Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 156 záznamů.  začátekpředchozí147 - 156  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Schémata a stereotypy v současné české historické próze populárního typu
Bláhová, Klára ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na českou historickou prózu populárního typu. Jejím cílem je na konkrétních dílech ukázat, jakým způsobem současní čeští autoři využívají tradičních schémat stěžejních žánrů populární literatury k vytvoření čtenářsky přitažlivého historického románu či povídky. Diplomová práce prezentuje postupy a stereotypy populární literatury v souvislosti s tím, jak ovlivňují zpracování historické látky a naopak jak historická látka modifikuje je. Částečně také mapuje současnou českou produkci historické prózy populárního typu.
Reflektivní aktivity ve výuce literatury
Slavíková, Denisa ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Diplomová práce Reflektivní aktivity ve výuce literatury se zabývá aplikací literární reflexe do hodin literatury na českých školách. Reflexi definuje na základě transakční teorie Louise Rosenblattové. Teoretická část vysvětluje, jak může zavedení reflektivních aktivit obohatit hodiny literatury z různých hledisek, např. motivace, tvořivost, paměť, estetické vnímání a doznívání. Argumenty pro aplikaci nachází také v požadavcích Rámcových vzdělávacích programů pro ZS a gymnázia. Další kapitoly se věnují praktické aplikaci aktivit ve třídě - uvádí metody jejich zavádění (tvorba pravidel, modelování aktivit, pravidla tvořivého vyučování) a podrobně popisují vybrané aktivity, např. dramatizaci, mapování příběhu, zápisy do čtenářského deníku aj. Teoretické poznatky si autorka ověřila v praxi při výuce na gymnáziu a poslední část práce popisuje tuto zkušenost. Přílohy obsahují několik užitečných pracovních listů k reflektivním aktivitám.
Vlastní literární dílo
Boček, Miroslav ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
V následujícím eseji mi půjde o detailní představení mého tvůrčího vývoje, k němuž došlo od zadání diplomové práce až do okamžiku, kdy byla dokončena (cca tedy od konce minulého roku, roku 2005, až po současnost, tj. po konec listopadu roku 2006). Dobu, která jejímu zadání předcházela, záměrně opomíjím, neboť jde o natolik složitý a proměnlivý proces, že by se esej zákonitě rozrostl do naprosté nepřehlednosti. Zmíním pouze to, že první básnické pokusy vznikaly přibližně kolem šestnáctého roku života, přičemž můj styl v následujících letech doznal řady změn a prudkých obratů. V posledních letech před zadáním diplomové práce ale moje tvůrčí činnost upadala do stále výraznější stagnace. Práce tak představovala pokus o znovuoživení vlastní tvorby. Jenom podotknu, že jsem do té doby psal "do šuplíku", nikde jsem svoji poezii nerecitoval, neprezentoval, což se na oné stagnaci podepsalo zásadním způsobem. Situace je nyní jiná: navázal jsem kontakty s jihočeskou básnickou "obcí" a zúčastnil se prvního autorského čtení.
Od Perraulta k Disneyovi. Mechanismy adaptací klasických pohádek
Maňourová, Zuzana ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Práce se zabývá různými přístupy k adaptacím klasické pohádky. Ty se mohou odlišovat již ve svých základních principech. Adaptace se mohou stát osobitým rozvinutím klasického pohádkového příběhu, nebo naopak ochuzenou, "zředěnou" napodobeninou původního textu, který se v této podobě stává triviální četbou, zproštěnou svého kouzla a umělecké hodnoty. Z hlediska těchto přístupů jsem rozdělila adaptace na dva základní typy, a to na adaptace, které respektují žánr krásné literatury (tj. adaptace umělecké) a adaptace digestované. Podle charakteru a rozsahu dalších úprav jsem rozlišila tři typy digestovaných adaptací.
Adaptace pohádek Hanse Christiana Andersena
Růžičková, Marie ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Práce se zabývá srovnávací analýzou originálních verzí dvou Andersenových pohádek (Císařovy nové šaty a Mořská ženka) a jejich adaptací a digestů. Na základě analýzy byly definovány mechanismy, které upravené verze používají. Podle charakteru a rozsahu úprav použitých v digestech a adaptacích jsem jednotlivé upravené verze pohádek rozdělila do tří skupin: 1) upravené verze, které téměř zachovávají dějové schéma pretextu, zjednodušení se týká pouze jazykové stránky textu 2) upravené verze, které upravují nebo zásadně mění dějová schémata a motivace jednajících postav při zachování hlavních atributů pretextu 3) upravené verze, pro které je pretext pouze námětem.
