Snaží se o objasnění proč, za jakých podmínek a jakým způsobem se Dewey snažil o vytvoření nových výchovných idejí. Následně se pokouší o jejich srovnání se současnými výchovnými tendencemi českého školství.
|