Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Imaginárno ve filmu: vnímání filmu divákem
Remešová, Iveta ; Řehořová, Irena (vedoucí práce) ; Borecký, Felix (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá filmem ve smyslu psychologicko- sémiotickém. Zaměřujeme se na vnímání filmu divákem a vyzdvihujeme pojem imaginárna, který se snažíme vysvětlit jako pouhý obraz (imago) k realitě skutečných gest a pohybů, který si divák většinou neuvědomuje. Cílem diplomové práce je rozebrat film z pohledu vnímání filmového diváka a zjištěné poznatky aplikovat na recepci filmového snímku Kill Bill, vol. 1 a 2. Chceme zjistit, zda a za jakých podmínek si divák uvědomuje imaginárno, které je ve filmu všudypřítomné. Pátráme po divákově sémiotickém a poznávacím postoji k filmovému umění. Snažíme se zároveň popsat vliv prvků, které na diváka při recepci filmového snímku působí, jako jsou například emoce, pohyb, konotativní významy ve filmu, kladné a záporné postavy a mnoho dalších.
Role imaginace v estetické zkušenosti u Mikela DuFrenna
Borecký, Felix ; Ševčík, Miloš (vedoucí práce) ; Fulka, Josef (oponent) ; Hrbata, Zdeněk (oponent)
1 Resumé: F. Borecký, Role imaginace v estetické zkušenosti u Mikela Dufrenna Cílem předkládané dizertační práce je představit Dufrennovu originální koncepci imaginace a poukázat na její význam pro filosofickou estetiku. Soustředíme se na kritickou interpretaci dvou variant, které Dufrenne ve svém díle promýšlí. První vychází z perspektivy teorie poznání, druhá z perspektivy ontologické. V obou případech Dufrenne obhajuje stanovisko, že imaginace je produktivní, realizující aktivita, jež se formativním způsobem podílí na poznávání apriorních pravd lidského bytí ve světě. Takové poznání se nejplněji uskutečňuje v estetické zkušenosti. Jedině v ní se totiž člověk otevírá vnějšímu světu a přitom s tímto světem udržuje vztah původní tělesnosti, která je jim oběma - jak člověku, tak světu - společná. Právě imaginace a její korelát imaginárno se v estetické zkušenosti vzájemně podněcují k rozezvučování nejvlastnějších možností lidského bytí ve světě a umožňují člověku, aby se dostal z povrchní empirické roviny do hlubinné roviny a priori, v níž lze zakoušet původní tělesnou jednotu, jež je stejného rodu jak pro subjekt, tak pro objekt. Klíčová slova: Mikel Dufrenne; fenomenologie; estetická zkušenost; imaginace; imaginárno; reálno; smyslové pociťování; a priori; poznání; cit; bytí ve světě; Příroda; hloubka

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.