Vliv poezie Vl. Holana na básníky 60. let
Rudovský, Martin ; Křivánek, Vladimír (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Práce na příkladu děl českých básníků: P. Cincibucha, I. Diviše, J. Hanzlíka, V. Janovice, R. Matyse, J. Peterky, V. Provazníkové, K. Sýse, J. Šotoly a P. Šrůta, vznikajících v 60. letech 20. století, rozkrývá první vlnu vlivu Holanovy poezie, která překotně vycházela ve stejné době. Tento vliv, dobovou kritikou a literárními historiky jen povrchně zmiňovaný, pomocí detailní analýzy konkretizuje a hodnotí, přičemž vedle vydaných básnických sbírek se opírá také o korespondenci, dobové recenze, sekundární literaturu a především o rozhovory s uvedenými básníky. Práce pak směřuje k následujícímu resumé: Ačkoliv se ukazuje, že Holanův vliv je třeba odkrývat v jeho konkrétních realizacích, některé Holanovy prostředky a motivy inspirují všeobecně, jako například: střet konkrét a abstrakt v genitivních metaforách, gnómy, verslibrismus vycházející z prozaické promluvy, propracovaná syntax a motiv zdi.
Interpretace textů Dálného východu na gymnáziu
Šulcová, Anna ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Cílem této diplomové práce je představit literaturu Dálného východu' z hlediska možnosti jejího využití při výuce vzdělávacího oboru český jazyk a literatura na gymnáziích. Povaha této práce je tedy didaktická, neaspiruje na literáměhistorické pojetí této rozsáhlé oblasti literatury. Možnost pracovat se studenty gymnázií s texty, které patří z pohledu evropského čtenářského publika do velmi vzdálené oblasti světové literatury, zamýšlím demonstrovat na osmi ukázkových lekcích, z nichž tři budou obohaceny o konkrétní reakce studentů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Existenciální motivy v díle Jana Čepa
Grus, Michal ; Peterka, Josef (oponent) ; Hogenová, Anna (oponent)
Nazvali jsme naši práci Existenciální motivy v díle Jana Čepa. Tento název může někoho mylně svádět k domněnce, že budeme hovořit o existencialismu, tedy o existencialismu v literatuře, předem proto říkáme, že tomu tak není: V žádném případě není naším cílem dokázat, že námi vybraný autor náleží k tomu či onomu filozofickému směru. Namísto toho se pokusíme ukázat, jak jisté filozofické pojmy a pojmové konstrukce, především pak pojem existence, korespondují s některými motivy z oblasti krásné literatury, a na základě toho se pokusit vytvořit obraz člověka své doby, nazývané doba moderní. Slovo existencialismus přitom považujeme za metapojem reflektující explicitní reflexi existence; užívání tohoto pojmu, neřku-li snaha vtěsnat do jeho extenze dílo autora, který mimochodem existencialismus sám kritizoval, by nás nutily vést zobecňující hranice mezi jmény, která v naší práci zaznějí, a proto se mu pokud možno vyhýbáme. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Teorie fikčních světů a interpretace
Chaloupka, Tomáš ; Jedličková, Alice (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Cílem této práce je "operacionalizací" pojmů teorie fikčních světů prověřit interpretační potenciál této teorie. Zjišťujeme, nakolik nám umožní popsat uspořádání fikčních světů konstruovaných fantastickými prózami Julia Cortázara a Gabriela Garcíi Márqueze. Zabýváme se především otázkou, zda jsou to heterogenní světy, rozdělené do více nesourodých domén s odlišnými modálními podmínkami, nebo jeden hybridní světy, které v sobě integrují přirozené i nadpřirozené, a jaká je role fantastické události v jejich významové výstavbě. Márquezovy a Cortázarovy prózy jsou z hlediska výstavby fikčního světa odlišné. V Cortázarových fantastických povídkách dochází k setkání dvou neslučitelných soukromých světů, fantastická situace pak vzniká znejistěním hranice mezi textovým skutečným světem a virtuálním světem ve vědomí fikční osoby. Iracionálno je tu tedy jakousi hlubší dimenzí, kterou je dáno prožít jen disponovaným jedincům a která znejišťuje (avšak nepopírá, protože situace zůstává až do konce dvojznačná) náš jednoznačný výklad světa. Naproti tomu u Márqueze je nadpřirozeno jednoznačně součástí textového skutečného světa. Fikční svět jeho děl prošel vývojem. V dílech nejsilněji spjatých s poetikou magického realismu se přirozené a nadpřirozené prolínají v rámci jednoho nedělitelného světa a nadpřirozené neporušuje,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 156 záznamů.   začátekpředchozí147 - 156  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
57 PETERKA, Jiří
1 Peterka, J.
2 Peterka, Jan
4 Peterka, Jaroslav
57 Peterka, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.