|
Přirozenost civilní a jevištní.
Křenková, Eliška ; MAKONJ, Karel (vedoucí práce) ; KUKUČKA, Martin (oponent)
Ve své magisterské práci s názvem Přirozenost civilní a jevištní se v první části
věnuji především mojí diskové sezóně a zkušenostem s přirozeností na jevišti
a tématu o cesty ke svobodnému jednání v jednotlivých inscenacích. V druhé části
práce se věnuji historii filmového herectví a v poslední části práce se opět vracím
k vlastní zkušenosti a k porovnávání herectví ve filmu a na divadle. Na závěr
uzavírám toto téma shrnutím rozdílů přirozenosti v obou disciplínách a v civilním
životě.
|
|
Pohyby pochyb
Bednář, Michal ; MAKONJ, Karel (vedoucí práce) ; TRPIŠOVSKÝ, Lukáš (oponent)
Tato diplomová práce s názvem Pohyby pochyb nemá ambici vědeckou.
Je jen pouhou reflexí a souhrnem osobních myšlenek a témat autora, které
mají určitou a snad i velmi úzkou spojitost s pochybnostmi, které jsou
užitečné a nezbytné pro kohokoli kdo se zabývá hereckým uměním.
Bez pochyb by totiž nemohlo vzniknout opravdu živé umění. Pochyby plní
totiž funkci ujišťující. Pochyby napadají a vykolejují, a tím utvrzují umělce
ve správnosti jeho jednání. Tato práce vznikala za neustálého objevování
se pochyb, a proto si i často protiřečí.
|
|
Já herec, já člověk.
Josephová, Anne-Françoise ; MIKEŠ, Vladimír (vedoucí práce) ; MAKONJ, Karel (oponent)
Diplomová práce zkoumá paralely mezi hereckou průpravou a každodenním životem. První část zpracovává jednotlivé domény v širším pojetí (vnímavost, dech, hlas, pohyb), v druhá část je zaměřená na konkrétnější pole, a sice pole divadelní improvizace. Práce pojmenovává předpoklady kreativního přístupu k tvorbě, jež napomáhají živému a naplňujícímu procesu. Na základě myšlenky, že běžný život je výsledkem tvorby právě jako umělecké dílo, pak reflektuje tyto předpoklady a jejich dopad v oblasti každodenního jednání a přístupu k životu vůbec.
|
|
Kočovné divadlo včera a dnes
Těšínská, Tereza ; PETIŠKOVÁ, Ladislava (vedoucí práce) ; MAKONJ, Karel (oponent)
Tato práce pojednává o činoherním kočovném divadle v českých zemích od poloviny 19. století do současnosti. Zároveň v ní srovnávám zkušenosti vybraných původních kočovných společností s mými zkušenostmi z realizace projektu ?Putování?, dvouměsíčního kočování českými kraji v létě 2012. Cílem práce je zamyšlení, v čem může být dnešní kočovnictví podobné a v čem odlišné od původních kočovacích aktivit.
|
|
Vnímání prostoru - dimenze pohledovosti.
Vondruška, Prokop ; ŽIŽKA, Tomáš (vedoucí práce) ; MAKONJ, Karel (oponent)
Práce pojednává o vnímání prostoru, jak divadelního, tak veřejného. Snaží se najít způsob, jak s vnímáním prostoru pracovat a jak prostor oživit pomocí aktivátorů. Dále vysvětluje pojem pohledovost a jaký je vliv pohledovosti na práci s prostorem. Vše vysvětluje na zpětných reflexích projektů, které vznikly během studia v letech 2010-2013.
Práce je rozdělena do sedmi částí. V první části je vysvětlen cíl práce a její podněty. Druhá část objasňuje myšlenkové postupy vedoucí k vnímání prostoru. Třetí část popisuje vývoj úvah k aktivátoru. Čtvrtá část popisuje výrobu, aplikaci a transformaci aktivátoru. Pátá část se zabývá vnímáním divadelního prostoru
a pohledovostí. Šestá část shrnuje mé poznatky. Sedmá obsahuje použité zdroje.
|
|
Kočovné divadlo
Spišák, Šimon ; MAKONJ, Karel (vedoucí práce) ; KLÍMA, Miloslav (oponent)
Táto práca sa zaoberá možnosťami divadla v súčasnosti. Technickými, spoločenskými, politickými atď. Na základe úvah o týchto možnostiach sa snaží priblížiť k podstate divadla a tým k jeho významu pre súčasnosť.
|
|
Herec (ne)myslící.
