Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Příprava interpretačního výkonu.
Šístek, Eduard ; ERICSSON, Mikael (vedoucí práce) ; HOŠEK, Jiří (oponent)
Práce se zabývá přípravou vystoupení, vztahem mezi interpretací a technikou a ostatními elementy, které se na dobrém výkonu podílejí. Klíčovou myšlenkou je všestranný pespektivní vývoj hráčových schopností a dovedností. Vytvoření představy o harmonické a formální struktuře skladby je předpoklad, na jehož základě budeme schopni dílo přesvědčivě interpretovat. Rozvinuté duševní schopnosti představivosti a paměti jsou přitom zapotřebí stejně jako spolehlivá technika.Kvalita výkonu na koncertě je způsobem přípravy velice ovlivněna. Mimo to hraje důležitou roli také schopnost přizpůsobit se akustice a vypořádat se s trémou. Každé vystoupení přináší nové podněty a inspiraci. Na závěr hráč svůj výkon zhodnotí, aby věděl, na čem má dále pracovat.
Portrét osobnosti - Jan Vychytil
Urban, Vojtěch ; ERICSSON, Mikael (vedoucí práce) ; KAŇKA, Michal (oponent)
Tato diplomová práce hodnotí z různých hledisek osobnost Jana Vychytila. Ten byl především violoncellistou, pedagogem a ředitelem Hudební školy hlavního města Prahy. Tím jsou dány tři hlavní tématické okruhy této práce: Vychytilovo interpretační umění, jeho pedagogický odkaz a samostatná kapitola je věnována Hudební škole hlavního města Prahy a okolnostem vzniku hudebních tříd Gymnázia Jana Nerudy. Kromě toho tato práce zachycuje Jana Vychytila i jako básníka a skladatele ve snaze dokreslit jeho rozmanitou osobnost.
Houslařský rod Dvořáků
Petrásek, Daniel ; ERICSSON, Mikael (vedoucí práce) ; PETRÁŠ, Miroslav (oponent)
Tato práce pojednává o slavném českém houslařském rodě Dvořáků a všeobecně o vývoji houslařství na území dnešní České republiky. Text je rozdělen do tří kapitol. Těžištěm práce je druhá kapitola, která je věnovaná všem čtyřem členům houslařského rodu Dvořáků. První část popisuje historický vývoj a tradici houslařství na našem území. Zároveň se snaží objasnit z jakých kořenů Dvořákové vzešli, na co navazovali, co za sebou zanechali a jaký je jejich samotný vliv na dnešní houslařství. Poslední kapitola spojuje umění houslařské a interpretační, ty spolu úzce souvisí a dávají význam jedno druhému. Cílem práce je připomenout houslařství jako plnohodnotný umělecký obor, jenž naši houslaři povznesli na nejvyšší úroveň.
Johann Sebastian Bach. Kantáty s obligátním violoncellem
Mašlaň, Petr ; ERICSSON, Mikael (vedoucí práce) ; STRAŠIL, Tomáš (oponent)
Tato práce pojednává o kantátách Johanna Sebastiana Bacha, v jejichž áriích skladatel předepisuje violoncello piccolo. Je rozdfělena do čtyř kapitol. První kapitola pojednává o problematice nástroje, další kapitola je věnována historickému kontextu kantát a jejich instrumentaci v souvislosti s nástrojem violoncello piccolo. Třetí kapitola je hudební analýzou jednotlivých árií v devíti kapitolách. Čtvrtá se zabývá otázkou, na jaký nástroj lze dnes tato sóla hrát. Práce obsahuje konkrétní notové ukázky a poznámky pod čarou.
