Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 189 záznamů.  začátekpředchozí100 - 109dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Mše svatá a malé děti
Zahrádková, Marie ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kotas, Jan (oponent)
Resumé Tato bakalářská práce na téma mše svatá a malé děti si klade za cíl přiblížení specifik, která v sobě skrývá účast rodin s malými dětmi na mši svaté a nastínění možných způsobů jak efektivněji dětem bohoslužbu přibližovat a zapojovat je do jejího slavení. Pod označením malé děti jsou zahrnuty děti od narození do šesti let. Nejprve práce pojednává obecně o liturgii, o svátosti eucharistie, o mši svaté a její struktuře, zdůrazňuje slavení neděle v rodině, včetně účasti na bohoslužbě. Též hovoří o jednotlivých způsobech slavení mše svaté a obšírněji se zaobírá mši svatou s dětmi a uvádí konkrétní formy zapojení dětí do slavení eucharistie. Pohledem vývojové psychologie specifikuje schopnosti dětí v jednotlivých obdobích zrání. Praktická část vyhodnocuje dotazníkový průzkum prováděný mezi rodiči a kněžími litoměřické diecéze. Na základě svých zkušeností si dotazovaní mohli utvořit představu, jak by podle nich vypadala ideálně mše svatá s malými dětmi. Kladené otázky se dělily do jednotlivých oblasti: ideální prostor, ideální farnost, ideální kněz a ideální forma mše svaté. Výsledky jsou zpracovány a porovnávány dle věku, dle velikosti farnosti, na protilehlé strany jsou položeny odpovědi od kněží a rodičů, od matek a otců. Závěr shrnuje zjištěné informace a podtrhuje některé konkrétní podněty k formám...
Filmová ztvárnění evangelií a jejich využití k výuce náboženství
Váňová, Libuše ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Málek, Vladimír (oponent)
Resumé Ježíš jako postava literární předlohy v evangelií tvoří základní bod první kapitoly této práce. Zkoumá , jaký je Kristus v Matoušově, Markově, Lukášově a Janově evangeliu. V každém evangeliu jeho pisatel akcentuje jinou stránku Ježíšovi osobnosti. Přihlíží také k tomu, pro jakou čtenářskou obec to konkrétní evangelium bylo sepsáno. Další kapitola pojednává o Ježíši jako o předloze pro filmová ztvárnění. Ježíš hlavním představitelem ve filmovém pojetí. Postava Ježíše prodělala během dějin filmu mnoho proměn. Režisérova vize se často odchylovala od literární evangelijní předlohy. V hledáčku režisérova zájmu se objevil Ježíš nové doby s novým posláním - aktuálnějším a akčnějším. Podobenství nové doby. Režisér má v rukou moc, že může postavu Ježíše spodobnit tak , jak se mu zlíbí. Existují režiséři, kteří chtějí ukázat Krista v jeho opravdové podobě bez příkras, bez novodobé aktualizace. Kristus nepotřebuje tyto ozdůbky. Jeho aktuálnost zůstává platná v každé době. Nachází odezvu v srdci člověka , který mu jej otevře. Kristus ve filmu oslovuje a evangelizuje. I při výuce náboženství je třeba rozvíjet všechny smysly především u dětí. Filmy o Kristu pomohou rozvinout dětskou představivost a rozvíjet jí. Doplní tak jejich představu o Ježíši, kterou získaly z evangelii. Nebo na druhou stranu může být film o...
Kvantitativní analýza jedné řady učebnic dějepisu
Tejkal, Josef ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Bakalářská práce KVANTITATIVNÍ ANALÝZA JEDNÉ ŘADY UČEBNIC DĚJEPISU Autor práce: Josef Tejkal Vedoucí práce: Dr. Vojtěch Eliáš PRAHA 2010 Resumé Cílem bakalářské práce s názvem "Kvantitativní analýza jedné řady učebnic dějepisu" je analyzovat zastoupení křesťanské a církevní tématiky v učebnicích dějepisu pro 6. až 9. ročník základních škol, respektive 1. až 4. ročník osmiletých gymnázií. Autor práce v analýze sleduje nejen to, jaké je objemové zastoupení sledované tématiky v celku učební látky, ale sleduje také významový aspekt, tedy jaká pozornost je dané tématice v učebnicích věnována. Z obojího hlediska pak provádí celkové hodnocení jednotlivých učebnic a vyvozuje, jaký celkový obraz o dané tématice je žákům předkládán, což se snaží dát do vzájemné vazby k aktuálním postojům mladé generace vůči otázkám křesťanství a církve obecně.
Požívání návykových látek a stanovisko Církve
Kalivoda, Miroslav ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Český abstrakt Tato práce má název "Požívání návykových látek a stanovisko Církve", nebo v anglickém jazyce "Use of Addictive Substances and Attitudes of the Church." Jejím předpokládaným zaměřením bylo popsat problematiku, která se negativně profiluje v moderní historii České republiky. Kdy po následné změně politického systému v r.1989, liberálně kapitalistický režim vystřídal režim komunistický a došlo ke změnám v hodnotové a sociální struktuře české společnosti - zejména u mladých lidí. Používané údaje jsou nejvíce vztaženy k České republice, málo k Evropské unii a k USA. Dívám se na tyto údaje z pohledu katolické církve, z toho co říká křesťanská etika, morálka a kanonické právo. Zkoumám působení zla a jeho dopady. Domnívám se, že reálná situace v užívání návykových látek je velmi špatná a extrémně nebezpečná pro budoucnost země. Česká republika je jedna z nejhůře postižených zemí v Evropě - v oblasti užívání návykových látek, (tabák, alkohol a návykové látky). Toto je způsobeno minulým podcenění a laxním řešením problému, kde působí více faktorů. Toto je můj závěr, při prudkém růstu užívání těchto látek a návazné kriminality. Je zde také nebezpečí zdegenerování celých generací. Katolická církev kategoricky odmítá výrobu, obchod a užívání drog. klíčová slova: tabák, alkohol, návykové látky, mladí lidé,...
