Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 122 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití sportovní tématiky ve statistických úlohách pro střední školy
Koštejnová, Kateřina ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Práce se zabývá využitím sportovní tématiky v úlohách ze statistiky pro střední školy. V práci jsou shrnuty základní statistické pojmy pro různé stupně škol. Hlavní částí práce je sbírka autorských řešených úloh se sportovní tématikou. Úlohy jsou rozděleny do tří kapitol na základě teoretických podkladů k jednotlivým statistickým oblastem. V první kapitole se zabýváme charakteristikami polohy a také čtením z grafů a jejich konstrukcí, dále v ní využíváme zadávání úloh pomocí tabulek; ve druhé kapitole se zaměřujeme na charakteristiky variability a v poslední kapitole je představena korelace. Úlohy v první ka- pitole jsou s fotbalovou tématikou; ve druhé kapitole využíváme hokejové tématiky a třetí kapitola nabízí více různých sportovních odvětví. Na začátku každé kapitoly je zařazen přehled pojmů ze statistiky, které jsou pro řešení úloh nezbytné. V práci jsou zařazeny také některé úlohy, jejichž řešení vyžahuje teorii, pro jejíž zavedení je nutná znalost mate- matiky na úrovni vysoké školy. I tyto úlohy jsou doplněny o teoretický podklad pro jejich řešení. V teoretické části příslušné k těmto úlohám předpokládáme znalost integrálního počtu. Tato sbírka úloh s teoretickým podkladem pro jejich řešení může být použita uči- teli matematiky na středních školách i žáky středních škol. Poslední část práce...
Strategie řešení slovních úloh v historickém vývoji
Hejdrychová, Kateřina ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Práce se zabývá slovními úlohami řešitelnými pomocí lineárních rovnic. Cílem práce je vytvořit sbírku typových úloh, ve které jsou zastoupeny nejen úlohy aktuální, ale i historické, vybrané z různých období vývoje matematiky. V první části je ukázáno, jaký důraz klade Rámcový vzdělávací program na zařazování praktických úloh ve výuce matematiky. Je také zvýrazněn přínos slovních úloh pro rozvíjení matematické a finanční gramotnosti. Druhá část je věnována historii matematiky, se zaměřením na problematiku rovnic a slovních úloh, a to jak v celosvětovém měřítku, tak i na území dnešní České republiky. Třetí, nejobsáhlejší část je sbírkou typových úloh. Ty jsou rozdělené podle kontextu tak, jak jsou děleny obvykle v českých výukových materiálech pro základní a střední školy: úlohy o dělení na nestejné části, úlohy o pohybu, úlohy o společné práci a úlohy o směsích. Ve sbírce jsou obsaženy tři typy úloh: Aktuální úlohy jsou převzaty ze současných učebnic a sbírek. Historické úlohy jsou převzaté z historicky významných pramenů různých zemí. Zastaralé úlohy pochází především z minulého století. Jsou to úlohy neaktuální kontextem, terminologií apod., které jsou upravené pro přínosné použití ve výuce v současné době. Součástí každé úlohy je naznačení řešení pomocí lineárních rovnic a jejich soustav. Klíčová...
Využití japonských hlavolamů ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy
Pěničková, Barbora ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou japonských hlavolamů a jejich využitím při výuce matematiky na prvním stupni základní školy. Jejím hlavním cílem je ověřit, zda je možné systematickým vedením, které využívá gradovanou sérii úloh, dovést žáky prvního stupně základní školy v luštění hlavolamu sudoku na úroveň srovnatelnou s úrovní starších žáků a dospělých luštitelů tohoto hlavolamu. Teoretická část je zaměřena na historii sudoku, strategie jeho řešení, několik dalších typů japonských hlavolamů a také na sudoku v kontextu školního využití. Praktická část popisuje sérii experimentů se žáky prvního, později druhého ročníku základní školy, které byly prováděny za účelem ověření hypotézy této diplomové práce.
Vybrané hry pro výuku matematiky s důrazem na hru Překládání
Prokopec, Michal ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Cílem práce bylo vytvořit a v praxi ověřit hru Překládání, která je použitelná v hodinách matematiky za účelem procvičení znalostí pojmů, jejich definic, správného zápisu konstrukce a přesného vyjadřování vůbec. Byly provedeny a vyhodnoceny dva výukové experimenty s touto hrou a popsány její přínosy a meze: aktivita je přínosná pro procvičování výše uvedených znalostí, ale vyžaduje pečlivou přípravu a není použitelná pro procvičení operací s čísly. Práce je doplněna přehledem několika výzkumů, které se zabývají hrami ve vyučování matematice. Její nedílnou součástí je i seznam třinácti her, které lze použít v hodinách matematiky. Hry jsou stručně popsány a doplněny vlastními zkušenostmi z jejich používání.
