| |
|
Moje škola a její okolí před sto lety
Krátká, Markéta ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
Krátká, M.: Moje město před sto lety [Diplomová práce] Praha 2014 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 135 s. Diplomová práce se zabývá interdisciplinárním spojením dvou vzdělávacích oblastí Umění a kultura, Výtvarná výchova a Člověk a jeho svět. Součástí práce je analýza učebnic Člověk a jeho svět, která zjišťuje, jak a do jaké míry se učebnice zabývají tématikou konceptu domova, regionu, minulosti, identity subjektu i místa a veřejného prostoru. Praktickou část tvoří vzdělávací projekt úzce propojující učivo výtvarné výchovy a předmětu Člověk a jeho svět. Je zaměřen na vzdělávání žáků základní školy, pokouší se pomocí interdisciplinárního přístupu efektivně vzdělávat děti v tématice historie města, ve kterém žijí. Vzdělávací projekt vychází z teoretických poznatků uvedených v první části diplomové práce. Je zasazen do kontextu současného umění. V porovnání s ním je založený spíše tradičně. Klíčová slova: Interdisciplinarita, výtvarná výchova, Člověk a jeho svět, školní předmět, vzdělávací oblast, projektové vyučování, místo, paměť a místo, komunita, site-specific art.
|
|
Biologicky aktivní metabolity rostlin. 2. Alkaloidy Chelidonium majus L. a jejich inhibiční aktivita vůči acetylcholinesteráze
Novotná, Magdalena ; Cahlíková, Lucie (vedoucí práce) ; Opletal, Lubomír (oponent)
Novotná M.: Biologicky aktivní metabolity rostlin 2. Alkaloidy Chelidonium majus L. a jejich inhibiční aktivita vůči acetylcholinesteráze. Diplomová práce, Univerzita Karlova v Praze, Farmaceutická fakulta v Hradci Králové, Katedra farmaceutické botaniky a ekologie, Hradec Králové 2010, 64 s. Cílem diplomové práce bylo zpracování alkaloidního výtřepku z Chelidonium majus, chloridy nerozpustné v chloroformu za účelem izolace alespoň jednoho alkaloidu v čisté formě a stanovení anticholinesterázové, antiprotozoální a antioxidační aktivity. Z výtřepku byly v rámci této práce pomocí sloupcové chromatografie izolovány dva alkaloidy. Na základě NMR a MS studií byla první látka MN-1 identifikována jako protopin. Druhá látka MN- 2 byla rovněž podrobena strukturním NMR a MS studiím a identifikována jako allokryptopin. Oba alkaloidy byly již dříve izolovány z Chelidonium majus. Obě izolované látky byly podrobeny studiím na jejich inhibiční aktivitu vůči lidské erytrocytární acetylcholinesteráze a lidské sérové butyrylcholinesteráze. Byly stanoveny hodnoty IC50 (protopin: IC50 (AChE) = 423 ± 12,7 µM, IC50 (BuChE) = 322 ± 9,6 µM, allokryptopin: IC50 (AChE) = 250 ± 7,5 µM, IC50 (BuChE) = 530 ± 15,9 µM). Oba alkaloidy vykazovaly v porovnání s aktivitou standardních alkaloidních inhibitorů acetylcholinesterázy a...
