Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 107 záznamů.  začátekpředchozí48 - 57dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Acid Drop Age
Homola, Ondřej ; Meduna, Marek (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Procházím okny prohlížeče jako za starých dobrých časů návštěvník Wunderkabinettu. Zkrátka, materiálu k práci v současném umění přehršle. Kde však začít? Povolat pomyslného Hastingse v umění není lehká věc, tož teď babo raď! Co označit za ústřední motiv? Leckdy bývá současné umění těžko srozumitelné. Může to být tím, že současné umění (stejně jako dříve) vyžaduje, nebo si nárokuje od recipienta aktivní znalost nejen uměleckého kontextu, ale celkově i trendů, chování a jevů napříč všemi žánry činností současného člověka? V době schváleného lenošství je tedy nad slunce jasné, že současné umění může působit nelogicky nebo zmateně. Jak již bylo řečeno, v současné době se umění obecně i spolu s umělci ocitlo v pomyslné spáře, recept na jeho přiblížení tedy může spočívat v naší schopnosti připustit si, že umělec dneška je přímo inspirován vším co se kolem něj děje, tedy ne jinak než jak život prožívají „neumělci“. Naším úkolem je tedy jít s kůží na trh a tam rozbalit to, co si doma nebo v ateliéru urputně pěstujeme a tvoříme.
Single Player
Valerianová, Dita ; Fexová, Patricie (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Tato práce obsahuje 20 olejomaleb o rozměrech 20x40 cm. Na každé z nich jsem já (žena) přestrojená za muže. Oblečení se mění stejně jako v počítačové hře, když se vybírá skin postavy. Tato práce naráží na genderovou problematiku a feminismus. Pokouším se vcítit do mužské role v rámci možností alespoň skrze přestrojení.
Manuál
Klusová, Katarína ; Houser, Milan (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Směsice symbolů, autorit a teorií, které člověk dnešní společnosti vstřebává je pro mnohé zmatečným zdrojem manuálů jak se svým životem zacházet, rozhodovat se, nebo kterou politickou stranu volit. Zároveň přesně tyto symboly, autority a teorie jsou zásadní součástí naši kultury a vzdělání, a právě v nich hledáme inspiraci, informace a vysvětlení. Občas sním o tom, že mým zdrojem informací není nic víc než příroda a její pozorování. V utopickém světě bez zprostředkovaných informací bych pozorovala svět vlastním tempem, návazně kráčejíc od jedné informace k druhé. V reálném světě z různých vědních oborů, které zkoumají universum do velkých podrobností, proudí obrovské kvanta informací, které běžný člověk není schopný na této vědecké úrovni pochopit. Ku příkladu, když si čtu o Hawkingově paradoxu, mohu si představit, jak je to asi myšleno, ale výpočtům neporozumím, a zdroje neobsáhnu..No i tak informaci i bez úplného pochopení začleňuji do mé představy vesmíru a černých děr. Universum vnímám pomocí intuice a jeho fragmenty- konkrétní projevení universa pak pomocí rozumu. První obraz mé série je zobrazení universa pomocí symbolů, tj. kódů, které jsme si my lidé dohodli, abychom mohli komunikovat o nevyjádřitelném. Universum je pořád na očích, a kdykoliv se začnu zabývat jeho dílčí částí, mohu si v něm znovu uvědomit celek. Pokračování série je konkretizace, čili formulace a rozvinutí hlavních vybraných témat universa (dle mých osobních priorit). V tomto momentě je má práce založena především na přepínání mezi celkem a detaily. Co se děje na “sběrném” obraze, ovlivní i ostatní obrazy detailů. Poslední obraz série je opět obrazem celku. Je po spirále vývoje o patro výš nad prvním obrazem. Promítnutím universa skrze mně dojde k jeho transformaci a obraz, byť symbolický a symbolizující se ještě více zjednoduší až do podoby jakéhosi loga. Vyskytne se v něm navíc logo téhož, jako symbol zrcadlení universa mou bytostí. Tak dospíváme k universu v universu obsáhnutém. Mikrokosmu v makrokosmu. Mou individualitu ve Všehomíru. Fraktál.
Při vpouštění světla do pokoje.
Maruškevičová, Nela ; Zlesáková, Markéta (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
V diplomové práci zpracovávám sérii prošívaných abstraktních maleb na textil, které propojuji s několika skleněnými objekty. Mým inspiračním zdrojem je zaznamenání vlastního eskapismu ve formě denního snění situovaného v iluzorní krajině–nekrajině. Tento princip nevnímám jako únik před životem, ale jako utřídění si vlastních emocí, myšlenek a akt bytí sama se sebou. Repetitivnost, každodennost, intimita a poetičnost jsou důležitými principy, s nimiž při vznikání děl pracuji a s jejichž pomocí dosahuji chtěných hodnot obrazu. K takovým podmínkám užívám krom ryze malířského média každodenních látek a uklidňující rytmičnosti šití, stejně jako potřeby zaznamenávání pomocí barevných ploch a linií. Formální inspirací je pro mě myšlenka malby v rozšířeném poli a postmediální přístup k malbě. Nemělo by se jednat o arteterapeutické umění, spíš o snahu sdílení prožitku s divákem, kterému autorka nabízí moment k pozastavení a koncentraci na přítomnost.
„ Následování vzájemnosti"
Dvořák, Vojtěch ; Ptáček, Jiří (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Vidění světa jako estetického problému. Případně vidění světa z pohledu fenomenologie a nominalismu.
