Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 184 záznamů.  začátekpředchozí105 - 114dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozmanitost typů osobnosti a spiritualit kněžství
Beran, Jiří ; Sládek, Karel (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
The diversity of personality and forms of spirituality in the priesthood Every priest, who received the serving, sacramental priesthood, should try to be another Christ. Nevertheless, each person is an original however, and his behavior is influenced by inherited characteristics, congenital conditions, and different life stories. During my studies of theology, I tried to explain the differences related to the priests I followed, by their different attitude toward Christ and his church. During my studies, I also started to perceive the importance of the priest's attitude toward the humanity of Christ. The connexion to the orthodoxy has always attraced me. While I was writing my thesis, I tried to find the answer to the differencies in the diversity, which, for many people within the church, is a problem to settle with, or to justify. So, the thesis is dedicated to the research of the personalities of the priests, to their own attitude, their own spirituality, and its influence on people. I would like this thesis to help to make people understand that we can all reach the same Destination by using more possible ways, which depend on our humanity and our nature. I am convinced that just the good spirituality is something which respects the diversity and the unrepeatability of the particular ways. Key...
Morální obsah a vliv křesťanských sexuálně-etických příruček
Kohoutek, Lukáš ; Lorman, Jaroslav (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
V této diplomové práci na téma Morální obsah a vliv křesťanských sexuálně-etických příruček nejprve definujeme pojmy a stanovujeme metodický postup pro ukázkovou SWOT analýzu zvolených textů. Mapujeme stav poznatků moderních přírodních a humanitních věd v oblasti lidské sexuality a následně představujeme nauku Učitelského úřadu církve o sexualitě v manželství, a to jak po stránce pozitivní, tak negativní, kterou navíc konfrontujeme s poznatky moderních věd. Vzniká tak komplexní pohled na lidskou sexualitu "zdola" i "shora". Na základě těchto zjištění demonstrujeme pro náš účel modifikovanou SWOT analýzu sexuálně-etických příruček. Ze získaných výstupů usuzujeme na možný vliv obsahů a forem těchto textů na jejich čtenáře. Závěrem formulujeme několik doporučení, která mohou přispět nejen ke zvýšení kvality příruček, ale především ke zlepšení vztahu nejen mladých lidí k pozitivní nauce církve o lidské sexualitě.
Kritika totalitního myšlení u Theodora Adorna
Klubalová, Jitka ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
v českém jazyce V několika zemích světa stále panuje totalitní režim, který svým občanům neumožňuje rozvoj osobnosti, potlačuje lidská práva a nerespektuje svobodu jednotlivce. V těchto státech je patrná centralizace moci, potlačená mnohoznačnost a silným mocenským nástrojem je ideologie. Způsob myšlení vládnoucí garnitury, ale i lidí žijících v područí totality, je možné označit jako totalitní myšlení. Jeho kritikou, respektive snahou o pojmenování patologických rysů takového myšlení, se zabýval Theodor Adorno. Opírá se především o koncept identického a ne-identického myšlení a způsobem pojmenovávání světa, bez kterého se v posledku jako lidé neobjedeme, a jak tento ovlivňuje náš pohled na skutečnost, hodnocení jevů ve společnosti a naše chování. Texty Theodora Adorna jsou doplněny úvahami Václava Havla, který podstatnou část svého život prožil v totalitním Československu, a který se uspořádáním tzv. post-totalitního systému dlouhodobě ve svých dílech věnoval. Texty obou myslitelů tvoří základ osobní snahy autorky o promýšlení jevů, které ke vzniku totality vedou.
