Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Experimenty podporující výuku termodynamiky na středoškolské úrovni
Kácovský, Petr ; Drozd, Zdeněk (vedoucí práce) ; Bochníček, Zdeněk (oponent) ; Kříž, Jan (oponent)
Název práce: Experimenty podporující výuku termodynamiky na středoškolské úrovni Autor: Petr Kácovský Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí disertační práce: doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato disertační práce se zaměřuje na vybrané aspekty výuky termodynamiky na vyšším stupni českých gymnázií. Práci lze rozdělit na dvě hlavní části: Výzkumná část se věnuje studiu typických konceptuálních obtíží studentů v oblasti tepelných jevů a jejím primárním cílem je identifikace nejvýraznějších miskoncepcí studované populace. Formou konceptuálního testu bylo v pretestu a posttestu osloveno více než 500 studentů, přibližně polovina z nich se s dvouletým odstupem zúčastnila také třetího, retenčního testování. Výsledky konceptuálního testu jsou provázány s výsledky paralelně prováděných výzkumů postojů respondentů. Vývojová část práce - zčásti inspirovaná předcházejícím výzkumem miskoncepcí - je věnována přípravě a testování experimentů relevantních pro výuku termodynamiky. Celkem bylo zpracováno, se studenty vyzkoušeno a v elektronické podobě zveřejněno 46 podrobně komentovaných a zdokumentovaných pokusů určených primárně pro učitele coby inspirace a podpora jejich vlastního experimentování. Tento materiál pro učitele je doplněn sadou deseti pracovních listů, které slouží...
Pokusy z mechaniky pro budoucí učitele fyziky
Urban, Martin ; Dvořák, Leoš (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Cílem práce bylo vytipovat a ověřit pokusy s jednoduchými pomůckami využitelné v přednášce Mechanika případně Teoretická mechanika pro budoucí učitele fyziky. Práce se věnuje vytipované oblasti pokusů, kterou je valení těles. Konkrétně jde o valení kuliček v nakloněné liště profilu L a v drážce mezi kolejničkami, jejichž vzdálenost lze nastavovat. Pro tyto případy jsou několika způsoby odvozeny vztahy pro zrychlení kuličky jak se zanedbáním valivého odporu, tak se započtením valivého odporu. V experimentech byl pohyb kuliček nahráván na video a záznamy byly analyzovány pomocí programu Tracker. Zrychlení kuličky získaná ze zpracovaných měření jsou porovnána s teoretickými vztahy. Výsledky ukazují, že při malých sklonech nakloněné roviny (vhodných pro to, aby pohyb kuliček šel dobře demonstrovat) je nezbytné započítat vliv valivého odporu.
Měření gravitační konstanty ve výuce na MFF UK
Žilavá, Kateřina ; Drozd, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Cavendishovy gravitační torsní váhy jsou součástí posluchárny T2 na Matematicko- fyzikální fakultě UK již více než 25 let. Během poslední stavební rekonstrukce v roce 2015 byly kompletně rozebrány a částečně poškozeny. Cílem této bakalářské práce bylo jejich znovu uvedení do provozu včetně provedení nezbytných měření pro zjištění změněných geometrických parametrů po rekonstrukci posluchárny a dalších testovacích měření. Součástí této práce je také uvedení do provozu komerčně dostupných přenosných gravitačních torsních vah firmy TEL-Atomic s elektronickým odečtem úhlu natočení vahadla (které mají stále místo v Interaktivní fyzikální laboratoři). U obou aparatur byla provedena ukázková měření, sepsána potřebná fyzikální teorie a byla vypracována metodika měření. Práce obsahuje také historické poznámky a zkušenosti získané při práci s těmito aparaturami.