Soustavy lineárních rovnic na základní škole - obtíže žáků a pohled učitelů
Kliner, Jiří ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Cílem diplomové práce bylo popsat kritická místa při řešení soustav lineárních rovnic na základní škole. Nejdříve jsou přehledně uvedeny různé metody řešení soustav rovnic se dvěma neznámými, stručně nastíněna historie soustav lineárních rovnic a dále je téma popsáno z hlediska kurikulárních dokumentů. Na základě studia odborné literatury jsou popsána kritická místa a chyby, kterých se žáci v této oblasti dopouštějí. Realizované výzkumné šetření využilo smíšenou výzkumnou strategii, kde hlavní strategií byl kvalitativní a vedlejší strategií kvantitativní výzkum. Vlastní výzkum sestával z polostrukturovaných rozhovorů se čtyřmi zkušenými učiteli, sestavení dotazníku pro žáky základních škol a vytvoření didaktického testu. Hlavními výsledky práce je popis nejčastějších obtíží žáků při řešení soustav lineárních rovnic, didaktická analýza učebnic a nástin pohledu učitelů na toto téma. Klíčová slova: lineární rovnice a jejich soustavy, obtíže žáků, chyby, polostrukturované rozhovory, didaktický test Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Matematické úlohy z reálného života pro střední školu za pomoci interaktivní tabule
Hyánek, Martin ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Matematické úlohy z reálného života pro střední školu za pomoci interaktivní tabule. (Diplomová práce.) ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá možnostmi aplikace interaktivní tabule při výuce matematiky na střední škole. Cílem bylo prozkoumat její didaktický potenciál při výuce matematických funkcí. Pro tento účel byly vytvořeny a popsány tři interaktivní prezentace v programech Smart Notebook a Math Tools zaměřené na elementární matematické funkce, které jsou demonstrovány na příkladech z reálného života a propojují znalosti z různých předmětů. Konkrétně jde o kvadratickou funkci a její aplikaci ve sportu, exponenciální funkci a její aplikaci v geografii a goniometrickou funkci sinus a její aplikaci v hudební výchově. Jedna z prezentací byla vyzkoušena v praxi při výuce. Práce reflektuje zkušenosti z hodiny a zkoumá také, jak použití interaktivní tabule vnímají samotní žáci. Potvrdila se nezastupitelná role učitele při použití IWB. Teoretická část práce kontextualizuje používání interaktivní tabule z historického, technického a didaktického hlediska. Práce by mohla sloužit i jako inspirace pro praktické využití interaktivní tabule ve výuce matematiky. Klíčová slova: interaktivní tabule (IWB), interaktivní výuka, Smart Notebook, Math Tools, matematické funkce
Rozpoznávání jazyka na základě frekvenční analýzy
Čadek, Jan ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
NÁZEV: Rozpoznávání jazyka na základě frekvenční analýzy ABSTRAKT: Cílem této bakalářské práce je ověřit, zda lze jazyk textu (případně kryptogramu) rozpoznat pomocí základní kryptoanalytické pomůcky - frekvenční analýzy. První kapitola je věnována letmému pohledu do dějin kryptologie. Další část se zabývá frekvenční analýzou, její princip je zde vysvětlen na jednoduchém příkladu. Ve třetí části se již nachází popis tří vytvořených programů na rozpoznávání jazyka. Poslední kapitola popisuje výsledky, které by bez vzniku programů nemohly být zkoumány - jde především o porovnání statistické příbuznosti evropských jazyků s příbuzností reálnou. Zajímavým zjištěním je, že se skutečné vztahy evropských jazyků promítají do jejich frekvenčních analýz. KLÍČOVÁ SLOVA: frekvenční analýza, kryptologie, evropské jazyky, rozpoznávání, příbuznost jazyků
Slovní úlohy na střední škole waldorfské
Daniel, Radovan ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Teoretická část práce obsahuje didaktický rozbor tématu slovních úloh, tedy vymezení pojmu slovní úloha, klasifikaci slovních úloh z několika různých hledisek a metody řešení slovních úloh podle několika českých didaktiků matematiky. Další částí teoretické části práce je popis výuky předmětu matematika na střední waldorfské škole s akcentem na epochové vyučování. Jádrem práce je experimentální část, která je složena ze dvou oddílů. V prvním oddílu je popsaná příprava, realizace a vyhodnocení výukového experimentu na téma slovních úloh. Výukový experiment byl proveden v prvním ročníku Waldorfského lycea v Praze ve školním roce 2014/2015. V práci jsou popsané jednotlivé dny výuky. Součástí je reflexe vyučujícího a hospitanta, který se celé epochy účastnil. Praktická část pokračuje oddílem, ve kterém jsou analyzovány řešitelské strategie žáků, kteří psali didaktický test obsahující slovní úlohy, jednou před výukovým experimentem a jednou po něm. Následuje analýza jednotlivých úloh, ve které jsou zkoumány zajímavé jevy, které se v řešeních objevily. V závěru je popsán celkový pohled autora práce na vykonaný výzkum, na části, které se z pohledu autora povedly nebo nepovedly. Navíc je zde vysloven závěr, který z výukového experimentu a didaktického testu vyplývá. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, epochové...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 122 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.