Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  předchozí11 - 20  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozdílné přístupy ke ztvárnění rolí, jejichž základem je textová předloha veršovaná nebo prozaická
Pádivá, Nikola ; Pleštilová, Miroslava (vedoucí práce) ; Hlavica, Lukáš (oponent)
Tématem této diplomové práce jsou rozdílné přístupy při ztvárnění rolí, jejichž základem je textová předloha veršovaná nebo prozaická. Její náplní bylo zabývat se možnými hereckými přístupy k roli a možnou prací s textem skrze osobní zkušenost. V průběhu studia se posluchači herectví setkají s dramaty veršovanými i prozaickými. Obsahem práce je osobní zamyšlení nad zkoušením jednotlivých her a nad důležitostí studijních poznatků pro další profesní vývoj autorky. Na základě jejích tří nejvýraznějších rolí (Hippodamie, Zuzana v inscenaci Kříž u potoka a Alexandra v inscenaci Markéta, dcera Lazarova) autorka vygenerovala podtitul práce ?Setkání s Hippodamií, Zuzanou a Alexandrou aneb všechno je věčně v procesu aneb jde o pravdu.? Druhá část podtitulu byla stanovena z důvodu velkého výskytu těchto dvou uvedených motivů ? věčný proces a hledání pravdy.
DIVADELNÍ ZKOUŠKA JAKO PROCES
Polišenská, Lucie ; Hlavica, Lukáš (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Jana (oponent)
Kde se bere touha a jistá závislost stát na jevišti před diváky a předávat pomocí svého nástroje (sebe sama) myšlenky autora, režiséra a své vlastní? Kdo a co nás v procesu zkoušení nejvíce ovlivňuje? Kterou cestu si vybrat, aby vedla k co nejlepšímu výsledku a možnosti opakovat inscenaci se stále stejným naplněním? S jakými překážkami se herec během zkoušení setkává a jak je má překonat V této diplomové práci bych se chtěla zamyslet nad těmito otázkami a pojmenovat věci, o kterých přemýšlím a které jsem za svou poměrně krátkou divadelní praxi zažila. Pokusím se na základě vlastních zkušeností popsat průběh zkoušek u některých inscenací, které jsem absolvovala za poslední rok a půl. Popsat, co všechno mě během procesu zkoušení ovlivnilo, jak jsem přemýšlela nad danými postavami a jakým způsobem jsem postupně došla ke konečnému výsledku. S jakýmipřekážkami jsem se během tvorby setkávala, jak jsem se je pokoušelavyřešit a vytvořit co nejzajímavější postavy, třebaže jejich prostorv inscenaci nebyl zásadní
Herectví jako vědomé sdělování
Novák, Ondřej ; Hlavica, Lukáš (vedoucí práce) ; Grossmannová-Málková, Marie (oponent)
Divadlo je médium, stejně jako například noviny. Hraní divadla je proces vyprávění příběhů prostřednictvím divadelních postav, tedy proces sdělování konkrétních informací o postavách a ději. Během zkoušení hledají herci, režisér i ostatní tvůrci inscenace, jaké informace chtějí sdělit a jaké prostředky k jejich sdělení využít. Herec na jevišti nikdy nemůže přestat sdělovat a nikdy by neměl zapomínat na to, že bude čten. Samo vědomí sdělování umožňuje oddělit žádoucí významy od těch nežádoucích, nechtěných. Jako obranu před nechtěným sdělováním by si měl herec na jevišti pěstovat schopnost nadhledu. Při práci na čtyřech absolventských inscenacích v Disku si autor práce zkusil čtyři různé možnosti uchopení postavy, podle toho co žádal nebo nabízel text hry, režisér, pedagog, jevištní partneři nebo jeho vlastní snaha o sdělení. Vycházel při tom ze zkušeností získaných v průběhu studia i z příležitostných workshopů a dával si při zkoušení soukromé úkoly podle toho, co měl sdělit. Na takových konkrétních úkolech potvrzuje, že možnosti hereckého sdělování jsou neomezené.
Základní předpoklady organického bytí na jevišti.
Kryl, Pavel ; Hlavica, Lukáš (vedoucí práce) ; Korčák, Jakub (oponent)
Účelem této práce je nalézt a popsat některé základní předpoklady, díky kterým lze přirozeně (organicky) existovat na jevišti. Považuji za ně zejména fyzickou existenci, tělesné i duševní uvolnění, zaměření pozornosti na cíl a bytí v přítomnosti. Na základě těchto předpokladů se dále snažím krátce rozebrat výhody i nebezpečí některých přístupů k herecké práci. Zaměřil jsem se na související spor mezi snahou o tzv. ?hraní? či pouhé existování, prožívání či odstup a na závěr této části i popsal rozdíl mezi opravdovým a předstíraným jednáním bez snahy jedno či druhé odsuzovat. V poslední části pak rozebírám hrstku prostředků, jež mohou organickou existenci na jevišti posilovat. Konkrétně se jedná o výhody partnerské spolupráce, vyostřování situací a vyhledávání okolností, v nichž se situace odehrává. Na závěr jsem se rozhodl zařadit kapitolu o trpělivosti, která je podle mého názoru jedním z nejpodstatnějších předpokladů hereckého vývoje. Zdrojem mi byla zejména vlastní herecká zkušenost a poznámky, které jsem si v průběhu let zaznamenával. Tyto jsem se pak místy pokoušel porovnat s několika již existujícími systémy. Je mezi nimi zejména systém D. Donellana zaměřený na herecký cíl, rozpracovaný systém K. S. Stanislavského či některé prvky přístupu M. Čechova, jehož ovšem považuji spíše za geniálního herce než systematika. Některé aspekty jsem pak konfrontoval i s poznatky z psychologie.