Analýza sakadických očních pohybů žáků při interpretaci grafů
Klosse, Patricie ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Cílem této práce je analýza sakádických pohybů při řešení fyzikálních úloh s grafy. Analyzovali jsme data z řešení 6 úloh 23 účastníky. Ze směrů sakád u jednotlivých úloh jsme vytvořili histogramy, a v nichž jsme srovnali špatně a správně řešící. Také jsme zkoumali průměrnou délku sakád a zda, popřípadě kolikrát se pohled vrátí do stejného místa bezprostředně po jeho opuštění. Porovnávali jsme sakády správně a špatně řešících účastníků. Zjistili jsme, že výsledky velmi závisí na konkrétní úloze. Vzhledem k výsled- kům a malému vzorku účastníků není možné potvrdit souvislost mezi vlastnostmi sakád a správností řešení úlohy. 1
Bohrův model atomu
Hřebík, Lukáš ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Název práce: Bohrův model atomu Autor: Lukáš Hřebík Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato bakalářská práce je zaměřena na Bohrův modelu atomu z roku 1913. Kromě tohoto modelu jsou zde krátce rozebrány též modely, které mu předcházely, zejména Thomsonův a Rutherfordův. U Rutherfordova modelu je uveden výpočet stability takto popsaného atomu. Jsou zde uvedena původní odvození z historických článků, která čtenářům pomohou porozumět vývoji Bohrova modelu. Celá práce je zasazena do fyzikálně-historického kontextu. Jsou zde zmíněny jak fyzikální jevy, které tento model pomohl objasnit, tak ty, které vysvětlit nedokázal. Cílem práce je seznámit čtenáře s celkovým "životem" Bohrova modelu, od jeho vzniku, přes jeho rozvinutí až do jeho opuštění. Klíčová slova: modely atomu, Bohrův model atomu, studijní text
Sady pro demonstrační experimenty ve středoškolské výuce fyziky mikrosvěta
Popek, Tomáš ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Zaměřením této diplomové práce bylo vyhledání a zhodnocení informačních zdrojů dostupných pro učitele v kontextu vytváření či provádění demonstračních a žákovských experimentů z fyziky mikrosvěta na střední škole. Dalším cílem práce bylo vytvoření čtyř sad pomůcek pro experimenty z různých oblastí fyziky mikrosvěta probíraných na střední škole. Tyto sady obsahují pokyny pro učitele a pracovní listy pro žáky. Dalším cílem bylo vytvořit sady tak, aby byly přenosné, což splňují všechny čtyři. Součástí této práce je popis vytvořených experimentálních sad, pracovní listy pro žáky a texty pro učitele. Experimentální sady budou uloženy v prostorách Katedry didaktiky fyziky a budou dostupné učitelům k vypůjčení pro účely výuky.
Experimenty podporující výuku termodynamiky na středoškolské úrovni
Kácovský, Petr ; Drozd, Zdeněk (vedoucí práce)
Název práce: Experimenty podporující výuku termodynamiky na středoškolské úrovni Autor: Petr Kácovský Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí disertační práce: doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato disertační práce se zaměřuje na vybrané aspekty výuky termodynamiky na vyšším stupni českých gymnázií. Práci lze rozdělit na dvě hlavní části: Výzkumná část se věnuje studiu typických konceptuálních obtíží studentů v oblasti tepelných jevů a jejím primárním cílem je identifikace nejvýraznějších miskoncepcí studované populace. Formou konceptuálního testu bylo v pretestu a posttestu osloveno více než 500 studentů, přibližně polovina z nich se s dvouletým odstupem zúčastnila také třetího, retenčního testování. Výsledky konceptuálního testu jsou provázány s výsledky paralelně prováděných výzkumů postojů respondentů. Vývojová část práce - zčásti inspirovaná předcházejícím výzkumem miskoncepcí - je věnována přípravě a testování experimentů relevantních pro výuku termodynamiky. Celkem bylo zpracováno, se studenty vyzkoušeno a v elektronické podobě zveřejněno 46 podrobně komentovaných a zdokumentovaných pokusů určených primárně pro učitele coby inspirace a podpora jejich vlastního experimentování. Tento materiál pro učitele je doplněn sadou deseti pracovních listů, které slouží...
Aktivity pro výuku termiky na různých stupních škol
Kopřiva, Tomáš ; Koudelková, Věra (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Název práce: Aktivity pro výuku termiky na různých stupních škol Autor: Tomáš Kopřiva Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Věra Koudelková, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato bakalářská práce se zaměřuje na ukázání vývoje žákovského chápání různých konceptů z termiky na úrovni základní a střední školy ve třech úrovních. Ke každému konceptu jsou zpracovány pracovní materiály pro učitele na laboratorní práce a experiment je demonstrován na videu. Klíčová slova: termika, experimenty, Rámcové vzdělávací programy
Různé úrovně badatelské výuky ve fyzikálních experimentech
Fürstová, Tereza ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Koudelková, Věra (oponent)
Tato práce se zabývá čtyřmi úrovněmi badatelské výuky. V první kapitole je uvedena charakteristika badatelské výuky a stručná rešerše studií zabývajících se efektivitou badatelské výuky. V rámci této práce byly vytvořeny pracovní listy se zadáním experimentů s kyvadlem a hydrostatickým tlakem na čtyřech úrovních badatelské výuky. Byl také vytvořen dotazník, na jehož základě byli studenti rozděleni do čtyř skupin a dotazník, který zjišťuje, jestli studenti rozumí jevům, se kterými experimentovali. Hlavní část se zabývá činnostmi studentů při práci s vytvořenými pracovními listy. Studenti prvního ročníku SŠ experimentovali podle pracovních listů a byli u toho natáčeni na videokamery. Následně byly vytvořeny kódy popisující jednotlivé činnosti studentů, které jsme použili k videostudii práce těchto studentů. Získali jsme tak informace o činnostech studentů během experimentování na různých úrovních badatelské výuky.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.