|
Technika varhanní hry
Hanuš, Michal ; Černý, Pavel (vedoucí práce) ; Popelka, Josef (oponent) ; Tůma, Jaroslav (oponent)
Práce Technika varhanní hry je zaměřena na základní prvky varhanní interpretace - techniku, otázku tvorby tónu a její aplikaci. V dalším bodě se zabývá také pohledem do historie, do 19. století, kdy byla založena Pražská varhanická škola a na tehdejší názor na varhanní zvuk, registraci a stavitelství varhan. Podle autora uvedené tři složky ovlivňují interpretační názor a vkus dané doby. Pro tuto základní myšlenku hledá argumenty v odborných publikacích a v instruktivní literatuře především 19. a 20. století. Dále rozvíjí svůj názor ohledně tvorby tónu na určitých typech nástrojů, kultura úhozu a artikulace podstatným způsobem ovlivňuje varhanní zvuk a vede k oživení interpretace.
|
|
Varhanní transkripce
Gric, Drahoslav ; Tůma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Popelka, Josef (oponent)
Téma své bakalářské práce Varhanní trankripce autor zaměřuje
na Bachovy přepisy Vivaldiho houslových koncertů, které skladatel vytvořil
ve Výmaru. Nejdříve se čtenář seznámí s historickými fakty, souvisejícími
se vznikem transkripcí. V hlavní části práce jsou porovnávány Vivaldiho originály
a Bachovy úpravy. Pro rychlejší pochopení je vše demonstrováno na ukázkách.
V závěru práce jsou uvedeny nějaké poznámky k interpretaci a Vivaldiho vliv
na další tvorbu J. S. Bacha.
|
| |
|
Hudební analýza sonáty "94.žalm" Julia Reubka
Marešová, Jiřina ; Tůma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Hora, Jan (oponent)
Tato práce se podrobně věnuje hudební analýze Sonáty "94. žalm" Julia Reubka. Hlavní důraz klade na práci s tématem i jednotlivými motivy a popisuje harmonický průběh skladby. Obsahuje také informace o biblickém mottu díla a o různých vydáních, které dílo prezentují. Kromě toho poskytuje základní údaje o životě autora a jeho rodinném zázemí.
|
|
Varhany v díle Jana Hanuše
Čechová Sítková, Linda ; Hora, Jan (vedoucí práce) ; Tůma, Jaroslav (oponent) ; Popelka, Josef (oponent)
Předkládaná práce je koncipována jako představení osobnosti skladatele, nakladatele a vzácného člověka Jana Hanuše, s výchozím zaměřením na tvorbu určenou pro sólové varhany i pro varhany jako doprovodný nástroj. Úvodní kapitola je věnována životopisu a obecné skladatelské i nakladatelské čonosti J. Hanuše. Další část práce se zabývá skladbami duchovními a liturgickými, ve který se varhany vyskytují jako zmíněný doprovod (7 mší, kantáty, oratoria, písňová tvorba atd.). Sleduje míru a způsob jejich využití, vývoj skladatelovy hudební řeči, charakteristické rysy Hanušovy varhanní stylizace. Závěrečná část zpracovává sólové varhanní skladby (Suita lirica, Contemplazione, Sonáta Ommagio a Michelangelo, Preludia) a vrcholí v rozboru Sinfonie concertante, jako v dílu nejznámějším a nejreprezentativnějším.
|
|
Zdeněk Pololáník - život a dílo
Málková, Kateřina ; Tůma, Jaroslav (vedoucí práce) ; Popelka, Josef (oponent)
Práce s názvem "Zdeněk Pololáník - život a dílo" s podtitulem "Varhanní skladba Sonata bravura" pojednává o předním moravském skladateli Zdeňkovi Pololáníkovi. Zaměřuje se na varhanní tvorbu a podrobný rozbor varhanní skladby "Sonata bravura". Příloha obsahuje stručný přehled skladatelova díla a partituru samotné skladby.
|
| |
| |
|
Varhany v symfonické tvorbě Miloslava Kabeláče
Coufal, Josef ; Hora, Jan (vedoucí práce) ; Tůma, Jaroslav (oponent) ; Popelka, Josef (oponent)
Tématem práce jsou dvě symfonická díla Miloslava Kabeláče (1908 - 1979), kde se uplatňují varhany: III. symfonie pro žestě, tympány a varhany a VIII. symfonii, "Antifony", pro soprán, dva smíšené sbory, bicí nástroje a varhany. První kapitolu tvoří stručné seznámení s životem a dílem jedné z význačných postav české hudby 20. století - s Miloslavem Kabeláčem. Další dvě kapitoly jsou již věnovány příslušným dílům. Velký důraz je kladen na jejich rozbor, který umožňuje proniknout do skladatelova tvůrčího záměru. Poslední kapitola obě díla srovnává.
|
|
Juan Baptista Cabanillés a jeho varhanni tvorba
Husinecká, Veronika ; Hora, Jan (vedoucí práce) ; Tůma, Jaroslav (oponent) ; Popelka, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá španělskou varhanní tvorbou, zejména pak životem a dílem J. B. Cabanillése. Jeho dílo je zde uváděno ve srovnání s ostatními španělskými autory s přihlédnutím ke specifickým rysům, kterými se díla J. B. Cabanillése vyznačují. V souvislosti s tím je třeba zmínit také hudební formy 16. a 17. století, ketré jsou charakteristické nejen pro varhanní tvorbu, ale i pro jiné nástrojové obsazení. Nejvýznamnější formu představovalo tiento, jež pro svou variabilitu a rozmanitost druhů skýtalo možnost komplexního tvůrčího vyjádření. Jedna z kapitol se tudíž věnuje výkladu vývoje a jednotlivými druhy tienta. Teoretický výklad je doplněn notovými úryvky skladeb. V kontextu se španělskou vahanní hudbou 16. a 17.století je nezbytné úvést stavbu varhan a její specifika s ohledem na ojedinělý zvukový charakter.
|