Edward Elgar a jeho violoncellový koncert
Lee, Moises ; ERICSSON, Mikael (vedoucí práce) ; HOŠEK, Jiří (oponent)
Repertoár skladeb zkomponovaných pro sólové violoncello je v porovnání s ostatními koncertními nástroji velmi omezený.A všichni jistě dobře známe nejznámější díla klasického repertoáru, mezi nimi pak mimo jiné i koncert od Edwarda Elgara. Tak či onak, kromě samotného koncertu a několika dalších proslulých písní, variací či pochodů se obecně ví jen málo o životě a díle tohoto skladatele, o enormím vlivu, který měl na Jacqueline du Pré, jejíž osobitá a zanícená interpretace daného konceretu se vedle vlastních poznámek Elgara dnes považuje za výchozí bod při studiu díla tohoto skladatele. Cílem této práce je nabídnout náhled na život a dílo Edwarda Elgara v širší perspektivě a pokusit se o alternativní interpretaci díla skladatele po předchozím nastudování nahrávek skladeb a poznámek skladatele.Tato interpretace pak bude nísledně porovnávána a doplněna o názory dalších proslulých violoncellistů, jakými jsou například Han-Na Chang nebo Kazimierz Michalik.
L.van Bethoven a violoncello
Petr, Václav ; Ericsson, Mikael (vedoucí práce) ; Petráš, Miroslav (oponent) ; Jamník, Tomáš (oponent)
Ludwig van Beethoven obohatil violoncellovou literaturu o samostatnou formu violoncellové sonáty. Významné jsou i jeho variační cykly pro violoncello a klavír. V této práci jsou všechny tyto skladby zmíněny a jsou rozebrány podmínky, které umožnily jejich vznik. Jeho 5. sonáta pro violoncello a klavír, D dur, op. 102 č. 2 je podrobněji analyzována. Prostor je rovněž věnován Koncertu pro klavír, housle, violoncello a orchestr C dur, op. 56, který je zásadní z hlediska vývoje moderního samostatného violoncellového koncertu. Zhodnocena je i funkce violoncella v Beethovenových smyčcových kvartetech.
Violoncellové sonáty Paula Hindemitha
Pech, Jan ; Ericsson, Mikael (vedoucí práce) ; Petráš, Miroslav (oponent) ; Hošek, Jiří (oponent)
Práce se věnuje tématu sonát pro violoncello v díle skladatele Paula Hindemitha. Záměrem bylo vytvoření souhrnu informací, které by mohly sloužit pokročilejším čtenářům a interpretům. Úvodní kapitola obsahuje stručný životopisný přehled, sloužící k pochopení historických souvislostí a charakterizaci Hindemitha jako významné hudební osobnosti. Tato kapitola je doplněna o přehled jeho tvorby pro violoncello a postřehy ohledně jeho kompoziční práce. Následující čtyři kapitoly obsahují detailnější popisy Hindemithových sonát, které dosud vyšly tiskem. O sonátách jsou uvedeny informace týkající se jejich vzniku a větné stavby. Rozbory jsou doplněny ukázkami notového materiálu. Výsledkem jsou tedy především komentované informace využitelné pro interpretaci. Vzhledem k různým časovým obdobím vzniku těchto sonát můžeme sledovat i vývoj Hindemithovy skladatelské techniky.
Miloš Sádlo - violoncellista a pedagog
Urban, Vojtěch ; Ericsson, Mikael (vedoucí práce) ; Štraus, Ivan (oponent) ; Petráš, Miroslav (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na zhodnocení osobnosti Miloše Sádla, uznávaného violoncellisty a pedagoga, není však jeho uceleným portrétem. Snaží se zachytit nejdůležitější body jeho kariéry jak na poli sólového a komorního hraní, tak na poli pedagogickém. Tato práce je rozdělena do dvou částí. První část se v sedmi hlavních kapitolách soustředí na umělecký vývoj Miloše Sádla od jeho dětství přes studium violoncella u K. P. Sádla a účinkování v komorních souborech až po zdokonalení se na mistrovském stupni u Pabla Casalse. V druhá část je rozdělena do třech hlavních kapitol a věnuje se pedagogickému odkazu Miloše Sádla. V poslední kapitole této části jsou zařazeny rozhovory se studenty Miloše Sádla.