Potential Causes Of Afternoon Tiredness. Únava a vyčerpanie v kontexte súčasného umenia
Zentková, Barbora ; Kralović,, Ján (oponent) ; Hrončeková, Ivana (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Dizertačná práca pojednáva o téme únavy a vyčerpania, ktorú považujem za jednu z charakteristických čŕt dnešnej spoločnosti. Imperatív konštantného výkonu a vysokého pracovného nasadenia sa prepisuje do všetkých oblastí nášho života, mimopracovnú sféru nevynímajúc. Mojím zámerom je skúmať a pomenovať hlavné socio-ekonomické príčiny a dôsledky únavy a vyčerpania cez optiku súčasného umenia a priblížiť čitateľom a čitateľkám tvorbu domácich a zahraničných autorov a autoriek, ktorí/é v rámci danej problematiky reagujú osobitým spôsobom na výzvy, ktoré so sebou súčasný neoliberálny systém prináša. Mojou snahou je taktiež pokúsiť sa predostrieť viaceré inšpiratívne umelecké prístupy, ktoré môžu slúžiť aj ako isté východiská a nástroje smerujúce k prehodnoteniu zabehnutých postupov a ponúknuť i konkrétne riešenia, ako predísť hroziacemu kolapsu. Téme únavy a vyčerpania sa zároveň dlhodobo venujem v spoločnej umeleckej praxi s Juliou Gryboś. Teoretická časť dizertačnej práce je preto súčasne i snahou o pomenovanie a definovanie výskumu realizovanom v rámci vlastných umeleckých výstupov.
Tanec s miliony uzlů. Návrat k řemeslným technikám a autorské práci s textilem v kontextu současné umělecké praxe
Gryboś, Julia ; Klodová, Lenka (oponent) ; Janečková,, Zuzana (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Disertační práce s názvem Tanec s miliony uzlů. Návrat k řemeslným technikám a autorské práci s textilem v kontextu současné umělecké praxe mapuje tendenci návratu k řemeslným technikám a rukodělnosti na poli současného umění. Tendence je v textu reflektovaná prostřednictvím definice relevantních pojmů, příkladů několika tuzemských a zahraničních výstavních projektů, rukodělně zaměřené praxe současných umělkyň a umělců, a skrze reflexi vlastní umělecké praxe. V návaznosti na předpoklad, že se do středu uměleckého zájmů dnes více dostává výrobní proces a tvorba samotná, se disertační práce ptá po příčinách a důvodech tohoto obratu a současně ho ukotvuje do širších společenských souvislostí. Reflexe tématu je v práci prezentovaná skrze zkušenost formulovanou z pozice dlouholeté kolaborativní umělecké praxe s Barborou Zentkovou a nabízí tak asociativní přemýšlení nad podobou a rozsahem dané tendence v současném umění, jako i nad jejími možnými východisky a příčinami.
Toxické vztahy
Rausová, Terezie ; Rodek,, Václav (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Ve své tvorbě pracuji už nějakou dobu s tématy, jako je antropocén, parazitismus, symbióza a environmentální úzkost. Ohledávám a zachycuji společensko-ekologickou situaci. Ironizuji sebedestruktivní chování moderních lidí ve smyslu ohrožování základních životních funkcí a varuji před otravou prostředí, které hraje nenahraditelnou roli pro život budoucí generace. Inspiračním zdrojem jsou mi science-fiction příběhy, které se často zabývají apokalyptickou vizí. Výchozím médiem je pro mě po celou dobu studia malba, kterou stavím na výrazné a fluorescenční barevnosti. Formálně jsou malby tvořeny akrylovou barvou a sprejem na plátno. Výstupem bakalářské práce je série velkoformátových obrazů, doplněná menšími formáty, která by měla upoutat svými neonovými barvami a na první pohled vtáhnout diváka do jedovaté, toxické zóny. Instalace by měla diváka znepokojaovat a nenechat chladným ve spojitosti postavení člověka v rámci společenského a přírodního systému.
Solomonovy dcery
Brůčková, Kamila ; Prokůpek, Tomáš (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Komiks Solomonovy dcery přináší nové pojetí tématu honu na čarodějnice zasazením do období před a během druhé světové války, přičemž vědomě pracuje s asociacemi na dobu, která už je dnes většině lidem pouze zprostředkovaná literaturou a filmem, a i když se některá témata týkající se lidskosti a krutosti stále vynořují, vnímáme toto období s jistým odstupem a komplexním zhodnocením. A právě díky tomu, jak jednoznačná a všem známá jsou fakta, si nyní můžeme dovolit pracovat s prostředím a dobou převážně jako s kulisou, která nám nabízí určité možnosti pro rozvíjení příběhu a estetickou ucelenost.
3 T/40/2021-389 – „Všichni jsme se shodli, že uděláme ten první domek“
Kulhavá, Karolína ; Šrek Bromová, Veronika (oponent) ; Rathouský, Luděk (vedoucí práce)
Obsah bakalářské práce se zaměřuje na zpracování trestného činu číslo 3 T/40/2021–389. Jmenovitě jde o přečin z krádeže, porušování domovní svobody, poškození cizí věci a nedovolené ozbrojování, ve kterém figuruji jakožto poškozená. Malířské zpracování tohoto tématu, respektive osobní zkušenosti, pro mě přirozeně vyvstalo na základě mé předchozí práce, oblastí zájmu v tvorbě a snahy o jejich rozvoj. Série obrazů, jež jsem vytvořila, vyobrazuje námět z pozice pozorovatele prostředí po spáchání trestného činu. Obrazy nezachycují nic navíc než samotné artefakty, které se rozličným způsobem staly klíčovými pro vyšetřování tohoto trestného činu. Použitá technika malby je olejová barva na plátně různých rozměrů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 107 záznamů.   začátekpředchozí48 - 57dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Rathouský, Lukáš
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.