Vokůrka, Richard ; MAKONJ, Karel (vedoucí práce) ; TEJNOROVÁ, Petra (oponent)
Práce se zabývá zkušenostmi autora s jeho dosavadním divadelním životem. Nejedná se o exaktní vědecký rozbor, ale o osobní výpověď, která je autorem zasazována do širších souvislostí a vnímána v obecnějším měřítku.
Autor vychází ze své přirozené danosti jakožto herce myslícího (ve smyslu přemýšlivého) a zjišťuje, co mu toto základní životní i herecké nastavení v jeho profesi přínáší, a v čem jej naopak limituje.
Jednotlivé kapitoly se dotýkají různých kvalit, které autor považuje za důležité pro dobré herectví. Zvláštní pozornost je věnována přirozenosti, pravdivosti a autenticitě hereckého projevu.
|
|
Alternativa na KALD.
Vydarený, Petr ; HAVELKA, Jiří (vedoucí práce) ; MAKONJ, Karel (oponent)
Diplomová práce na téma Alternativa na KALD reflektuje osobní zkušenosti a postřehy z průběhu studia na DAMU. K tomu účelu je vybráno několik důležitých momentů, zejména inscenace v divadle Disk. Text je rozdělen do jednotlivých kapitol, z čehož každá je samostatnou úvahou na dané téma.
|
|
Principy alternativního divadla v současné praxi profesionálních loutkových divadel v Evropě mimo EU.
Krstić, Marija ; MAKONJ, Karel (vedoucí práce) ; KROFTA, Josef (oponent)
Tato práce probírá proces přípravy inscenace Kniha džunglí podle motivů povídek
Rudiarda Kiplinga na základě originální současné adaptace textu pro loutkové
představení. Zvláštnost toho procesu spočívá ve specifických společensko -
politických podmínkách na post - jugoslávském Balkánu, resp. v Záhřebu, kde
představení bude realizované začátkem 2013.
Podmínkou pro uvádění představení v institučních podmínkách bylo ucházení se o
mezinárodní grant, který podporuje spolupráci s Balkánem. Klíčovými tématy
projektu se staly otázky tolerance jinakosti a inkluze nedostatečně
reprezentovaných skupin.
Na základě osobní zkušenosti se specifickými předsudky lidí na Balkáně jsem
vypracovala režijní koncept pro loutkové představení s prvky nového cirkusu,
které atraktivním způsobem popularizuje zdravé společenské hodnoty mezi dětmi
v cílové věkové skupině (5 - 11 let).
Tato teze je reakcí na situaci v současném loutkářství ve zmíněné části Evropy.
Vzhledem k tomu odůvodňuje moje tvůrčí rozhodnutí pro režijní koncept
představení a reflektuje úsilí o získaní grantové podpory.
|
|
Inscenovanie Sarajeva
Gonda, Peter ; TOMÁNEK, Karel, Frant. (vedoucí práce) ; MAKONJ, Karel (oponent)
Bakalárska práca sa zaoberá procesom vzniku bakalárského predstavenia Sarajevo. Predstavenie tématicky vychádza z udalostí vojny v bývalej Juhoslávií a špecificky sa venuje situácií obliehania Sarajeva. Predstavenie formálne súvisí s inscenáciou Endgame, vytvorenou v 4-tom semestri štúdia réžie-dramaturgie KALD DAMU. V prvej časti práci sa autor venuje vzniku a koncepcíí textu Endgame a následnému inscenačnému procesu, a rôznym problémom a ich riešeniam počas celého trvania práce na predstavení. V druhej časti sa autor venuje vzniku predstavenia Sarajevo.
Autor sa v záverečnej diskusíí pokúsi zhrnúť svoje náhľady na prostriedky použité v oboch predstaveniach.
|