Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 132 záznamů.  začátekpředchozí113 - 122další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sémiotická a antropologická analýza pražského metra
Brabcová, Adéla ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Šafaříková, Radana (oponent)
Diplomová práce "Sémiotická a antropologická analýza pražského metra" nabízí sémiotický pohled na prostory pražského metra. Ústřední roli v celé diplomové práci hraje uživatel metra. Nejenže se práce věnuje zmiňovaným prostorám, ale také zohledňuje odkaz pevné struktury metra k městu. V prostoru metra se věnuje analýze znaků, se kterými se zde uživatel může setkat, a pomocí kterých, se zde může orientovat. V teoretické části je představena sémiotika jako věda a její přístupy. Dále se práce dotýká tématu města z pohledu antropologického zkoumání. Věnuje se například problematice místa a ne-místa, obrazu města, či mapě a itinerářům. Aplikovaná část představuje uplatnění teorie na pražské metro. Věnuje se orientačním, navigačním znakovým systémům a komunikačním systémům. Dalším tématem, které práce zohledňuje je zkoumání role pražského metra a jeho městského okolí v mentálním mapování města uživatelem. Dále prostor metra a jeho okolí ukazuje jako prostory každodenního života. Klíčová slova: Sémiotika, znak, komunikace, binární opozice, konotace, denotace, text, město, mentální mapa, místa a ne-místa, místo a prostor, mapa, itinerář, každodennost, piktogram, Pražské metro
Divadelní znaky v představení "Škola Malého stromu"
Axmanová, Petra ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
Tato práce se zabývá znakem a jeho teorií, se zaměřením na znak v umění, s důrazem na divadelní znak. Je zde nastíněna i problematika podmínek komunikace a tvorby významu. Praktická část je zaměřena na analýzu výskytu konkrétních divadelních znaků v představení Škola malého stromu a na ukázkách z představení detailně rozebírá tyto divadelní znaky a tvorbu významu v práci s gestem. Dále sleduje proměny hereckých postav a analogovou a digitální komunikaci. Zabývá se otázkou, jak lze téměř bez rekvizit, kulis a kostýmů vytvořit široké spektrum postav a prostředí ve velmi rozmanitých situacích. V závěru práce jsou shrnuty poznatky, vyplývajících z rozboru neverbální komunikace.
Facebook a volby. Analýza sebeprezentace českých politických stran před volbami do Poslanecké sněmovny 2010
Báčová, Petra ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Nováková, Martina (oponent)
Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které proběhly 28. a 29. května 2010, byly nazývány facebookovými volbami. Politická uskupení totiž v tomto období poprvé výrazně využila pro své kampaně sociální síť Facebook. V diplomové práci s názvem Facebook a volby. Analýza sebeprezentace českých politických stran před volbami do Poslanecké sněmovny 2010 se zabýváme sémiotickou analýzou facebookových účtů vybraných politických stran a jejich předsedů. Své facebookové prezentace měly v monitorovaném období Občanská demokratická strana, Česká strana sociálně demokratická, TOP 09, Věci veřejné, Křesťanská a demokratická unie - Československá strana lidová a Strana zelených. Komunistická strana Čech a Moravy na Facebooku oficiálně zaregistrována nebyla. Analyzovali jsme též facebookové stránky Mirka Topolánka (ODS), Petra Nečase (ODS), Jiřího Paroubka (ČSSD), Karla Schwarzenberga (TOP 09), Radka Johna (VV), Cyrila Svobody (KDU-ČSL) a Ondřeje Lišky (SZ). Facebook označujeme za virální sociální síť. Analyzujeme ho jako kyberprostor s ambivalentní strukturou, která ovlivňuje způsob komunikačního procesu před volbami. Rizomatickou mapu Facebooku srovnáváme s topologií virtuální kavárny. Čtenáři rovněž předkládáme komparaci s egocentrickou strukturou monitorovaného sociowaru. Dále pomocí teorie politického...
Le Corbusierovy architektonické a urbanistické vize ze sémiologické perspektivy
Štěpánková, Anna ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
diplomové práce "Le Corbusierovy architektonické a urbanistické vize ze sémiologické perspektivy" Předmětem této práce je sémiologická analýza Le Corbusierova textu Za novou architekturu. Metodologicky navazuje na koncepce sémiologie Ferdinanda de Saussura a Rolanda Barthesa. Hlavním metodologickým zdrojem je práce francouzské teoretičky architektury a urbanismu François Choayové, The Rule and the Model. On the Theory of Architecture and Urbanism (1997), v níž autorka stanovila tři paradigmata, která ovlivnila utváření moderního urbanismu jako autonomní vědy: žánr architektonického pojednání, utopie a vědecký diskurs. V každé z těchto diskursivních forem identifikovala klíčové znaky pro jejich určení. Le Corbusier je pokládán za symbol moderního mezinárodního architektonického a urbanistického hnutí, který se rozchází s tradicí a přináší nový pohled na architekturu a urbanismus. Základní otázkou této práce je, zda inovativní přístup lze nalézt také v tom, jak Le Corbusier vypovídá o architektuře a urbanismu ve svých textech, nebo zda je věrný tradici, kterou popsala F. Choayová. Tato otázka by měla být zodpovězena při hledání znaků zmíněných paradigmat, které postulovala F. Choayová.
Moc: Je třeba bránit Foucaulta?
