|
Pěvecký sbor Effatha
Chráska, Jakub ; Valášek, Marek (vedoucí práce) ; Stříteská, Leona (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl zevrubně informovat o fenoménu, kterým je celorepublikový pěvecký sbor Církve bratrské Effatha. Pojednává o vzniku sboru z pěveckých soustředění na Slovensku v druhé polovině osmdesátých let dvacátého století, jeho historii a proměnách do současné podoby a o cílech a vizích sboru, kterými jsou inspirace k oslavě Hospodina, podpora a kultivace duchovní hudby v církvi nebo práce s dětmi a mládeží. Popisuje také duchovní aspekt fungování pěveckého sboru, mimo jiné skrze rozhovory se stávajícími či minulými zpěváky sboru. Práce se dále blíže věnuje hlavním aktivitám pěveckého sboru, hudebnímu stylu sboru a osobnostem, které ho utvářely a utvářejí. Důležitým zdrojem informací byly kromě celocírkevních časopisů zejména výpovědi Tibora Máhrika a Romana Touška a prameny dostupné v archivu sboru. KLÍČOVÁ SLOVA pěvecký sbor, duchovní hudba, Církev bratrská, Effatha, kurz zpěvu
|
|
Architektonická studie sakrálního objektu a komunitního centra Salesiánů v Brně - Líšni
Zinnatshina, Diana ; Marek, Jiří (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Zadáním diplomové práce je vytvoření architektonické studie sakrálního objektu a komunitního centra Salesiánů v Brně – Líšni. Zakladatelem salesiánského řádu je italský kněz Jan Bosko. Salesiánský styl stojí na třech pilířích: rozumu, náboženství a laskavosti. Je to styl výchovné práce, postavený na preventivním systému a neustálé asistenci. Salesianská kongregace a následně celý komplex střediska se do městské čtvrti Brno-Líšeň dostaly pomoci nadačního fondu pro mládež, který v roce 1998 zahajil jeho vystavbu. Navržený objekt by měl pokrýt zbývající potřeby návštěvníků a měl by být přístupný pro širokou veřejnost. V důsledku čehož vznikla architektonická studie, která zahrňuje v sobě nárvrh kostela s farní části a komunitní centrum. Sakrální objekt tvoří dominantní skleněná krychle stojicí na jednopodlažní dlouhé základně a budova komunitního centra s farním bydlením. Středem kompozicí je farní zahrada s ocelovou zvonici. Celý komplex se skladá ze dvou hmot propojených ocelovou kolonádou. Do první hlavní hmoty patří kostel s zazemím. Druhou části komplexu je komunitní centrum s hlavním prostorem coworkingu a ubytování faráře
|
|
Pěvecký sbor Coro d'Oro a osobnost Marcely Mikové
HRADECKÁ, Eva
Bakalářská práce pojednává o pěveckém sboru Coro d'Oro a osobnosti Marcely Mikové. První část je věnována sboru Coro d'Oro. Je popsán vznik sboru a následný vývoj s přesahem do minulosti, která je pro historii sboru i jeho nynější fungování klíčovou. Dále práce zahrnuje kapitolu, zabývající se vedením sboru, a následně přibližuje samotný sbor. Druhá část věnuje pozornost osobnosti Marcely Mikové. Jsou zde informace o jejím životě, sbormistrovství i pedagogické činnosti.
|
|
"Hudební scéna" - koncertní sál pro město Brno
Zatloukalová, Veronika ; Marek, Jiří (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Předmětem diplomové práce je návrh konceptu architektonické studie koncertního sálu, konkrétně se jedná o návrh „HUDEBNÍ SCÉNY“ – koncertní sál pro město Brno. V rámci této studie je tedy navržen sál pro 591 návštěvníků. Sál umožňuje účinkování až 90 ti členného orchestru nebo pěveckého sboru. Součástí řešení jsou také provozní a servisní prostory nutné jako zázemí sálu. Hlavní důraz byl však kladen na akustické řešení, dále pak na celkovou přehlednost provozu v budově a návaznost objektu na okolní zástavbu a hlavně na stávající komunikační systém, který se snaží respektovat.