Mesiáš - teologický vhled do oratoria Georga Fridricha Händela
Podéšťová, Martina ; Minářová Výborná, Terezie (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Martina Podéšťová, bc práce Mesiáš - teologický vhled do oratoria Georga Friedricha Händela Počet znaků (včetně mezer): 87.009 Anotace V úvodu bakalářské práce na téma Mesiáš - teologický vhled do oratoria Georga Friedricha Händela je analyzována obecná tendence chápat dílo Mesiáš jako "radostné oratorium", které přináší radostnou zprávu. Proč je často spojováno především s oslavou vánočních svátků. V další kratší kapitole je připomenut Händelův životopis, který je důležitý kvůli zařazení Mesiáše do autorova obsáhlého díla. Libreto oratoria se sestává z úryvků z Písma ze Starého i Nového zákona. Händel si libreto pro zhudebnění vybral proto, že ho nějakým způsobem oslovilo. Kapitola s rozborem jednotlivých částí libreta chce poukázat na to, jak se mesianismus odráží skrze Jennensovo libreto v celkovém zaměření oratoria. Závěr práce shrnuje a hodnotí význam díla, které je celosvětově uznávané a proto je lze s úspěchem plně využít pro pastorační účely. Klíčová slova Mesiáš, oratorium, Händel, teologický vhled, Jennens
Učení o očistci v královéhradecké diecézi
Stehlíková, Zdislava ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Diplomová práce "Učení o očistci v královéhradecké diecézi" nejprve ukazuje identitu očistce. Nastiňuje biblické základy nauky předložením a exegezí textů Písma svatého. A poskytuje ucelený pohled na katolickou nauku o očistci, jak je definována v dějinném vývoji a v současné době učitelským úřadem církve. Magisterium v zásadě učí, že těm, kdo se před smrtí nestihli dokonale očistit od svých hříchů, je třeba posmrtné očisty, aby mohli být uvedeni do plného společenství s Bohem. Také učí, že zemřelým lze pomáhat přímluvnou motlitbou (1. kapitola). Dále tato práce přináší výzkum učení o očistci v královéhradecké diecézi v hodinách náboženské výchovy a při pravidelných katechezích dětí na farách. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda se tato nauka církve v pastoraci dětí předkládá a jakým způsobem. Tento výzkum se nezdařil díky malé návratnosti dotazníků (2. kapitola). Teologie 20. století hovoří o očistě jako o existenciální proměně člověka. Očistec je darem Božím, ne jeho trestem. Utrpení, které musí člověk při tomto procesu snášet, pramení z poznání své vlastní nedokonalosti a z nemožnosti patřit na Boha (3. kapitola). Tato práce se pokouší pomocí konstitutivních a interpretačních pramenů teologického poznaní nalézt kořeny a objasnit pravý smysl učení o posmrtném očišťování.
Kvantitavní analýza učebnic dějepisu z hlediska křesťanství
Cmíral, Jaroslav ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Tématem práce je kvantitativní analýza obsahu vybrané ucelené řady dějepisných atlasů pro základní školy a víceletá gymnázia, z hlediska frekvence výskytu křesťanských souvislostí. Téma je zadáno k řešení Katedrou pastorálních oborů a právních věd na KTF UK Praha. V řešení je postupováno následujícími kroky: 1) Hledání východisek mnohovrstevnatých vztahů mezi kulturou a křesťanstvím v dějinném pohybu. Otázky smyslu dění. Poznámky k východiskům osvětlují možnosti a meze zachycení a zaznamenání skutečného přínosu křesťanství pro evropskou kulturu, potažmo problém poznávání a transformace kulturních obsahů do učebnic dějepisu, a v samotné výuce. 2) Smysl výuky dějepisu ve světle kurikulárních dokumentů. Kurikulární dokumenty udávají tvar celé koncepci současného vzdělávání a významně ovlivňují tvorbu učebnic. Dotkneme se v této souvislosti též smyslu výuky dějepisu pro křesťanství, církev. 3) Zkoumání procesu tvorby učebnic. Smyslem je získat ucelenější obraz o transformaci kulturních obsahů do výuky dějin. a to z hlediska nároků a požadavků, jaké jsou dnes na tvorbu učebnic kladeny. Co je od nich očekáváno, jaké kladou důrazy, jaký historický obraz mají žákům zprostředkovávat. Jaké dějinné povědomí mají pomáhat utvářet v procesu pedagogické komunikace. 4) Učebnice jako edukační médium. Orientace...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 189 záznamů.   začátekpředchozí100 - 109dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Eliáš, Vladimír
4 Eliáš, Vratislav
7 Eliáš, Václav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.