Mieczyslaw Weinberg a jeho tvorba pro violoncello.
Virglerová, Zuzana ; Petráš, Miroslav (vedoucí práce) ; Hošek, Jiří (oponent) ; Ericsson, Mikael (oponent)
Moje diplomová práce se zabývá dílem skladatele Mieczyslawa Weinberga a zaměřuje se zejména na jeho tvorbu pro violoncello. V první kapitole jsem uvedla Weibergův životopis, aby bylo možno udělat si představu o době a podmínkách, ve kterých skladatel žil a tvořil. Druhou kapitolu tvoří Weibergovo dílo. Nejprve uvádím to nejdůležitější z jeho hudby pro celkovou představu o šíři jeho tvorby a poté představuji všechna jeho díla pro violoncello. Velmi důležitý vliv na uměleckou osobnost Weinberga měl Dmitrij Šostakovič, proto jednu část kapitoly věnuji i tomuto uměleckému dialogu. Ač je M. Weinberger u nás zatím ještě téměř neznámý, ve světě už vzniká mnoho nahrávek jeho hudby. Ty nejnovější zde pro informaci uvádím. Přikládám i odkazy na texty o jeho životě a díle. Člověkem , díky kterému můj zájem o Weinbergovu hudbu vůbec mohl vzniknout, je prof. Josef Fejgeson. Tento violoncellsta je velkým zastáncem a propagátorem Weibergovy hudby a proto bych ho ve své práci, alespoň ve zkratce, také ráda představila. Je mu věnována třetí kapitola. Abych o Weibergově hudbě nemluvila pouze teoreticky, přináším ve čtvrté kapitole jedno dílo z jeho tvorby pro violoncello, 24 Preludií pro violoncello solo, op.100. V této kapitole popisuji okolnosti vzniku díla a poté se věnuji jeho hudebnímu rozboru. Na závěr přikládám několik fotografií Weinberga a jeho přátel.
The life and work of Ladislav Kupkovič with focus on the selected compositions for violoncello
Mucha, Pavol ; Ericsson, Mikael (vedoucí práce) ; Bernášek, Václav (oponent) ; Hošková, Dominika (oponent)
Ciel´om predkladanej diplomovej práce je dokumentácia života a diela významného slovenského skladatel´a Ladislava Kupčoviča ( *1936) so zameraním na jeho vybrané vilončelové kompozície. V prvej části práce autor podává informácie o osobnostnom vývine L.Kupkoviča ako huslistu - dirigenta - skladatel´a na pozadí jeho kl´učových hudobných diel. Sústred´uje sa na estetický rozbor avantgardných kompozícií, ktoré významnou mierou zarezonovali na slovenskej hudobnej s´céne 60. rokov, ako napriklad Mäso kríža a Osemhran samoty, nudy a strachu. Vyzdvihuje skladatel´ove organizačné schopnosti ( súbor Hudba dneška, medzinárodný festival súčasnej hudby v Smoleniciach podl´a vzoru letných kurzov v Darmstadte), ktoré mu zabezpečili styky so zahraničím a v konečnom dôsledku umožnili jeho emigráciu do Západného Nemecka po invázii vojsk Varšavskej zmluvy do Československa v auguste 1968. Dôležité miesto v práci zastává kapitola o štýlovom prerode skladatel´a od atonálnej a serialistickej kompozície ku tradičnej, totálnej kompozícii s využitím dôslednej motivickej práce. V následujúcej kapitole sa auto´r venuje formovo - harmonickému rozboru vybranných diel L. Kupčoviča pre violončelo z jeho totálneho obdobia. Analýzy sú ilustrované notovými ukážkami úryvkov diel. Ako cenný zdroj informácií autorovi poslúžili Kupkovičove memoáre, ktoré však zatial´nevyšli knižne, a taktiež osobné konzultácie so skladatel´om.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.