|
|
Mezioborové vazby výtvarné výchovy a rozvoj smyslové citlivosti v kontextu mateřské školy
Kušková, Lucie ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Teoretická část nastiňuje historické i současné představy o rozvoji smyslového vnímání dětí předškolního věku, odrážející se ve výtvarné výchově a tvorbě. Další část práce se zabývá sondou do metodiky smyslové výchovy, vysvětlení pojmu, seznámení s významem a potenciálem pro stanovování cílů předškolního vzdělávání. Poslední díl teoretické části je věnován možným rámcům mezipředmětových vazeb, vycházejících z estetických interakcí dětí s živou přírodou, zakotvených v RVP PV. Empirická část se zabývá výzkumnou sondou u kolegyň z oboru učitelství pro mateřské školy a jejich možnostmi a zkušenostmi s rozvojem smyslové citlivosti a zařazováním těchto postupů do výuky výtvarné výchovy. Praktická část pak analyzuje proměnu dětí v sociálních dovednostech uskutečněnou v rámci dlouhodobého smyslově-výtvarného projektu. Je doložena návrhy činností i mezioborovými vazbami z jiných předmětů, ze kterých proces výtvarného tvoření dětí vychází, anebo naopak k němu výtvarnými pracemi směřuje, dále kompetencemi, které se v projektu rozvíjejí, popisem jednotlivých aktivit, závěrečnou reflexí a hodnocením uskutečněných činností projektu a navrženými oborovými kontexty.
|
|
Souběžný rozvoj výtvarné a jazykové představivosti
Hrkalová, Martina ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Tato diplomová práce má podobu kvalitativní akční průzkumné sondy a zkoumá konkrétní aspekty práce vybraných žáků s SPU při interdisciplinárním propojení výtvarné a jazykové výchovy, a to při důrazu na plnění dílčích cílů rovnoměrně v obou oblastech. Výsledky bádání, které probíhalo formou pozorování a polostandardizovaných rozhovorů se žáky a učiteli, jsou analyzovány a krystalizují v konkrétní návrhy pro zefektivnění dílčích aspektů této metody pro ještě větší efektivitu dílčích kroků při osvojování nových znalostí u žáků s SPU. V teoretické části představuji edukační metody synergického rozvíjení výtvarné a jazykové představivosti. Je to především metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning), která reprezentuje inovativní tendence integrace Angličtiny a dalšího nejazykového předmětu (v tomto případě VV), a multisenzoriální přístup. Dále specifikuji stěžejní principy edukačního procesu při interdisciplinárním propojení výtvarné výchovy a anglického jazyka u žáků s SPU, jako je Gardnerova teorie mnohočetné inteligence, respektování individuálních učebních stylů žáků se zaměřením na multimodální vyučování a principy Hejného metody aplikovatelné na model integrovaného vyučování VV a AJ. Dále charakterizuji specifika konkrétních SPU a zásady při práci se žáky s těmito poruchami. V závěru...
|
|
Vývarná výchova a fotografie v mateřské škole
Smolenová, Yveta ; Šmíd, Jan (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Diplomová práce pojednává o možnostech výtvarných činností v mateřské škole prostřednictvím výtvarných médií, digitální fotografie. Hlavním záměrem práce je nabídnout dětem digitální fotografii jako alternativu ke klasickým výtvarným technikám a přinést sondu do možností setkávání se dětí s výtvarným jazykem od předškolního věku. Cílem je smysluplná aplikace nových metod výchovně-vzdělávacího procesu prostřednictvím alternativního (elektronického-digitálního) média. V rámci výzkumu vznikly výtvarné projekty zaměřené na digitální fotografii, které potvrdily, že výtvarný projekt zaměřený na digitální fotografii lze zrealizovat a a zařadit do programové nabídky mateřské školy.
|
|
Tvořivě výrazové aktivity ve výuce na 1.st. ZŠ (se zaměřením na výtvarnou výchovu jako integrující disciplínu)
Picmausová, Daniela ; Hazuková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Karlova Univerzita Pedagogická fakulta Katedra výtvarné výchovy ved. práce: PaedDr. Hazuková Helena Vypracovala: Picmausová Daniela, 5 KS Abstrakt v Čj: Práce by měla přispět k rozvoji pedagogických kompetencí učitelů na 1. st. ZŠ. Konkrétně by mohla být vodítkem při plánování výuky výtvarné výchovy formou integrovaných výukových celků, neboť obsahuje praxí ověřené postupy a aktivity potřebné k rozvoji tvořivosti a výrazovosti. Tato práce využívá potenciálu dalších výukových předmětů, které rozvíjejí kreativitu a expresivitu - dramatické výchovy, hudební a literární výchovy. Autorka práce by chtěla prostřednictvím své diplomové práce pomoci jak začínajícím pedagogům, tak i pedagogům s delší výukovou praxí, kteří by rádi pozměnili svůj dosavadní způsob výuky předmětu Výtvarná výchova.
