Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 271 záznamů.  začátekpředchozí252 - 261další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Naučné stezky CHKO Jeseníky a jejich využití v pedagogické praxi
Žídek, Petr ; Skýbová, Jana (oponent) ; Teodoridis, Vasilis (vedoucí práce)
Tato magisterská diplomová práce vychází ze snahy poskytnout učitelům a studentům se zájmem o Hrubý Jeseník poznatky schopné podpořit jejich touhu po poznání. Rozšířit jejich vědomosti o ochraně přírody a o zajímavostech ukrytých v jejich blízkém okolí a regionu. Shrnuje nejen teoretické informace o CHKO Jeseníky, ale i o 3 konkrétních naučných stezkách - NS Velká kotlina, NS Ramzová - Červenohorské sedlo a NS Sobotín. Teoretická část je rozdělena na dvě podkapitoly. První podkapitola popisuje všeobecně krajinu Hrubého Jeseníku a seznamuje nás se všemi dostupnými informacemi k tématu. V druhé jde především o didaktické shrnutí tématu. Tato pedagogicko - didaktická část vychází z RVP (Rámcový vzdělávací program) pro základní a střední školy. Praktická část je poté dodatkem, který provází pedagogy a skupinu studentů, ale nejen je, po jednotlivých naučných stezkách. V přílohách k jednotlivým stezkám jsou k možnému vypracování vytvořeny pracovní listy.
Využití naučné stezky "Údolím Labe" ve výuce botaniky a environmentální výchovy na ZŠ a nižších ročnících víceletých gymnázií se zaměřením na invazní druhy rostlin
Wachtlová, Lucie ; Dostál, Petr (oponent) ; Skýbová, Jana (vedoucí práce)
Naučná stezka "Údolím Labe", spojující města Čelákovice a Lysou nad Labem ve středním Polabí, nabízí spoustu možností a způsobů, jak ji efektivně zařadit a využít ve výuce botaniky a environmentální výchovy, což je hlavním úkolem diplomové práce. Teoretická část zahrnuje charakteristiku přírodních podmínek území naučné stezky a jejího okolí, význam, funkci a zařazení přírodovědné vycházky v Rámcových vzdělávacích programech základního vzdělávání. Didaktická část diplomové práce představuje podrobně zpracované metodiky dvou exkurzí, včetně vytvořených námětů pro práci na trasách. Ty byly zpracovány na základě získaných odpovědí z dotazníku, který byl předložen učitelům přírodopisu ZŠ a nižších ročníků víceletých gymnázií v Lysé nad Labem a v Čelákovicích. Jedna exkurze byla částečně ověřena v praxi. Vycházky jsou zaměřeny na poznávání flóry, s důrazem na invazní druhy rostlin, a přírodních poměrů jednotlivých lokalit naučné stezky s vazbou na environmentální výchovu, resp. ochranu přírody. Nápady pro praktické využití rostlin naučné stezky a jejího okolí ve výuce botaniky a environmentální výchovy nabízí učitelům kapitola v závěru diplomové práce.
Ekosystémy ve výuce přírodopisu s důrazem na environmentální vzdělávání a výchovu
Kuželová, Pavlína ; Novotný, Petr (oponent) ; Skýbová, Jana (vedoucí práce)
Tématem diplomové práce je seznámení s ekosystémy České republiky a problematikou zařazení ekologie a environmentalistiky v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP ZV), učebnicích přírodopisu a ve školní výuce na 2. stupni ZŠ a nižších ročnících víceletých gymnázií. Teoretická část obsahuje analýzu o zařazení témat ekologie a environmentalistiky v RVP ZV a učebnicích přírodopisu. Současně přibližuje rozdíly učiva systematicky řazeného a učiva pojatého po ekosystémech a zahrnuje přehled flory a fauny u vybraných modelových ekosystémů lesa, pole, louky, rybníka a sídliště. V dotazníkovém šetření bylo prostřednictvím dotazníků zjišťována reálná situace o způsobu řazení učiva v hodinách přírodopisu a celkový zájem učitelů a žáků o uvedená témata. V konečných výsledcích dotazníkového šetření byly porovnávány výsledky šetření z klasických škol a škol s titulem Ekoškola. Praktická část se zabývá náměty s tématikou ekosystémů, které mají učiteli pomoci obohatit hodiny přírodopisu a žákům přiblížit život rostlin a živočichů v ekosystémech České republiky. Náměty jsou zpracovány ve formě pracovních listů. Praktická část diplomové práce byla ověřena v 7. a 8. ročnících ZŠ.