Sen o pozemském ráji v Dostojevského dílech
Netopilová, Barbora ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Sládek, Karel (oponent)
Sen o pozemském ráji, znovuobjevení původního, absolutně harmonického rajského života, je podle Dostojevského jeden z nejhlubších a nejdrahocennějších snů lidského srdce. Duchovní cesta každého člověka má své dějiny, rodí se z teze (křest), prochází antitezí (krize) a završuje v syntezi (krása). Člověk vychází z edenského ráje "paradis" a cílí do nebe, Božího království. Tak je člověk v dějinách svého duchovního života roztržen v realitě mezi dvěma ráji: rajskou zahradou, z níž vychází a Božím královstvím, k němuž směřuje. Střed duchovní poutě, život, je doprovázen krizí, jež lze charakterizovat též jako odtržení od ráje. Postavy Dostojevského románů troskotaly na tom, že si svou přítomnost uprostřed dvou "rajských stavů" nebyly schopny připustit a tak se jejich představy o nastolení pozemského ráje pokřivovaly. V naší práci budeme sledovat čtyři tendence: 1. Pokřivení času, nesprávně uchopený smysl dějin. Snaha vracet se na zpět, odkud člověk vyšel ve smyslu origenistickém, cyklickém pojetí návratu je patrná v povídce Sen směšného člověka. Jiný extrém představují v té době se Evropou rychle šířící myšlenky marxismu, jež naopak význam minulosti popírají, stejně tak jako smysl dějin. Svůj sen upínají k rychle nastolené budoucí blaženosti. Jako jistou alternativu představíme křesťanský prorocký...
Společenská odpovědnost organizace v zrcadle křesťanské sociální nauky (teologicko-etická reflexe)
Štěpánová, Helena ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Lorman, Jaroslav (oponent)
Bibliografická citace Společenská odpovědnost organizace v zrcadle křesťanské sociální nauky (teologicko- etická reflexe): bakalářská práce / Helena Štěpánová; vedoucí práce Libor Ovečka.- - Praha, 2014. - - s. 39 Anotace Bakalářská práce "Společenská odpovědnost organizace v zrcadle křesťanské sociální nauky (teologicko-etická reflexe)" nejprve stručně představuje křesťanskou sociální nauku a etiku, jejich zásady, kritéria a nástroje. Dále se zabývá křesťanskou hospodářskou a podnikatelskou etikou a jejím ryze ekonomickým pojetím. Hlavní část se týká společenské odpovědnosti organizací, jejími znaky, nástroji, formami a participujícími skupinami (stakeholders) tak, jak ji chápe manažerská literatura, a tak, jak ji pojímá sociální nauka a křesťansky smýšlející autoři. Hlavním přínosem této práce je teologicko-etická reflexe společenské odpovědnosti, vymezení jejích odlišností v křesťanském a ekonomickém pojetí a uvedení důvodů této rozdílnosti. Klíčová slova Odpovědnost, společenská odpovědnost, křesťanská sociální nauka a etika, hospodářská a podniková etika, participující skupiny 2 Obsah Úvod ………………………………………………………………………… 2 1. Křesťanská sociální nauka - principy, kritéria a nástroje ……… 4 1.1. Biblické východisko křesťanské sociální nauky………………..... 4 1.2. Sociální etika a křesťanská sociální...
Pojetí práce v sociálním učení církve
Nohel, Petr ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Sládek, Karel (oponent)
Bakalářská práce "Pojetí práce v sociálním učení církve" představuje jednotlivá témata související s problematikou práce a obecně lidské činnosti tak, jak jsou prezentována v jednotlivých sociálních encyklikách od roku 1891 do roku 1991. Každé téma s prací související je podáváno postupně tak, aby bylo možno sledovat jeho vznik, uchopení a vývoj v závislosti na měnících se podmínkách doby. Vidíme, že základní postuláty encyklik zůstávají ve svém obecném rámci kompaktní, jednotliví papežové je však modifikují nebo některé jejich aspekty zdůrazňují, a to podle aktuálních potřeb a požadavků společenského vývoje. Sociální encykliky tak za sto let své existence postihují proměny jednotlivých fenoménů, jako je právo na práci a stávku, ženská nebo dětská práce, přerozdělování statků, hodnota mzdy nebo spiritualita práce jako podíl člověka na stvoření.