|
|
Tajemné bytosti
Štěpán, Petr ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Prozkoumejte zobrazování nadpřirozených bytostí a tvorů, vyskytující se v současné vizualitě ve fantasy, počítačových hrách, ilustracích knih a filmu. Studujte a utřiďte vizuální i textové materiály, sledujte podoby a proměny některých fantastických stvoření. Snažte se sledovat původ těchto zobrazení srovnáním se staršími zobrazeními a mytologickými texty. Hledejte taková ztvárnění, která měla vliv na utváření novějších představ. V teoretické části prostudujte a definujte pojmy fantazie, imaginace, představivost. Pomocí výzkumné sondy mapujte, jak si děti představují fantastická stvoření a z jakých zobrazení a textů přitom vycházejí. Čeho se děti bojí? Jaké podněty a postupy podněcují jejich představivost? Naplánujte a realizujte výtvarný projekt navazující na zjištěné skutečnosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Výtvarná výchova jako východisko v procesu tvorby třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku
Němcová, Jana ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Název Výtvarná výchova jako východisko v procesu tvorby třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku Abstrakt Teoretická část vymezuje pojmy výtvarná výchova, pracovní činnosti a výtvarné techniky v mateřské škole. Nastiňuje historické i současné představy o proměnách výtvarného tvoření dětí předškolního věku. Další část práce se zabývá východisky, kompetencemi, přípravou a samotnou tvorbou třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku v dnešní mateřské škole. Empirická část se zabývá výzkumnou sondou u kolegyň z oboru učitelství pro mateřské školy a jejich zkušenostmi s tvorbou třídního vzdělávacího programu se zaměřením na globálnost, motivaci, integrované bloky programu. Praktická část pak představuje třídní vzdělávací program, jehož obsahem je celoroční projekt, který vychází z výtvarných prostředků a činností. Vzdělávací nabídku propojuje a celým projektem se prolíná jedno motivační téma, které děti motivuje i v ostatních oblastech vzdělávání. V další části je doložena návrhy činností i vazbami na jiné předměty, které z dětské výtvarné práce vycházejí, nebo k němu výtvarnými pracemi směřuje. Celý projekt uzavírá divadelní vystoupení, které vzešlo od dětí samotných. Klíčová slova Výtvarné činnosti, předškolní věk, třídní vzdělávací program, předškolní vzdělávání, techniky...
|
|
Co jste se dnes učili ve výtvarné výchově?
Viktorinová, Michaela ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Kafková, Helena (oponent)
Případová studie se bude zabývat analýzou učiva výtvarné výchovy několika vybraných učitelů ZŠ v kontextu platných kurikulárních dokumentů v průběhu školního roku. Bude porovnávat plánované učivo výtvarné výchovy se skutečnými realizacemi žáků s ohledem na osvojené výtvarné kompetence. Pomocí rozhovorů s vybranými učiteli, analýz dokumentů a shromážděných reflexí prozkoumá, jak učitelé zachází s učivem ve Vv, jak ho transformují do konkrétních výtvarných úkolů, zpětně reflektují a hodnotí práce žáků. Zaměří se i na inspirační zdroje vybraných učitelů. Teoretickým východiskem pro zpracování případové studie budou současné výzkumy, zabývající se aktuálním stavem výtvarné výchovy, oborové didaktiky s důrazem na vzdělávací obsah. KLÍČOVÁ SLOVA oborová didaktika, případová studie, RVP ZV, ŠVP ZV, tematický plán, učivo, výtvarná výchova, vzdělávací obsah,
|