Kvalita ovzduší v Prachaticích v letech 1997 až 2007, využití problematiky ovzduší ve výuce
Bečvářová, Lucie ; Pavlasová, Lenka (oponent) ; Skýbová, Jana (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá problematikou ovzduší z několika úhlů pohledu. Pomocí dat, která byla získána z Českého hydrometeorologického ústavu, z Programu Teplice, ze Statistických ročenek životního prostředí České republiky a z jiných odborných pramenů, byl analyzován vývoj některých znečišťujících látek v ovzduší města Prachatice v rozmezí let 1997 až 2007. Okrajově se zabývá i některými polutanty a jejich vlivy na zdraví člověka. Koncentrace znečišťujících látek mají spíše stagnující charakter s tendencí k mírnému nárůstu. V březnu roku 2009 bylo provedeno sociologické šetření pomocí standardizovaného rozhovoru, které zjišťovalo mínění obyvatel Prachatic o stavu ovzduší za posledních deset let v Prachaticích. Dotazovaní nepociťují negativní vliv ovzduší v Prachaticích na svoje zdraví. Domnívají se, že se stav ovzduší za posledních deset let v Prachaticích obecně zlepšil a nejvíce škodlivin, podle mínění respondentů, se v ovzduší Prachatic objevuje v zimních měsících. Jedním z cílů bylo porovnání statistických údajů o stavu znečištění ovzduší v Prachaticích s výsledky ze sociologického šetření v březnu 2009. Z porovnání vyplývá, že se mínění dotazovaných se statistickými údaji v některých bodech shodují (nejvíce znečištěné ovzduší bylo v zimních měsících), ale v některých bodech se rozchází (stav ovzduší...
Hygienické návyky žáků ZŠ a SŠ
Smékalová, Veronika ; Skýbová, Jana (oponent) ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce)
Předložená diplomová práce se zabývá osobní hygienou žáků ZŠ a studentů SŠ ve věku 11-19 let. Cílem práce bylo zjistit a porovnat hygienické návyky žáků a studentů ve věku 11-19 let. Výzkum byl proveden metodou dotazníkového šetření. Výzkumný vzorek tvořili žáci ZŠ a studenti gymnázií v ČR, ve věku 11-19 let. Celkový počet dotazovaných byl 405. Dotazník byl rozdělen na 5 částí. V první části byly identifikační údaje (pohlaví, věk, škola). V dalších částech byly otázky týkající se mytí rukou, ústní hygieny, osobní hygieny. V poslední části byly otázky týkající se olizování prstů, pití, jídla a smrkání. Výsledky byly přehledně zaneseny do tabulek a grafů a použity k ověření předem formulovaných hypotéz.
Mokřadní ekosystémy Sokolovska a jejich využití ve školní praxi
Drnovcová, Pavlína ; Skýbová, Jana (oponent) ; Dostál, Petr (vedoucí práce)
Tématem diplomové práce je zmapování biodiverzity druhů mokřadních společenstev se zaměřením na chráněné druhy na vybraných lokalitách regionu Sokolovsko. Studované lokality - Nadlesí, Stará Ovčárna a pískovna Erika byly vybrány s ohledem na dostupnost pro školy. Cílem práce bylo také navrhnout možnost didaktického využití lokalit pro výuku přírodopisu a biologie na ZŠ a nižším stupni gymnázií, proto je ke každé lokalitě navržena exkurze, která je navíc podpořena tvorbou pracovních listů. Teoretická část obsahuje vymezení pojmu mokřad, charakteristiku regionu Sokolovsko a shrnuje předchozí inventarizační průzkum prováděný na daných lokalitách. V praktické části je vymezena vlastní floristická a zoologická inventarizace i s metodikou a také didaktická aplikace, tzn. popis exkurzí, vyzkoušení vycházek v praxi a pracovní listy. Práce je doplněna o množství příloh, zejména o barevné fotografie, mapy a tabulky. V příloze jsou také uvedeny pracovní listy a jejich autorská řešení.
Mikrobiologický projekt se zaměřením na dodržování hygienických návyků
Tarabová, Eva ; Skýbová, Jana (oponent) ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce)
Předkládaná diplomová práce se zabývá mikrobiologickým projektem se zaměřením na dodržování hygienických návyků. Hlavním cílem projektu je upozornit žáky základních i středních škol na nutnost důkladného a správného mytí rukou. Odborné aspekty této práce jsou teoretickým podkladem pro jednotlivé verze projektu. Praktická část práce se zabývá jednak samotným projektem a jeho verzemi pro různé typy škol, jednak dotazníkovým šetřením, jehož výsledky poukázaly na vhodnost zařazení tohoto projektu do výuky.