|
| |
| |
|
Duchovní brownfield Olomouc - Zlín
Smolová, Tereza ; Nový, Jindřich (oponent) ; Štěpán, Marek (vedoucí práce)
Hlavním tématem diplomové práce je návrh křesťanského duchovního centra jako rozšíření stávajícího poutního místa, nedaleko Napajedelské brány na rozmezí Hané, Slovácka a Valašska, v kopcích Vizovické vrchoviny, Pramene Svatá voda. Návrh se opírá o analýzy a syntézy mapování duchovních brownfields zpracované v rámci před diplomní práce. Součástí zkoumání byla analýza poutních míst v okolí Zlína. Zabývá se mimo jiné otázkou, jak má vypadat současný sakrální prostor a jakým způsobem promlouvá k dnešnímu člověku. Práce řeší návrh poutního kostela se zázemím pro turisty a ubytováním pro duchovní a poutníky. Základem kompozice jsou tři hlavní objekty - kostel, vstupní objekt a útulna - doplněny o kampanilu a křtitelnici. Jedná se o soubor objektů s nejvýše dvěma nadzemními podlažími a jedním podzemním podlažím s lázní. Stavební program vyžaduje separaci skupin uživatelů vzhledem k účelu užívání stavby. Součástí stavby je zahrada, která je svým funkčním i ideologickým ztvárněním inspirována rajským dvorem.
|
|
"Hudební scéna" - koncertní sál pro město Brno
Jaroň, Ján ; Žalmanová,, Petra (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Diplomová práce má téma „Hudební scéna“ – koncertní sál pro město Brno. Práce se zabývá architektonickou studií koncertního sálu včetně foyeru, provozních a servisních prostor. Sál má kapacitu 724 díváků ve třech podlažích hlediště a dokáže hostovat až 85 hudebníků orchestru a 50 úřastníků sboru. Návrh vytváří architektonické řešení, které respektuje okolní výstabu a zároveň vytváří zajímavý prostor.
|
|
Historie a současnost libereckých pěveckých sborů Cum decore a Cum amore
Procházková, Eliška ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Tato práce pojednává o dvou spřízněných libereckých sborech: o Cum decore a o Cum amore, označovaném též jako Potěr. Je zde popsána historie těchto sborů od roku 1991, kdy byl založen původní sbor, až do dubna 2023. Cílem práce je, že kusé a roztříštěné údaje, které na toto téma existují, sjednotí do uceleného souboru. Tyto údaje budou v práci přehledně rozčleněny do vhodných kategorií podle principu chronologického a tematického řazení. Informace, které se ve zdrojích vyskytovaly v zastaralém znění, budou zaktualizovány. Existence sboru, resp. jeho oddělení, je rozčleněna na čtyři hlavní etapy. První etapa odpovídá rokům, kdy se jednalo pouze o původní sbor pod vedením Ludvíka Lukuvky. Druhá etapa popisuje prvních šest let od momentu, kdy se hlavním sbormistrem stal Čeněk Svoboda. Třetí etapu tvoří samostatně školní rok 2007/2008, během něhož se sbor rozdělil na dvě oddělení: Cum decore a Cum amore neboli Potěr. Čtvrtá etapa trvá od tohoto milníku do školního roku 2022/2023 a jednotlivá oddělení sboru jsou popisována zvlášť. V rámci jednotlivých období je charakterizován stav sboru, resp. sborových oddělení z hlediska počtu členů, repertoáru, projektů, krojů a odborných pracovníků. Postupně jsou v práci uvedeni jedinci, kteří pracovali jako hlavní i pomocní sbormistři, a to se zaměřením na jejich...
|
|
Architektonická studie sakrálního objektu a komunitního centra Salesiánů v Brně - Líšni
Radchenko, Mark ; Marek, Jiří (oponent) ; Šindlar, Jiljí (vedoucí práce)
Zadáním diplomové práce je vytvoření architektonické studie sakrálního objektu a komunitního centra Salesiánů v Brně – Líšni. Zakladatelem salesiánského řádu je italský kněz Jan Bosko. Salesiánský styl stojí na třech pilířích: rozumu, náboženství a laskavosti. Je to styl výchovné práce, postavený na preventivním systému a neustálé asistenci. Salesianská kongregace a následně celý komplex střediska se do městské čtvrti Brno-Líšeň dostaly pomoci nadačního fondu pro mládež, který v roce 1998 zahajil jeho vystavbu. Navržený objekt by měl pokrýt zbývající potřeby návštěvníků a měl by být přístupný pro širokou veřejnost. V důsledku čehož vznikla architektonická studie, která zahrňuje v sobě nárvrh kostela s farní části a komunitní centrum. Sakrální objekt má monumentální vzhled a jeho tvar tvoří dominantní krychle stojicí na monumentální a dlouhé základně, čím zapadá do současného okolí a reagují na jeho celkovou strukturu. Kompozici doplňuje vysoká betonová zvonice. Celý komplex se skladá ze dvou hmot propojených krytou kolonádou. Do první hlavní hmoty patří kostel s farou. Kostel pojme skoro tři stovky návštěvníků. Fara plní funkci ubytování pro faráře a jiné členy kongregace, a má přístup do farního atria. Druhou části komplexu je komunitní centrum s hlavním prostorem multifunkčního sálu a administrativou.
|