Švantner, Martin ; Kouba, Petr (vedoucí práce) ; Marcelli, Miroslav (oponent)
Práce se zabývá dílčímy tématy v práci Michela Foucaulta a to především s ohledem na téma, které podle Foucaultových slov "reaguje mezi řádky jeho knih, jakoby napsáno citronovou šťávou", tedy téma moci. V úvodu práce poukazuje na "naivní postoj" některých (zejména empiricko analytických) odvětví politologie, která jakožto "věda o moci" častokrát téma moci nechává stranou, či se omezuje na pozitivistické analýzy. Je zde naznačen pro celou práci klíčový vztah moci, diskursu, vyloučení a zprostředkování, který strukturuje celou další úvahu. A to jednak v rovině estetické a etické - je totiž otázkou "jak máme vlastně psát", když "myšlení" (diskurs, řeč) je "násilím", je prodchnuto mocí a dále pak v rovině kritické (co je relevantní kritika v době "nepřehlédnutelnosti"). K tomu abychom ale lépe porozuměli mocenským vztahům, je třeba provést rozsáhlý exkurs do myšlenkového světa M. Foucaulta, který je obsahem dalších kapitol (s přihlédnutím k dalším autorům a komentářům). V závěru se práce zabývá, pro její již v tomto stavu možná přehnanou obsáhlost (avšak jak podotýká P. Sloterdijk, je vždy lepší pedantství, než rozvolněnost kritiky), alespoň v náznacích spojení východisek M. Foucaulta a U. Becka. Toto spojení totiž přináší mnoho nových pohledů na téma vztahu moci a diskursu v pozdně moderní společnosti.
Klasická filmová narace
Sladký, Michal ; Bernard, Jan (vedoucí práce) ; Marcelli, Miroslav (oponent)
Ústředním tématem této magisterské práce je klasická filmová narace, narativní mód hraných filmů, jenž dosáhl největšího rozvoje v hollywoodských filmových studiích. Hlavním cílem autora práce je snaha dokázat, že klasická filmová narace si zachovala své výsadní postavení i po roce 1960 a funguje i v digitální éře navzdory převratným technologickým změnám. Autor se pokouší doložit hypotézu, že v hollywoodské kinematografii přese všechny změny spojené s digitalizací a nástupem blockbusterů přetrvávají základní principy klasického vyprávění a stylu.
Letiště jako univerzum znaků: Sémiotika a pragmatika urbánního prostoru
Čerkovská, Regína ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Palek, Bohumil (oponent)
Diplomová práce "Letiště jako univerzum znaků (sémiotika a pragmatika urbánního prostoru)" nabízí čtenáři sémiotický pohled na mezinárodní letiště a analyzuje znaky, které lze v tomto specifickém prostoru odhalit. V úvodní teoretické části představuje sémiotiku jako vědní disciplínu a to od jejích počátků až po současnost. Charakterizuje znak, ústřední kategorii veškerých sémiotických zkoumání, a na příkladech dvou výrazných osobností sémiotiky, F. de Saussura a Ch. S. Peirce, porovnává přístup diadický a triadický. Objasňuje rovněž základní binární protiklady a dotýká se problematiky dohledu. Následující empirická část je aplikací teoretických poznatků na konkrétní analyzovaný prostor. Objevuje a rozkrývá znaky situované v rámci civilního mezinárodního Letiště Praha. Hledá polarity, na jejichž pozadí lze pozorovat binární opozice. Všímá si způsobů kontroly a dohledu, pro letištní prostor typických. Čtenáři se tak otevírá možnost snáze se orientovat v jednotlivých znacích tohoto veřejného prostoru a vytvořit si principiální představu základního sémiotického modelu, aplikovatelného na všechna místa tohoto typu.
Představení základních pojmů a problémů oboru "Surveillance Studies" (podle Davida Lyona)
Zwyrtek, David ; Marcelli, Miroslav (vedoucí práce) ; Slavíček, Daniel (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je vyložit základní problémy a pojmy oboru "Surveillance Studies". V osmi podkapitolách jsou základy tohoto oboru popsány podle díla jednoho ze zakladatelů oboru prof. Davida Lyona. Je zde načrtnut postupný vznik a vývoj dohledu a společnosti dohledu, vztah dohledu k modernitě, k Foucaultově koncepci panoptismu a k Orwellovu Velkému Bratrovi. Následně jsou vyloženy specifické pojmy pro "Surveillance Studies", které jsou ve čtvrté kapitole uplatněny na konkrétních případech systémů dohledu. Aplikace těchto pojmů na konkrétních příkladech má ověřit hypotézu, že současná podoba teorie dohledu je již nedostačující.
Problém interpretace fotografie
Roubal, Martin ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Marcelli, Miroslav (oponent)
Diplomová práce zkoumá technické obrazy (vizuální produkty moderních technologií - fotografie, televizní obraz a výstupy počítačových monitorů). Hlavním tématem je interpretace fotografie. Jako formy zkoumání je využito fenomenologického a sémiologického pohledu. Klíčovými filosofy, jejichž myšlenky jsou rozpracovávány, jsou Vilém Flusser a Paul Virilio. Hlavní teze diplomové práce: Analogová fotografie má na rozdíl od ostatních médií jasně určený konkrétní denotát a velmi neurčenou konotaci. Fenomenologicky uchopit bytnost fotografie znamená nechat se jí zranit, do hloubky ji prožít. Digitální technologie zásadně změnila realistický princip fotografie. Technické obrazy pozměnily lidské vnímání světa. Jakékoliv sdělení zůstává z interpretačního hlediska nadále obsahově nedostačující. Žádný komunikát nebyl nikdy stoprocentním odrazem skutečnosti. Každou komunikaci nezvratně ovlivňuje použité médium a lidská subjektivita. Pro nadměrnost užívání technických obrazů je pro některé jejich uživatele technicky realizovaná reprezentace předmětů reálnější než předměty samotné. Vytyčené teze shledává diplomová práce jako pravdivé.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 132 záznamů.   začátekpředchozí113 - 122další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.