Návrh naučné stezky v přírodní rezervaci Divoká Šárka s didaktickým využitím v hodinách přírodopisu na ZŠ
Vítová, Eva ; Skýbová, Jana (oponent) ; Dostál, Petr (oponent)
Tématem rigorózní práce je realizace naučné stezky v přírodní rezervaci Divoká Šárka s didaktickým využitím při exkurzích v hodinách přírodopisu na ZŠ. Teoretická část obsahuje popis území zahrnující geografické vymezení a charakteristiku jednotlivých kategorií rostlinné, živočišné a geologické složky. Současně jsou zde zmíněny historické poměry v oblasti korespondující se současným vzhledem krajiny a biologické diverzity a způsoby péče z toho vyplývající. Hlavním cílem rigorózní práce bylo vytvoření návrhů tabulí naučné stezky, podle kterých bude realizována naučná stezka v přírodní rezervaci a jejím blízkém okolí. Tabule by měly sloužit ke zvýšení povědomí veřejnosti o této oblasti a současně ji vést k zodpovědnějšímu chování v této lokalitě. Vzhledem k dostupnosti městskou hromadnou dopravou je lokalita vhodná pro pořádání školních exkurzí. Pro tento účel byl vytvořen pracovní sešit, který koresponduje s tématy tabulí naučné stezky. Praktická část rigorózní práce byla ověřena s členkami 21. oddílu skautek.
Projekt výuky pro přírodovědný seminář na gymnáziích se zaměřením na ekologii a životní prostředí Rakovnicka
Kouklíková, Monika ; Řezníček, Jan (oponent) ; Skýbová, Jana (vedoucí práce)
Tato diplomová práce má poskytnout učitelům biologie a ekologie na všeobecných gymnáziích na Rakovnicku veškeré podklady pro vedení přírodovědného semináře pořádaného nejčastěji ve čtvrtém ročníku se zaměřením na ekologii Rakovnicka.. Cílem tohoto semináře je rozšíření právě probíraného učiva ekologie v hodinách biologie s velkým důrazem na propojení s přírodou a ekologií Rakovnicka. Vzhledem k tomu, že neexistují žádné publikace, které by uceleně nahlížely na tuto problematiku, bylo velmi obtížné a náročné pro učitele při velkém časovém vytížení, které jeho povolání přináší, vyhledávat informace o Rakovnicku v různých zdrojích a využívat je ve výuce biologie a ekologie. V tom by jim právě měla být nápomocna tato práce, která výrazně usnadňuje přípravu na výuku, a to nejen ve zmiňovaném semináři, ale i během výuky biologie ve všech ročnících. Propojení výkladu s příklady z blízkého prostředí studentů může sloužit jako výborný motivační faktor. Tento přírodovědný seminář má však i další cíle. Jedním z nich je nenásilné opakování některých kapitol biologie probraných v nižších ročnících, které má pomoci studentům s přípravou к maturitě a přijímacím zkouškám na vysoké školy. Dále se studenti seznámí se základní legislativou týkající se životního prostředí. Hlavní osnova práce vychází z učebnice Ekologie a...
Aktivizující pojetí výuky botaniky na ZŠ Odolená Voda
Kalábová, Tereza ; Dostál, Petr (oponent) ; Skýbová, Jana (vedoucí práce)
Klíčová slova: metoda výuky, ekocentum, naučná stezka, terénní aktivity. Diplomová práce Aktivizující pojetí výuky botaniky na ZŠ Odolena Voda je zaměřena zejména na tvorbu naučných stezek v okolí ZŠ Odolena Voda s pracovními a metodickými listy, dále na náměty botanických aktivit v terénu. V práci se vychází i z dotazníkového šetření, které zjišťuje, zda učitelé botaniky využívají aktivizujících metod při výuce a zda mají zájem o rozšíření materiálů k výuce botaniky. Tato práce se v teoretické části zabývá organizačními formami a aktivizujícími metodami ve výuce botaniky, dále porovnáním učebnic botaniky se zaměřením na pozorování a pokusy v terénu a v neposlední řadě zkoumá nabídky botanických programů ekologických center v dostupnosti Odoleny Vody. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 271 záznamů.   začátekpředchozí252 - 261další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.