Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  začátekpředchozí16 - 25další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Funkční analýza rizik (FHA) malého letounu
Hartman, Matěj ; Janhuba, Luboš (oponent) ; Hlinka, Jiří (vedoucí práce)
Předmětem této diplomové práce je provedení Funkční analýzy spolehlivosti malého čtyřmístného letounu dle předpisů FAR-23, který bude korelovat s moderními letouny na současném trhu. Vstupní data pro analýzu byla získána rešerší používaných systémů u současných významných čtyřmístných letounů. Na základě získaných informací byla provedena Funkční analýza spolehlivosti na úrovni letadlových funkcí. Totální ztráta funkce elektrického systému byla klasifikována jako Katastrofická a je použita pro další hodnocení. V závěru práce je proveden předběžný odhad intenzity poruch typických prvků elektrické soustavy letounů daného typu. Pro nejkritičtější prvky je pak sestaven model systému a je vypočítána intenzita poruch.
Fusalage and Tail of Competition Model Airplane
Kminiaková, Tatiana ; Hájek, Tomáš (oponent) ; Janhuba, Luboš (vedoucí práce)
This bachelor’s thesis deals with empennage and fuselage design of new aircraft for design competition SAE Aero Design East 2020. The introduction is focused on regulations of this competiton and their subsequent analysis. The research part of the thesis takes in consideration possible configurations of the empennage and fuselage and their basic parameters. The most suitable configurations are compared and basic stability and load calculations are done. In the last part structural design is completed.
Systém pro haptickou odezvu a jeho spolehlivost
Horpatzká, Michaela ; Hlinka, Jiří (oponent) ; Janhuba, Luboš (vedoucí práce)
Práce se věnuje koncepčnímu návrhu a hodnocení spolehlivosti systému haptické odezvy pro piloty malých letounů kategorií UL2, EASA CS-LSA, EASA CS-VLA a EASA-CS-23. Koncepční návrh je rozdělen na tři části. V první je shrnut vývoj testování haptického systému na leteckém simulátoru, dále pak jsou rozebrány možnosti zapojení systému do letounu pro letovou zkoušku a ve třetí části jsou nastíněny možnosti pro zástavbu do letounu. Součástí poslední části koncepčního návrhu je analýza spolehlivosti systému a shrnutí možných problémů při zástavbě systému do letounu.
Integrated method utilizing graph theory and fuzzy logic for safety and reliability assessment of airborne systems
Janhuba, Luboš ; Hlinka, Jiří ; Koštial, Rostislav
This paper presents integrated algorithm for airborne system safety and reliability assessment. In general aviation (mostly up to EASA CS-23) and non-military unmanned aerial vehicles industry, safety and reliability assessment process still relays almost exclusively on human judgment. Recommended practices define processes for system modelling and safety assessing are based on analyst understanding of a particular system. That is difficult and time-consuming process. Commercial computation aids are extremely expensive with restricted (or closed) access to the solution algorithms. Together with this problem, rapid development of modern airborne systems, their increasing complexity, elevates level of interconnection. Therefore, safety and reliability analyses have to continuously evolve and adapt to the extending complexity. Growing expansion brings in the field of unnamed aerial vehicles systems which consist of items without relevant reliability testing. Presented algorithm utilizes graph theory and fuzzy logic in order to develop integrated computerized mean for reliability analysis of sophisticated, highly interconnected airborne systems. Through the usage of graph theory, it is possible to create model of particular systems and its sub-systems in the form of universal data structure. Algorithm is conceived as fuzzy expert system, that emulates decision making of a human expert. That brings opportunity to partially quantify system attributes and criticality. Criticality evaluation increases level of assessment correlation with real state of system and its attributes.
Aircraft leading edges minor damages detection based on thermographic survey of electrical anti-icing system
Koštial, Rostislav ; Janhuba, Luboš ; Hlinka, Jiří
Aircraft leading edge is one of the most important subjects of aircraft scheduled maintenance. Leading edge as part of the slot on transport aircraft is not critical to fatigue stress in most of the cases. However, leading edge is extremely vulnerable to the accidental damage in combination with environmental damage. Maintenance is usually provided by visual inspection before every flight. Nevertheless, development of anti-icing system based on contact electrical heating opens possibility to thermographic Nondestructive Testing (NDT) methods usage. These methods could detect minor damages, which are visually undetectable especially in the case of composite materials. This paper describes possibility of thermographic methods (using anti-icing system) application as mean of leading edge minor damage detection.