Svoboda herce v rámci přípravy inscenace
Severýn, Martin ; Hlavica, Lukáš (vedoucí práce) ; Grossmannová-Málková, Marie (oponent)
Herec představuje jeden z mnoha elementů inscenace. Jeho tvůrčí prostor je někdy vnímán jako omezený dalšími složkami představení, nejčastěji režií. Herec se může cítit limitován, ačkoliv všechny další divadelní prostředky by měly hercovu výkonu naopak pomáhat a herecký výkon by měl být jejich součástí. Autor popisuje proces uvědomění si role herce v rámci přípravy inscenace, zjišťování možností hercovy tvůrčí svobody a jejího využívání. Na praktickém příkladu absolventských rolí v divadle DISK, zejména pak rolí Daniela Bosoly ve Vévodkyni z Amalfi a Raye ve Slyšet hlasy, reflektuje různé postupy hledání největší možné svobody vyjádření při zkoušení i reprizování inscenací. Vlastní zkušenosti ho vedou k závěru, že herec je svobodným umělcem do té míry, do jaké dokáže prostor nabídnutý režisérem a konkrétním textem využít a že je povinen tento prostor využívat bezezbytku.
Od Holana ke komerci ( srovnání tvůrčích postupů při práci na třech inscenacích-klauzurní práce,divadlo Disk, divadlo Ta Fantastika )
Dyk, Vojtěch ; Salzmannová, Eva (vedoucí práce) ; Hlavica, Lukáš (oponent)
V této práci jsem se snažil zachytit vývoj přemýšlení mladého herce a hudebníka v závislosti na vlivu různých divadelních forem a postupů. Dále zde srovnávám práci jednotlivých režisérů, se kterými jsem se mohl při své práci setkat a pokouším se popsat jejich práci na inscenacích, které jsem s nimi absolvoval. Snažil jsem se také pojmenovat si některé myšlenky a odpovědět si na otázky, kterými se poslední dobou zabývám. Zároveň i sám v sobě probudit dítě, které si hraje na to, že píše diplomovou práci.
Herec a vědomí
König, Miloslav ; Horanský, Miloš (vedoucí práce) ; Hlavica, Lukáš (oponent)
Tato práce je pokusem o zachycení hercova vědomí při představení. Snaží se také o následné zamyšlení nad hereckým výkonem vůbec. Práce má tři hlavní části: První popisuje příčiny výběru tématu, směr, jakým se práce bude ubírat a samotnou přípravu na představení, které je materiálem pro zkoumání hereckého vědomí. Druhá část je potom ono prozkoumávání. Jedná se o text hry Experimentu, kterou zinscenovala režisérka Hana Burešová v Divadle v Dlouhé, a ve které účinkuji v roli Azora. Do replik jednoho z výstupů hry jsem se snažil vepsat průběh svých vnitřních (duševních) pochodů během představení. Třetí část by měla být reflexí, komentářem části předešlé a zamyšlením se nad možnostmi vědomé tvorby.
Verš a jevištní stylizace herecké postavy
Hornáčková, Henrieta ; Livorová, Alena (vedoucí práce) ; Hlavica, Lukáš (oponent)
A b s t r a k t Tato magisterská práce popisuje mé názory a zkušenosti s jednotlivými druhy verše. Zabývám se otázkou, do jaké míry je herec schopen být na jevišti přirozeným i přes značnou a složitou textovou stylizaci postavy. Jak vytvořit živou, pravdivou postavu, tak aby byla zachována forma verše a slovní jednání postavy působilo na diváky autenticky.
Studia činoherního herectví
Leimbergerová, Eva ; Hlavica, Lukáš (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Jana (oponent)
Anotace: Tématem práce je srovnání přístupů k výuce na střední škole ( Konzervatoř Brno ), vysoké škole ( DAMU ) a zahraniční vysoké škole ( CNSAD ). Je to zpětný pohled studentky divadelní fakulty AMU na její studia činoherního herectví skrze otázky a neustálou konfrontaci s nimi.
Režisérův herec - hercův režisér
Vagnerová, Hana ; Hlavica, Lukáš (vedoucí práce) ; Horanský, Miloš (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám vztahem režiséra a herce. Nejprve se snažím teoreticky popsat jednotlivé typy režisérů podle jejich vztahu k práci s hercem. Snažím se o krátký teoretický náhled do této problematiky. Poté se obecně snažím popsat dva režisérské typy: režiséra ? inscenátora a hereckého režiséra; jako speciální případ hereckého režiséra se věnuji podtypu režiséra ? herce. Ve druhé části své diplomové práce pak uvádím konkrétní příklady výše uvedených typů režisérů a dokumentuji je na svých osobních zkušenostech ze své dosavadní herecké praxe. Jde o Thomase Zielinského a jeho Tramvaj do stanice Touha jako příklad režiséra ? inscenátora, Jána Šimka při zkoušení hry Bedbound jako hereckého režiséra a Ondřeje Pavelku jako režiséra ? herce při zkoušení Fausta. V závěru se snažím zhodnotit své poznatky nabyté z teorie i praxe.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   předchozí11 - 20  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.