| |
|
Borovice. Akvarely volně inspirované tvorbou Antonína Slavíčka
HAVLISOVÁ, Kateřina
První kapitola teoretické části předkládané bakalářské práce je věnována nástinu uměleckohistorického vývoje zobrazování lesa, přičemž základy tohoto zkoumání se opírají o vývoj krajinomalby a způsobu, jakým společnost zmiňovaných období nahlížela na les. Kapitola popisuje vybraná období od pravěku po současnost a zmiňuje některé umělce, kteří se ve své tvorbě daným námětem zabývali. Ve druhé kapitole je popsán život a tvorba Antonína Slavíčka, kde je větší důraz kladen na jeho malby lesních interiérů. V praktické části se autorka věnuje malbě borových lesů, kdy se volně inspiruje Slavíčkovými výtvarnými projevy a využívá teoretických východisek uvedených v první kapitole teoretické části bakalářské práce.
|
| |
|
Digitální historické reprezentace divokého západu Vybrané kapitoly ze hry Red Dead Redemption 2
Klabačka, Tomáš ; Kremer, Jan (vedoucí práce) ; Foltýn, Dušan (oponent)
Tato práce se zabývá počítačovou hrou Red Dead Redemption 2. V teoretické části se obecně věnuji populární historii, dále představuji další herní i filmové tituly z westernového prostředí. Následuje část věnující se vývojářskému studiu Rockstar Games a herní sérii Red Dead, ve které popisuji historii studia a jeho další práci a představuji herní tituly patřící do zmíněné série - od vývoje, přes příběh až po hodnocení. V praktické části detailně rozebírám hru RDR2 a srovnávám ji s dalšími westerny, vydanými ve 21. století. Srovnávám zejména čtyři okruhy. Těmi jsou: kovbojové, původní obyvatelé Ameriky, ženy a děti. Cílem mé práce je zaprvé představit jeden ze způsobů, jak lze rozebrat historickou videohru. Za druhé pak nabídnout srovnání toho, co je zobrazeno v současných westernech. K čemu např. tyto tituly přistupují stejně nebo alespoň podobně, a v čem se naopak vůbec neshodnou. KLÍČOVÁ SLOVA Počítačové hry; historická herní studia; populární historie; Divoký západ; původní obyvatelé Ameriky; kovbojové; 19. /20. století; Red Dead Redemption; Rockstar Games
|
|
Hrob známého vojína. De-anonymizace válečných pomníků a hromadných hrobů jako modernizační proces?
Kessler, Vojtěch ; Michlová, M. ; Šrámek, J.
Tento článek se zaměřuje na vnímání anonymity padlých vojáků na válečných pomnících v Čechách v polovině 19. století. Badatelé působící ve střední Evropě mohou dojít k překvapivě odlišným závěrům než angloamerické práce. Tento článek tento nedostatek ve výzkumu kompenzuje. Anonymita válečných pomníků v českých zemích v průběhu první poloviny 19. století téměř vymizela. Vysvětlení hledáme ve čtyřech hlavních změnách, k nimž v té době došlo. Za prvé to byly zásadní změny ve společnosti, za druhé vyvíjející se estetika odrážející se ve válečných pomnících, za třetí rozdíl ve způsobu vedení války a konečně měnící se emoce vůči padlým, vlasti a rodině.
|
|
Zdeňka Šemberová a její život v kontextu českého ženského hnutí
Jeřábková, Iveta ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Pokorný, Jiří (oponent)
Cílem diplomové práce je představit osobnost Zdeňky Šemberové, která žila v letech 1841 - 1912, v kontextu českého ženského hnutí. První část práce je věnována vývoji ženského hnutí. Zmíněny jsou důležité historické mezníky, které s tímto hnutím úzce souvisí. Druhá část práce je věnována životu Zdeňky Šemberové, jejím rodinným problémům, ale také jejímu subjektivnímu pohledu na společnost. Čerpáno bylo z jejího osobního deníku a korespondence. Práce popisuje srovnávání života Zdeňky Šemberové s jednotlivými etapami českého ženského hnutí a její kontakty s výraznými osobnostmi tohoto hnutí.
|
|
Tvorba Antonína Suchardy mladšího pro kostelní interiéry severovýchodních Čech
Hladká, Kateřina
Dílna Antonína Suchardy mladšího (1843–1911) vytvořila velké množství kostelního vybavení zejména pro východočeské katolické farnosti, v mnoha případech také restaurovala starší kostelní mobiliář. Na podobu uměleckých děl měl rostoucí vliv Antonínův nejstarší syn Stanislav Sucharda, který pro rodinnou dílnu od dětství pracoval. Organizace a umělecký repertoár novopacké dílny byly rekonstruovány na základě archivních pramenů a komparace se signovanými díly a s návrhovými kresbami ze suchardovské pozůstalosti.
|
|
Nedobytá, přesto poražená. Pevnostní města Čech a Moravy v prusko-rakouské válce roku 1866
Kessler, Vojtěch ; Šrámek, J.
Autoři eseje se pokusili na základě ego-dokumentů odhalit hranice rozporu mezi očekávaným standardem intenzity a délky trvání prusko-rakouského konfliktu a následnou realitou. Jeden z modernizačních procesů 19. století se zkondenzoval v krátkém a intenzivním střetu v létě 1866, kdy se v důsledku zvýšení hustoty dopravní infrastruktury a zavedení nových komunikačních a infrastrukturních sítí svět zdál „menší“ a „rychlejší“. Esej přináší analýzu dobového diskurzu, který autoři chápou nejen jako rámec, v němž se odehrávaly vzpomínky a události, ale také jako produkt těchto mnemonických procesů.
|
| |
|
Metodologie dějin umění a výzkum 19. století v perspektivě pokroku
Petrasová, Taťána
Příspěvek zkoumá možnosti, které se otevřely v období 1981–1990 interdisciplinárnímu výzkumu historismu 19. století v tehdejším Československu, v souvislosti se založením tradice plzeňského sympozia. Z jedné strany badatelé sledovali aktuální myšlenky „umění a pokroku“, s nimiž vystoupil Ernst Gombrich (1971). Z opačné strany přicházeli zastánci myšlenky „vývojové racionality a iracionality“ jako zdroje myšlenkové i estetické autenticity děl 19. století, jako Rudolf Chadraba, Jiří Ševčík, Helena Lorenzová a Vladimír Macura.
|