The Integrated Method Utilizing Graph Theory and Fuzzy Logic for Safety and Reliability Assessment
Janhuba, Luboš ; Vališ, David (oponent) ; Třetina, Karel (oponent) ; Hlinka, Jiří (vedoucí práce)
Doctoral thesis creates an integrated algorithm for airborne system safety and reliability assessment. In ´general aviation´ (mostly up to EASA CS-23) and ´non-military unmanned aerial vehicles industry´- safety and reliability assessment process still rely almost exclusively on human judgment. Current processes of system modelling and assessing are based on analyst understanding of a particular system. That is a difficult and extremely time-consuming process. Commercial computation aids are extremely expensive with restricted or even closed access to the solution algorithms. Together with this problem, the rapid development of modern airborne systems and their increasing complexity elevates the level of interconnection, safety and reliability analyses which have to be continuously evolved and adapted to the extending complexity. The given integrated method utilizes the graph theory and fuzzy logic in order to develop integrated and partially computerized mean for reliability analysis of sophisticated and highly interconnected airborne systems. Through the use of the graph theory, it is possible to create the model of particular systems and its sub-systems in the form of universal data structure. It is even possible to assess various systems and items interrelations. And it also enables to evaluate particular item position and topology within the system and on the global level. Extended criticality evaluation is conceived as the fuzzy expert system that emulates decision making by a human expert. The integrated method also provides additional mean how to evaluate the system design. Fuzzy robustness assessment evaluates e.g. system diversity rate, redundancy, separation and environmental protection.
Koncepční návrh moderního avionického systému pro letoun kategorie EASA CS-23
Vaňousová, Jana ; Hlinka, Jiří (oponent) ; Janhuba, Luboš (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá koncepčním návrhem moderního avionického systému pro letoun kategorie EASA CS-23. Práce obsahuje rozbor předpisů EASA CS-23 a EU-OPS, rozbor trhu avionických systémů pro tuto kategorii letounů a dále návrh architektury avionického systému. Bezpečnost a spolehlivost navrženého systému je zhodnocena pomocí analýzy FMEA. Hodnocení důsledků poruch je provedeno na základě doporučení poradního oběžníku AC 23.1309-1E. Závěr práce zahrnuje zhodnocení potenciálního napadení systému třetí osobou.
Návrh elektro-hydraulické soustavy pro ovládání příďového podvozku malého dopravního letounu
Vodička, Petr ; Janhuba, Luboš (oponent) ; Třetina, Karel (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá návrhem elektrohydraulické soustavy pro ovládání podvozku malého dopravního letadla. Teoretická část obsahuje stručnou rešerši týkající se malých dopravních letadel, jejich podvozků a požadavků předpisu CS 23 relevantních pro návrh elektrohydraulické soustavy. Praktická část zahrnuje návrh parametrů modelového letounu, kinematiku mechanizmů zatahování a řízení podvozku, odhad sil působících na hydraulickou soustavu, návrh této soustavy a určení konkrétních parametrů některých jejích prvků, dále pak simulaci okruhu řízení příďového kola a závěrečné zhodnocení návrhu.
Ŕídící jednotka motoru typu FADEC
Buchta, Ondřej ; Janhuba, Luboš (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá popisem řídicí jednotky typu FADEC, jejích komponentů a funkcí a popisem požadavků na certifikaci řídicí jednotky typu FADEC. Na závěr práce je proveden ideový návrh architektury systému FADEC pro pístový letecký motor.
Význam a podstata letecké informační služby v civilním letectví
Dubnický, Lukáš ; Janhuba, Luboš (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Cílem této práce je vytvořit ucelený přehled a charakteristiku postupů a činností, které jsou uplatňovány při poskytování letecké informační služby na území České republiky. Hlavním zdrojem informací je český letecký předpis L15, který odpovídá požadavkům ICAO Annex 15. Díky vysokému stupni standardizace může být značné množství informací vztažených k letecké informační službě v České republice chápáno jako obecně platné informace i pro jiné členské státy ICAO. Kde je to možné, teoretické informace jsou propojeny s jejich praktickým provedením.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   začátekpředchozí16 - 25další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.