Oprávněnost etických nároků zaměstnance v konceptu společenské odpovědnosti firem
Novotný, Oldřich ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Sládek, Karel (oponent)
Práce má za úkol obhájit etickou relevanci konceptu CSR (corporate social responsibility - společenská odpovědnost firem), především s ohledem na zaměstnance, jako důležitého účastníka hospodářského procesu, do jehož oblasti působnosti koncept CSR spadá. Nejprve tedy bude nutné obhájit význam a úlohu etiky v hospodářství obecně a poté osvětlit relevanci etického jednání podnikatele směrem k zaměstnanci v rámci strategie firmy, přičemž budeme vycházet z principu kategorického imperativu a konceptu přirozených práv člověka jako filozoficko-etických východisek. Dále se pak v práci budeme věnovat konkrétním etickým nárokům, jež vyplývají z filozoficko-etické obhajitelnosti konceptu, a zároveň tyto požadavky na jednání zaměstnavatele vůči zaměstnanci budeme kriticky reflektovat kritérii křesťanské sociální etiky. Při konkretizaci kritérií křesťanské sociální etiky budeme vycházet z požadavku tohoto vědního oboru, spolupracovat s filozofickou etikou a hospodářskou (podnikatelskou) etikou. V práci budu vycházet z definice konceptu CSR . Jedná se o koncept, kdy firma dobrovolně přebírá spoluodpovědnost za blaho a udržitelný rozvoj moderní společnosti a současně očekává zachování konkurenceschopnosti, přičemž se nejedná o dva protichůdné cíle. Zaměstnanec se jako stakeholder řadí do sociální sféry vnitřního...
Mravní relevance Ježíšova blahoslavenství: "Blahoslavení, kdo lační a žízní po spravedlnosti, neboť oni budou nasyceni" (Mt 5,6)
Menclová, Martina ; Lorman, Jaroslav (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
Bakalářská práce se zabývá eticky relevantním obsahem Ježíšova blahoslavenství: "Blahoslavení, kdo lační a žízní po spravedlnosti, neboť oni budou nasyceni" (Mt 5,6). Výchozím bodem je exegeze horského kázání (Mt 5-7) a objasnění pojmu spravedlnosti, tak jak ji hlásá Ježíš. Dále je vedle biblické spravedlnosti charakterizována spravedlnost filozofická, tak jak na ni nahlížel Aristoteles a Tomáš Akvinský. Záměrem je ukázat, zda antická představa spravedlnosti je odlišná od spravedlnosti, kterou hlásá Ježíš. Kristus jako mravní vzor křesťanů uvedené blahoslavenství zcela naplnil, a proto se v další části bakalářské práce pozornost soustředí na Ježíše jako nositele spravedlnosti a na tzv. etiku následování. Závěr práce je věnován aplikaci normativních požadavků vyplývajících z tohoto blahoslavenství na současnost. Tedy tomu, jak má křesťan hladovět a žíznit po spravedlnosti ve svém každodenním životě.
Podoby lásky v próze Jozova Hanule. Teologická interpretace uměleckého textu
Hojdová, Barbora ; Sládek, Karel (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
Podoby lásky v próze Jozova Hanule [rukopis] : Teologická interpretace uměleckého textu : diplomová práce / Barbora Hojdová ; vedoucí práce: Karel Sládek. -- Praha, 2013. -- 54 s. Abstrakt Práce se zabývá teologickou interpretací prozaického díla Květy Legátové Jozova Hanule a hledá jeho odkazovací možnosti vzhledem k různým podobám lásky, které prezentuje Benedikt VXI. v encyklice Deus caritas est. V teologické perspektivě se zaměřuje na to, jak je v díle reprezentován erós a agapé a jejich vzájemný vztah. Na tomto základě se snaží postihnout, jak zmíněné prozaické dílo odkazuje k tajemství proměny člověka a definitivnímu nalezení jeho personální identity ve společenství bezpodmínečné lásky s druhým člověkem a v účasti na věčném sdílení Otce, Syna a Ducha svatého. Prostřednictvím teorie iniciace jsou v textu postiženy tři dějové roviny příběhu. V každé z nich se protagonistka novely setkává s jinou z podob lásky, kterými je postupně určována. Postava tak během svého životního putování z Brna do Želar poznává nejdříve lásku erotickou a později díky setkání s nezištnou láskou agapé postupně vrůstá do plnosti dokonalé lásky, která v sobě spojuje erós i agapé. Klíčová slova podoby lásky, erós, agapé, communio lásky, teologická interpretace literatury, próza Jozova Hanule Počet znaků (včetně mezer): 156 975

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 184 záznamů.   začátekpředchozí105 - 114dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.